tisdag 21 juni 2011

”A figure in the mirror/An eerie abstract figure”



Jag drömmer om att kunna slappna av och sluta ständigt se mig ängsligt över axeln. För där, alltid på ett mansbens avstånd, lurar den patriarkala förtryckarkuken Religion.

Blir jag oförsiktig och slår av på takten känner jag genast det där stenhårda pennalistollonet i ryggen, och en rutten andedräkt som andas tyranni i min nacke. Då får jag lubba tills jag lyckats upprätta ett säkert avstånd igen.

Jag som människa vill slippa åtföljas och förföljas av Religion.

Han, ty det är givetvis en han, är en elak, sadistisk jävel som inte tvekar att pissa ett gråtande barn i ögonen. Kan Religion lägga krokben för utveckling, frihet och kultur, så tar han alltid den chansen. Han är en maskulin machoblådåre som får Gryningspyromanen att framstå som balanserad och rimlig. En despot som för evigt kommer att göra sitt bästa för att slänga syra i ansiktet på fria tankeyttringar och demokrati.

Religion får en förintelselägervakt från Ukraina att framstå som jultomten i jämförelse och jag vill faktiskt inte träffa honom mer.

Marie Demker, kan vi ordna så att vi som inte är halvfigurer får utfärda besöksförbud mot denne psykotiske stalker Religion?

2 kommentarer:

Johan Eklund sa...

Vad får henne att dra den slutsatsen. Jag ser ingen rimlig nödvändig logisk koppling mellan kultur och religion.

Att religion skapar kultur är sant. Men kultur existerar utan religion.


Kultur är allt som handlar om mänskligt samspel, skapande eller förstörande. Kultur är vad som sker så fort vi människor interagerar med vår omgivning.

Religion handlar bara om rädsla och verklighetsflykt. Att söka irrationella förklaringar på det vi inte förstår. Motsatsen till Occhams Razor.

Vars är kopplingen? Ser den inte.

Anna sa...

Underbar jävla text.