söndag 18 mars 2012

Tattoo fuck you


Någon gubbe, jag, Bläck, Cissi.

Igår var jag med i TV4 Nyhetsmorgon och pratade tatueringar. Det i sig är märkligt då jag är helt ointresserad av bläck under huden och hatar att prata om det. Jag har ett par tatueringar bara, men jag är inte i scenen. Följer inte med i trender, köper inte magasin, hänger inte på mässor, greppar inte lingot.

Liknelse: du kan äga ett par Doom-singlar utan att vara crust.

Men jag gillar Cissi och jag gillar att vara med i tv. Så varför inte? Nu blev det extremt kortlivat då det direktsända inslaget kapades efter trettio sekunder på grund av internets död. Jag och min nakna tuggummitatuerade rygg sänkte TV4.

All in a days work.

På nittiotalet i Umeå fanns det en tatuerare som vi kan kalla Goodsnake. Jag gick till honom, både när han satt hemma i ett kök och när han satt i studio. Han var billig – gott så.

Bland annat gjorde han mina fantastiska bengaliska tecken ovan, de som jag slagit fram i ett obskyrt lexikon på stadsbiblioteket. Det står ”skadad”. Den tomma solen betyder att vi föds oskadade. Den svarta solen betyder att när vi dör är vi fullständigt snedknullade och korrumperade av livets svavelfyllda svallvågor.

Jag noterar att mitt djup och mina insikter som nittonåring var på samma nivå som de politiska analyser som dagens genomsnittliga hipstervänsterstockholmare bjuder på inifrån tullarna via Twitter.

Like, heavy, dude.

Tillbaka till Goodsnake. Jag råkade inte fullt så illa ut hos honom som andra. Bland annat var där en person som idag är en tung profil inom det svenska modeundret, som fick en sådan garroterad tatuering att kirurgi var enda utvägen.

Och sedan har vi min vän André. 1997 betalade han för en tatuering som, genom åren, försvunnit fullständigt. Om det är bra eller dåligt i just det här fallet lämnar jag till er att bestämma. Så här ser den ut idag.

Not so very much in my eyes.

I övrigt har jag under helgen blivit tungt nostalgisk över juni, juli och augusti 2011. Oklart varför, men det kan bero på att jag gått igenom gamla telefonbilder och sett hur sommaren såg ut. Här är tre av favoritbilder och tre av mina favoritstunder.

Säljemar, Gävle, med Olivia Obliteration.

Getaway Rock, Gävle, med Cornelia, Peter, José.

Backstage på Way Out West, Göteborg, med H.K.. Plus väldigt, väldigt många fler som inte ryms i en enda bild från den kaosartade jobbhelgen. Till exempel Ika, som tagit just det här fotot, och Lisa som står precis utanför det.

Sommar! 2012! Woop! Woop!

För övrigt vet ni väl att de släppt biljetterna till Pride 2012? Se nya kampanjsidan på internet –här. Cornelia är en av de ansvariga.

Soundtrack: ”Relapse”, av och med Ministry.

Inga kommentarer: