onsdag 2 mars 2011

”Golden arches and Ronald Smiles”

Strunta i den vegetariska vinkeln i ett par sekunder. Glöm den.

Fundera bara i ett par sekunder på om du verkligen vill stödja ett företag som pissar sina anställda så grovt i munnen, som McDonalds och Jensen’s Beef House gör? Skulle du tycka att den här behandlingen var okej om det gällde ditt barn?

Det är sådant här som får min apati över människans girighet och dumhet att svänga över i rå ilska. Det är sådant här som får mig att tänka att väpnad revolt kanske inte är en så dum idé ändå. Det är sådant här som får mig att fundera på om vissa arbetsgivare kanske förtjänar att få sina hem nerbrända, trots allt. Eller?

65 kommentarer:

saltu sa...

en del människor borde helt enkelt utrotas

not enough war
not enough famine
not enough suffering
not enough natural selection

Anonym sa...

…tyvärr tror jag inte att McDonalds chefer kommer att stryka på foten när det naturliga utvalet tvingar dem att barrikadera sig i sina lyxvillor. Snarare är det Hassan 18, och Anna, 21, som sliter vid fritösen och tvingas städa toaletten med tandborste, som går åt helvete.

…eller så blir det ”The road” upn in tis motherfucker och McDeath-bossarna får sitt välförtjänta straff.

Skinny sa...

Människor utnyttjas för att dom låter sej utnyttjas. Så enkelt är det.

Herral de Santina sa...

Tjena Khadaffi, kul att du hittat hit. Stabil internetuppkoppling där nere? Funk on!

Skinny sa...

138 sa...
Tjena Khadaffi, kul att du hittat hit. Stabil internetuppkoppling där nere? Funk on!

Är det nån som tvingat dom här "stackars" människorna att jobba på dom här ställena?
Det har du inte ens tänkt på va?
Hela din världsbild tycks vara cementerad sen länge.

henry fiat sa...

ja, för att inte tala om allt kvinnofolk som blir våldtagna i tid och otid. Skulle de bara vägra bli utnyttjade, så skulle det ju lösa sig på en gång.

Tor sa...

Väpnat motstånd är helt rätt väg. Jag blir mer och mer hatisk mot skiten varje dag.

Björn sa...

Missat det här? http://svetsern.blogspot.com/2011/03/gudsfruktige-stavros-kissar-vetenskapen.html

Björn sa...

Skinny: Är det någon som tvingas till prostitution? Är det någon som tvingas till gruvarbetare i sydamerika?

Är allt som inte är tvång kattens pyjamas?

midgetexpress sa...

Kom att tänka på en Henry Rollins monolog från någon av hans spoken wordskivor där han pratar om att man borde ta bort alla varningstexter som finns. Han menar att korkade människor skulle på sikt försvinna och att det naturliga urvalet skulle bli, just naturligt, då.

Anonym sa...

Nej, visst. Det kryllar ju av arbetstillfällen nuförtin. Speciellt för ungdomar. Och vill man inte jobba så är det ju svinlätt att få ut pengar från A-kassan, soc eller försäkringskassan. Om man nu behöver pengar, vill säga. Det är ju inte självklart i dagens läge. Och vafan, om nu någon vill ha något att dricka i en öken är det ju inte mer än rätt att man kissar honom i munnen och skrattar åt äcklot. Dricka kiss, fyfan vad korkat. Han måste gilla det, annars skulle han ju välja att dricka vatten som det ju per definition finns i överflöd härute i öknen.

Ordverifiering: pusts. Tyckte jag var skoj.

Tomasz Swiesciak sa...

Skinny: Har alla primater i grottorna där du bor samma mentala status?

Kan du förklara för mig varifrån arbetslösa ungdomar utan vare sig arbetslivserfarenhet eller relevant utbildning får jobb?

Det har du inte tänkt ens tänkt på va?

Hela DIN världsbild verkar cementerad sen länge.

Slusk sa...

Hur var det nu? McDonalds såg allvarligt på det inträffade. Det gjorde de säkert också senast det avslöjades om jobbförhållandena där. Way to go med att ändra sig.
De ser bara allvarligt på att de åkt fast inte på att de betett sig som svin.

Skinny sa...

henry fiat sa...
ja, för att inte tala om allt kvinnofolk som blir våldtagna i tid och otid. Skulle de bara vägra bli utnyttjade, så skulle det ju lösa sig på en gång.

Ja, det var ju en ....rimlig liknelse. Eller inte. Det enda alternativet är ju förstås att vi bränner ner torskarnas hem eller?

Skinny sa...

Björn sa...
Skinny: Är det någon som tvingas till prostitution? Är det någon som tvingas till gruvarbetare i sydamerika?

Är allt som inte är tvång kattens pyjamas?

Du får gärna förklara din sista mening.
Nej, buhu, allt är samhällets fel förstås. Eller vänta ....det är ju VI som är samhället.

Skinny sa...

Tom S. sa...
Skinny: Har alla primater i grottorna där du bor samma mentala status?

Kan du förklara för mig varifrån arbetslösa ungdomar utan vare sig arbetslivserfarenhet eller relevant utbildning får jobb?

Det har du inte tänkt ens tänkt på va?

Hela DIN världsbild verkar cementerad sen länge.

Ah, personangrepp! Så uppfriskande. Jag tycker inte samma sak som du, därför är jag per automatik mindre förstående.

Om ingen ställde upp och jobbade på företag med pissiga villkor skulle dom företagen försvinna.
Tillgång och efterfrågan.

Herral de Santina sa...

Khadaffi: Det skulle jag inte vilja påstå att min världsbild är. Om du följde den här bloggen skulle du veta att jag ofta reviderar mina åsikter, speciellt i kommentarsfälten när jag debatterar/diskuterar/bråkas/retas med läsarna. Åsikter är till för att ändras.

Jag är inte socialdarwinist. Jag anser inte att råstyrka ger rätt att utnyttja svaghet. Det är inte okej på skolgården. Det är inte okej i arbetslivet. Det är inte rätt att göra det i Libyen, som du gör just nu.

Skinny sa...

138 sa...
Khadaffi: Det skulle jag inte vilja påstå att min världsbild är. Om du följde den här bloggen skulle du veta att jag ofta reviderar mina åsikter, speciellt i kommentarsfälten när jag debatterar/diskuterar/bråkas/retas med läsarna. Åsikter är till för att ändras.

Jag är inte socialdarwinist. Jag anser inte att råstyrka ger rätt att utnyttja svaghet. Det är inte okej på skolgården. Det är inte okej i arbetslivet. Det är inte rätt att göra det i Libyen, som du gör just nu.

När du inte längre försöker förminska mej genom att ge mej ett löjligt öknamn kanske vi kunde fortsätta den här debatten...

Herral de Santina sa...

Va?! Öknamn?! Hur kan du tycka det? Det är ingen som tvingar Libyens folk att leva i en diktatur. Om alla bara vägrade ställa upp på pissiga vilkor i diktaturer skulle de dåliga diktaturerna försvinna. Tillgång och efterfrågan.

Kissie SS sa...

Alltså vaddå... Om folk inte har jobb kan de väl typ... Gå på mingelpartyn och äta tårta?!

Björn sa...

Skinny: "Kattens pyjamas" = "The cat's pyjamas" = "Kanon".

Ja, VI är samhället och då är det VI som förändrar det. Självkritik är nyttigt. Du och jag kanske har valmöjligheter, men det är det inte alla som har, serru. Ja, samhället ligger till grund för praktiskt taget alla problem, eftersom det är resultatet av majoritetens beslutsfattningar. Då får vi omvärdera och diskutera - som här t.ex.
Men du verkar nöjd med att Mc Donald's behandlar sina arbetare som tredje klassens medborgare.

Skinny sa...

138 sa...
Va?! Öknamn?! Hur kan du tycka det? Det är ingen som tvingar Libyens folk att leva i en diktatur. Om alla bara vägrade ställa upp på pissiga vilkor i diktaturer skulle de dåliga diktaturerna försvinna. Tillgång och efterfrågan.

You're a funny guy...
Är det inte precis det Libyens folk gör?
Vad är "dåliga diktaturer"?

Anonym sa...

"Om ingen ställde upp och jobbade på företag med pissiga villkor skulle dom företagen försvinna.
Tillgång och efterfrågan."

Det finns ett flertal problem med det resonemanget, men om vi bortser från det moraliska (dvs är det rätt att vara ett svin bara för att man kan? Jag hävdar att det inte är det, du håller inte med.) så har vi ju det rent praktiska: det finns inte TILLGÅNG till så mycket arbeten att folk helt enkelt kan byta bara sådär hux flux, hur mycket de än EFTERFRÅGAR det. Det finns även den där praktiska detaljen med A-kassan... Men för att återknyta till ditt resonemang så antar jag iskallt att du alltså helhjärtat stödjer facklig kamp?

Anonym sa...

"Nej, buhu, allt är samhällets fel förstås. Eller vänta ....det är ju VI som är samhället."

Nej, i det här fallet är det inte abstraktionen (och en så opak abstraktion/illusion) 'samhället' som ligger till skuld. Det är affärsintressen som stärker sin position gentemot arbetskraften och det (av dessa affärsintressen) mot dylika hot försvagade samhället. Vilket det är klart att de gör. 'Samhällets' skuld i detta är den naiva tron att vi lever i ett system där detta inte skulle ske utan ett gemensamt och på alla plan aktivt motstånd.

Curlingbarnet sa...

Det går att göra andra politiska ställningstaganden än att rösta var fjärde år. Hit 'em where it hurts! Bojkotta! Sprid ordet!

Herral de Santina sa...

Skinny Khadaffi: Tack. Jag tycker nog själv att jag är ganska rolig. Fast inte lika rolig som du. Du exploderar med en kommentar om att svaga människor i utsatt position som utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare, FÖRTJÄNAR att utnyttjas för att de helt enkelt låter sig utnyttjas. Sedan efterlyser du en seriös och vettig debatt. Eh. Du ÄR ett troll deluxe.

…och förvisso håller ditt folk på att kasta av sig bojorna. Men det tog ju, vad, 40 år? Så nog kan du väl tycka att Libyens folk förtjänar sitt öde, en smula i alla fall?

Lisa sa...

Vill bara ge lite perspektiv. Jag har jobbat på McDonalds, sunkhak vid Fridhemsplan och caféer (bland annat ett som ägdes av samma familj som idag har Panorama på Kulturhuset). Av dem var McDonalds helt klart den bästa arbetsgivaren. Och där det serverades fräschast mat. De anställda hade visserligen dåliga villkor, men vi HADE villkor, till skillnad mot på de andra ställena.

Precis som du vet att kostar hamburgaren 9kr så är det någon annan som får betala (de anställda), så kostar ölen 25 så är det också någon annan som får betala, oftast med betydligt sämre villkor är den McDonalds-anställda, som svart lön och risken att sparkas på timmen för att du "pratat med fel person". Eller att chefen går omkring berusad på jobbet.

En sista grej; på sunkhaket fanns en tjej som plötsligt slutade jobba på restaurangen, bara dök upp ibland och försvann ner i källaren med ägaren några timmar. I samband med det började hon ha råd med dyrare kläder och fler utlandsresor. Ni kan ju räkna ut vilket erbjudande hon tackat ja till. Denna man och hans söner äger flera av de populäraste sunkkrogarna i Stockholm.

Men visst är det roligare att sitta och dricka billig öl på en murrig bar och klaga på de onda, imperialistiska kedjorna.

Limma med hast sa...

Debatten går het.
Den där Fredrik som brukar lämna kommentarer här, var är han när man behöver honom?
Är det någon som objektivt kan granska och göra en träffsäker, knivskarp analys samt med vass penna, avväpnande självdistans och underfundig humor leverera denna så är det den karln.

Herral de Santina sa...

Lisa: En välskriven kommentar och en snygg diss av mig. Kudos.

Men precis som att en liten arbetsplats inte automatiskt garanterar en bra chef och bra villkor, så betyder ett rimligt ölpris på din lokala sylta inte automatiskt att restaurangen drivs av Kim jong-Il.

Det jag tycker är märkligt är att just McDonalds ständigt hyllas av våra politiker, som utan tvekan är villiga att servera ett privat företag med rättslösa anställda genom att ytterligare försämra villkor och löner och skydd, samtidigt som företaget gång på gång exponeras som skamlösa exploatörer av arbetsmarknadssvaga individer. Hur många sådana här reportage har gjorts genom åren? Alltså, på riktigt: HUR MÅNGA?

Ändå fortsätter våra folkvalda att dyrka McDonalds bara för att kunna hålla ungdomsarbetslöshetsstatistiken på en rimlig nivå. Staten, kapital, samma båt etc.

Fredrik sa...

Äter folk på Mcskit på riktigt?

Problemet är ju inte de enskilda restaurangerna - om man nu kan kalla Mchaket för restaurang, det känns inte helt rimligt - som drivs av småHitlers. De människorna har regler att följa, men då reglerna är utformade så att fusk och dumheter belönas... Och de anställda är barn...

Alltså, stället har ju gjort det till sin affärsidé att exploatera ungdommar. Det är därför priserna har gåt ner på deras restauranger efter regeringens sänkning av arbetsgivaavgiften för folk under 26... Siffrorna var talande: de skröt om hur de anställt 4000, de hade sparkat/blivit av med lika många, med det ville de inte skyllta med. Pengarna går alltså rakt ner i någons ficka. Konstigt att de ville stödja m i valrörelsen...

Att det kan finnas en enstaka bra chef där, det är inte ett mirakel. tror man det har vansinnet redan vunnit. Hallå, ska det vara så svart att bete sig anständigt?

http://www.schystavillkor.se/

Finns ditt favoritmatställe inte med här, då slutar ni äta där. Mcskit är inte värst.

Herral de Santina sa...

Fast McDeath i Västberga är reko:

http://www.schystavillkor.se/search/?searchwords=h%C3%A4gersten

Anonym sa...

Noterar att varken Carmen eller en viss pizzeria i Midsommarkransen finns med på http://www.schystavillkor.se
Detta innebär givetvis omedelbar bojkott?

Herral de Santina sa...

Som den alltigenom perfekta individ jag är, så gör det självklart det.

Allt för att en människa som du ska kunna känna dig överlägsen och trygg i din övertygelse om att det är bättre att göra INGET, än LITE.

Skinny sa...

138 sa...
Skinny Khadaffi: Tack. Jag tycker nog själv att jag är ganska rolig. Fast inte lika rolig som du. Du exploderar med en kommentar om att svaga människor i utsatt position som utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare, FÖRTJÄNAR att utnyttjas för att de helt enkelt låter sig utnyttjas. Sedan efterlyser du en seriös och vettig debatt. Eh. Du ÄR ett troll deluxe.

…och förvisso håller ditt folk på att kasta av sig bojorna. Men det tog ju, vad, 40 år? Så nog kan du väl tycka att Libyens folk förtjänar sitt öde, en smula i alla fall?

Så vad kan man göra? Ska man upplysa stackarna på Mc Donalds om att dom är dumma i huvudet för att dom jobbar där?

Skinny sa...

Limma med hast sa...
Debatten går het.
Den där Fredrik som brukar lämna kommentarer här, var är han när man behöver honom?
Är det någon som objektivt kan granska och göra en träffsäker, knivskarp analys samt med vass penna, avväpnande självdistans och underfundig humor leverera denna så är det den karln.

Ja, hej vilken knivskarp analys den gossen kom med...

Bob sa...

Skinny: "Så vad kan man göra? Ska man upplysa stackarna på Mc Donalds om att dom är dumma i huvudet för att dom jobbar där? "

Ja, det verkar ju du ha tagit som din uppgift iallafall.

goiko sa...

Lisa, jaha...att din sk arbetskamrat gör det med "ägaren"(svartskalle) för kläder och resor(hora)har väl inget med grejjen att göra....Kudos ftw itche hipster

Limma med hast sa...

Skinny sa:
Ja, hej vilken knivskarp analys den gossen kom med...

Sa ju att han var pålitlig.
Vore underbart att få se honom gå loss i SVTs underhållningsprogram "Debatt", vilt sluggandes åt alla håll:
"Öh, du där borta, varför vill du tortera samtliga människor på denna planet till döds?!"

Herral de Santina sa...

Iof så tycker jag att "Öh, du där borta, varför vill du tortera samtliga människor på denna planet till döds?!" är en fullt rimlig infallsvinkel i ”Debatt”.

Kissie kommer att använda den när hon och BFF:en Isabelle Ståhl medverkar i just det programmet ikväll.

Per sa...

http://www.berns.cc/

Man ska gå ihop och jaga de jävlarna(Chefer, ägare osv) med blåslampa. Bara för att man är utsatt, korkad osv så ska man inte behöva vara slav.
Som jag sagt tidigare. Det finns alltid ett visst svinn det kommer man inte ifrån, jag vill att det ska vara i pengar, borgarna i människor.

Anonym sa...

"Som den alltigenom perfekta individ jag är, så gör det självklart det.

Allt för att en människa som du ska kunna känna dig överlägsen och trygg i din övertygelse om att det är bättre att göra INGET, än LITE."

Jag väljer att inte besöka dessa fashionabla inrättningar som, enligt den gode Fredrik, kan liknas vid arbetsläger till skillnad mot dig som istället höjer dessa "restauranger" till skyarna.

Herral de Santina sa...

Om vi lägger ironin åt sidan en sekund eller två: Vad i helvete pratar du om?

Steve sa...

Knivskarp kommentar av Freddy Got Fingered (by Ronald McDonald). Hitler, hitler, Hitler och så - Hitler. Han finns överallt, i alla vinklar av vrår av McDonalds talrika pseudorestauranger. När ungdomar bli illa behandlade av sin arbetsgivare, ja då duger det minsann inte att diskutera anställningsvillkor och arbetsmiljöbrister, nej den tyske führern ska minsann med på ett hörn.

OT: Jag märker att jag har börjat stava sämre den senase tiden, förmodligen efter påverkan av Fredrik. Freddy, you make me sic (sic).

Fredrik sa...

öööh

Steve blir sjuk? På grund av mig? En seger för det anständiga.

Jag ser att du fortfarande inte kan tolka verkligheten du har framför dig utan att blunda för 99% av den. Grattis eller nåt - det måste vara skönt att vara ensam medborgare av en värld där alla inte bara har samma religion och samma hudfärg: de skulle aldrig använda en metafor som inte var passande enligt din fantastiskt tresiffriga iq. 1,01...

Du kan inte blanda Big mac med Mac feast - de är olika raser och tror på olika religioner, alltså kan de inte ligga på samma tallrik.

Steve sa...

Fredrik: Där har du fel, tjockis. Jag skulle byta ut dig mot vilken rasfrämling som helst om det gick, ty din tärande existens gnager på den ariska folkstammen likt en hamburgersugen Nidhögg.

Limma med hast sa...

"Du kan inte blanda Big mac med Mac feast"

Jaha, så Fredrik proklamerar alltså sitt kvinnohat helt öppet.
Trevligt.

Parne sa...

Vi måste reda ut det viktigaste i den här debatten:

Nu är det ju ofta som så att även på syltorna finns öl för 40-60 spänn. Det är bara det att alternativet "kvällens" eller "veckans" för dom där 19-27 kronorna drar lite mer för, säg stereotypen av sunkhaksbesökare.
Dessutom kan du sitta på syltan med ditt skitiga blåställ med betongfläckar, alternativt med crustvästen och bajskorvarna i håret. Det funkar inte på klasshaken, du är liksom inte välkommen.

Vad vill jag säga med det här? Inte ett skit. Gör matten själva.

Eller fan, det är ni för dumma för. Men om en radiohandlare säljer en tv billigare än övriga i sortimentet så är det inte personalen som står för mellanskillnaden. Det kan ju vara så att han säljer fler av den varan.

Feline Flodin sa...

Kvinnohat?

Va?

Ridå.

Fredrik sa...

Det jag egentligen borde ha sagt från början:

goddag yxskaft.

Episkt. Kvinnohat. Så jävla episkt. Idiotin överträffar orimligheten.

Steve sa...

Här tar jag mig friheten att kopiera och klistra in ännu en träffsäker samhällsanalys, från en tidigare liten debatt, signerat Fredde, som jag givetvis vill att alla ska få ta del av i bildningssyfte.

"Nej. Jag har aldrig sagt att det är orättvist att somliga tjänar mer än andra. Det orimliga är att det finns människor som måste ha flera jobb.

Tillskriv mig inte saker jag inte tycker. Det är jobbigt nog som det är.

Det förtryck jag pratar om är givetvis det förtryck som skapas på en en helt avreglerad arbetsmarknad - både blobal och internationelt. Det hade du förståt om du inte... ja jag vet inte vad du försöker med... Insinuera att jag är för stalinismen. Hoppa över verkligheten vid beskrivningen av densamma... Du har lite fuffens för dig.

Tog det alltså en månad att komma på det där?

Det är inte så konstigt att man hör allt mindre av nyliberaler. Det är svårt att hjäntvätta folk nu då man ser den globala finnanskrisen och hör äckel som Norberg säga att vi ska "lära oss att älska krisen". Säg det till dem som blir hemlös och förlorar familjen. Jag tror att du kommer att få oooont.

Din politik fungerar inte. Den har ingen verklighetsförankring - och den kräver slavar. Måste jag välja mellan ditt förtryck och min solidaritet, jag din sida har jag alltid undrat över om den inte lider a sinnesjukdom, hur kan man annars godta det förtryck som din politik skapar?"

Men snälla kära överviktiga och dyslektiska du. Om jag befinner mig i Sydoastasien under en knapp månad så är dina debila debattinlägg det sista jag vill tänka på.

Min politik skapar förtryck? Vilken är "min politik"? Blandekonomi? Rättigheter och skyldigheter? Sociala välfärdssystem? Dina analyser bygger på att det finns tre politiska positioner - socialism, liberalism/kapitalism och nazism. Några mellanpositioner eller andra slags positioner finns inte, enligt din gymnasiala omvärldsförståelse. Ett tips till nästa gång du ska ge dig på monetärpolitiska analyser - förutsätt inte att de du debatterar med är lika obildade och dumma i huvudet som du.

/Hitler

Limma med hast sa...

"Det jag egentligen borde ha sagt från början:

goddag yxskaft.

Episkt. Kvinnohat. Så jävla episkt. Idiotin överträffar orimligheten."


Slutsatts på diaré? Rasist.

Fredrik sa...

CRJ: det råder grav sinnesjukdom på skribenterna här 8) Ändå kul.

Jag hatar kvinnor. Episkt!

Fredrik sa...

Steve: problemet med din rettorik är inte att du kan stava, det är att du inte tar hänsyn till verkligheten. Dina historieböcker är klippta av dårar, för att få de inovativa beskrivningarna av världen som du förlöljigar dig själv med, att stämma. Det är relativt lönlöst att försöka förklara något för någon som inte förstår. Så länge du väljer att blunda för de 99% av verkligheten som du valt bort är allt du säger en våldtäkt av det sunda förnuftet.

Men forsätt gärna förlöjliga min dysleksi. Det klär dig som den socialdarwinist du är.

Vad skrev du här ovan:

"ty din tärande existens gnager på den ariska folkstammen likt en hamburgersugen Nidhögg."

Du älskar Hitler. Vi vet. Jag sa ju det. 8) fool.

Limma med hast sa...

"Jag hatar kvinnor."

Jag sa ju det.

Steve sa...

"Det förtryck jag pratar om är givetvis det förtryck som skapas på en en helt avreglerad arbetsmarknad - både blobal och internationelt."

Är det global du menar? Vad är i så fall skillnaden mellan global och internationell? Jag måste erkänna att det blir en aning problematiskt att både tolka dina oräkneliga lapsus calami och försöka förstå innebörden i dina resonemang.

I övrigt lovar jag att inte anmärka mer på din dyslexi, men jag kan inte låta bli att dra lite på smilbanden när någon stavar fel till just det ordet.

Ps. I övrigt är det tveksamt om jag kan vara socialdarwinist eftersom jag har semidvärgväxt. I ett fjärde rike är jag en av de som åker först; ditt späcköverflöd kan åtminstone användas till proviant under ett par månader.

Anonym sa...

Steve borde bli kontrakterad som återkommande kommentator på denna blogg

Tor sa...

@Steve: Har du en tagg i tassen? Vart vill du komma med dina viktrelaterade kommentarer? Kan man inte vara socialdarwinist trots semidvärgväxt (Jag tänker direkt på Jackie Arklöv som är/var nazist)? Du ser dig som bättre då du inte lider av dyslexi eller övervikt, något som helt klart stinker "might is right"-ideologi. Du framställer dig själv som en patetisk översittare. Väx upp (no pun intended...eller?).

Steve sa...

Tor: Ditt efternamn stinker suspekta halssmycken och tidigt svenskt 1990-tal med din egen vämjeliga logik. Att inte vara överviktig är oftast att föredra ja, vilket även gäller läs- och skrivsvårigheter. Människovärde är en juridisk princip som innebär att alla är eller bör vara lika inför lagen. Bättre och sämre personer är vi däremot ofrånkomligen beroende på situation och avseende.

Tor sa...

@Steve: Mitt efternamn? Var läser du mitt efternamn någonstans? Människovärde kan vara en högst personlig princip. Jag ser människan som en fruktansvärt usel varelse då vi har möjligheten att bygga en bra värld men väljer att inte göra det. Juridiskt sett är det individvärde som förklarar att alla skall vara lika inför lagen.
Ska vi ta och klanka på någons skrivkunnighet? Vad menar du med:
"Bättre och sämre personer är vi däremot ofrånkomligen beroende på situation och avseende."? Jag fattar inte ett skit av den meningen. Med din logik gör det dig helt jävla efterbliven. Innan du nu börja påpeka att jag är omogen som kommer med ett barnsligt påhopp så läs igenom allt du skrivit. Se vad du skrivit till Fredrik. Tänk efter lite och reflektera över din egen vidriga, korkade, äckliga tillvaro och ta ditt eget liv. Den här sista, barnsliga biten bjuder jag på. Jag hatar dig.

Steve sa...

Tor Tor - ett komplett norrönt namn, och så kan du pryda din vitskära hals med en hammare. Hell seger.

Jag förstår att du inte förstår att vi är bättre eller sämre människor beroende på situation och avseende; ingenting tyder på att du skulle besitta några sådana avancerade förmågor. Men jag kan hjälpa dig lite på traven, som den vänliga varelse jag innerst inne är. Allas lika värde är en abstrakt juridisk princip som inte säger så värst mycket om vår moral och kompetens som personer, men det är inte svårt att utröna att dessa saker skiljer sig åt från en person till en annan. En del har dålig arbetsmoral, vissa kan ekonomi men andra inte, andra är duktiga på att spela gitarr, en del är bra föräldrar medan andra inte är det och så vidare ad nauseam. Comprende?

Nu har jag visserligen inget som helst behov av att förklara mig för någon känslostyrd savant som jag inte känner, men om du hade hängt med i debattsvängarna så hade du vetat att Fredrik har varit precis lika självgod (och hånfull) i sin övertygelse om att han har rätt. En till en början relativt seriös diskussion mynnade ut i trolleri och trams, och nu är det helt andra spelregler som gäller. Barnsligt? Ja, som fan, men jag upplever inte att jag behöver ta några moraliska hänsyn till en fullt vuxen man som gör sitt yttersta för att framställa mig som dum i huvudet. Det här är battle, broder. Battle. Rap life.

Några självmord är det dock inte tal om, gosse lille. Trivs utmärkt med min tillvaro och trots brister är jag en mycket bra och omtänksam person som bara vill det här landet väl. Inte som globalister som försöker rädda världen (utan att lyckas) men indirekt pissar på sitt eget land.

Tor sa...

"Jag förstår att du inte förstår att vi är bättre eller sämre människor beroende på situation och avseende; ingenting tyder på att du skulle besitta några sådana avancerade förmågor. Men jag kan hjälpa dig lite på traven, som den vänliga varelse jag innerst inne är. Allas lika värde är en abstrakt juridisk princip som inte säger så värst mycket om vår moral och kompetens som personer, men det är inte svårt att utröna att dessa saker skiljer sig åt från en person till en annan. En del har dålig arbetsmoral, vissa kan ekonomi men andra inte, andra är duktiga på att spela gitarr, en del är bra föräldrar medan andra inte är det och så vidare ad nauseam. Comprende?"

Nej. Verkligen inte. Du uttrycker dig klumpigare än Kissie i ett debattprogram. Vet du vad en "juridisk term" är?

"Några självmord är det dock inte tal om, gosse lille. Trivs utmärkt med min tillvaro och trots brister är jag en mycket bra och omtänksam person som bara vill det här landet väl. Inte som globalister som försöker rädda världen (utan att lyckas) men indirekt pissar på sitt eget land."

"sitt eget land". Det viktigaste vi har här i livet. En skåning och en same värnar om samma genetiska styrka som en stockholmare. Är man född inom Sveriges klart lysande gränser är man automatiskt en bra människa. Man är genetisk ren från smuts. Man är en stolt och trygg individ. Du och resten av NSF bör fan i mig dö av AIDS. Jag hatar dig och allt du står för.

Lukas sa...

Jag älskar den här debatten, för att steve kör över sina kombatanter alldeles men de är de alldeles för dumma för att förstå..humor på hög nivå.

Steve sa...

En juridisk term kan också vara och är inte sällan en juridisk princip. Dina försök till dumförklaring är verkligen vämjeliga, precis som resten av ditt tangentbordshamrande.

Har svårt att tro att du känner till Godwins lag, men redan i ditt första inlägg kom jämförelsen med en viss ideologi och världsberömd demagog - ju tidigare den kommer, desto uslare debattör är man i regel, för de är de enda medel man kan ta till. "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

Sverige är inget perfekt land, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Men här är jag född och det ligger i mitt intresse att det åtminstone inte blir alltför mycket sämre. Man behöver dock inte vara någon vulgärnationalist och rabiat invandringsmotståndare för det. Tål att tänkas på, inte minst för de på den perifiera vänsterkanten som i regel lider av totalt antinationalistiska sentiment, vilket är nästan lika dåligt som just NSF.

Tor sa...

Ang. Godwins lag:
Jag hänvisade till en person, inte till nazismen som sådan. Du påstod att du inte kunde vara socialdarwinist på grund av din dvärgväxt, jag menar att om en mörkhyad man kan vara nazist så kan du vara socialdarwinist. Att det blev nazism är...en slump.

Om du nu vill göra Sverige så bra som möjligt, borde det inte ligga i ditt intresse då att göra världen som helhet bättre? Tror du inte att problem från andra områden smittar av sig på ditt land?

Steve sa...

Du har rätt såtillvida att inget land lever i ett vakuum och nyckelhändelser på andra platser runtom i världen får oftast återverkningar även här på ett eller annat sätt. Dialoger mellan olika länder och områden är givetvis mycket väsentligt.

Det jag däremot vänder mig mot i fråga om globalistiska ideologier som liberalism/kapitalism, marxism och neokonservatism är deras universella anspråk och att man ser nationalstatsnivån som relativt oviktig. Nationalstatsidén är långtifrån perfekt, särskilt inte i framför allt Afrika där den har varit rentav misslyckad i de flesta fall, men det har likväl inneburit många fördelar och skapat ordning i en kaotisk, komplex och ständigt föränderlig värld. Ingen, i alla fall inte jag, vill ha stängda gränser men den andra sidan av myntet - helt öppna gränser där alla är "världsmedborgare" - är oändligt mycket sämre. Och stora inbördes skillnader till trots så är ovanstående ideologier för en globalistisk värld på ett eller annat sätt. En "öppen värld" kommer att leda till ännu mer av den starkes rätt, maktmissbruk och transnationell maffiaverksamhet. Sådana effekter har man redan kunnat se post WW2 och det är min cyniska övertygelse om att det kommer att fortsätta i den riktningen om globaliseringen tar fart ännu mer. Att kunna arbeta i andra länder, ta hand om flyktingar och resa är utmärkt så länge det finns sådana möjligheter, så visst finns det vissa fördelar med teknikaliseringen/globaliseringen. Det är sällan det ena eller det andra, och man får försöka att fånga upp de positiva effekterna samtidigt som man gör sig av med det dåliga.

Världen kommer aldrig någonsin att bli perfekt utan det handlar mest om att lindra skadeverkningar och primärt göra det man kan kräva av den vämjeliga människan - ta hand om sig själv och sin familj, men visst kan man parallellt med detta även engagera sig i t.ex. nordafrikanernas frihetskamp, palestiniernas kamp mot Israel etc.

Mvh,
Kissie