onsdag 26 augusti 2009

Om du hör något i luften som surrar, så är det bara Krillebus som hurrar

Idag hyller jag två band.

1. Siena Root. Efter att ha sett deras klistermärken gata upp och gata ned i flera år, har jag äntligen hört något med Stockholmarna som jag gillar. Kommande albumet ”Different realities” är inget trams, bara rak och slagkraftig hårdrock (inte metal) modell 1970-tal. Folkmusiktendenserna hålls till ett minimum. Ja, det vill säga, innan andra halvan av skivan spårar ur i en total etnomisär utan dess like. Men första halvan krossar. Gillar du moderna band som Graveyard och Witchcraft, samt antika band som Uriah Heep, Pentagram, Sir Lord Baltimore, Black Sabbath och Deep Purple, bör du spring benen av dig för att kolla upp Siena Root. Tack för tipset Daniel.

2. Cult Ritual. Distortionen och hatet hålls till ett maximum. Black Flag-ande Big Black-överstyrt in absurdum och stöpt i samma typ av oväsen som Clockcleaner, Cold Sweat och Snake Apartment. Rundgång utlovas, kommersialiserad och mjäkig Vice-hipphet i stil med Fucked Up lyser med sin frånvaro. Gamla fina, trogna Left For Dead? Kanske det. Från USA, givetvis, precis som all hardcorefuckingpunk värd namnet. Bandet verkar sakna Myspace (coolt) men tycks basera sina operationer på den här bloggen. Där kan du ladda ner 3 x 7" samt en demo. Deras nya ”S/t” lp hittar du här.

7 kommentarer:

Daniel Josefsson sa...

Varsågod. Fast jag gillar andra hälften skarpt också.

Herral de Santina sa...

Vore intressant att höra vad du tycker om Cult Ritual…

Daniel Josefsson sa...

Att döma av din beskrivning verkar det låta som den musikaliska motsvarigheten av att dricka lösbajs. Men visst, jag ska ge det en ärlig chans. Kan du uppskatta Grande Roses för vad det är så antar jag att vem som helst kan ändra sig...

Unknown sa...

Graveyard spelar förresten på Truckstop Alaska på fredag om det nu skulle vara några 031:or som missat det.

. sa...

Krille, det ligger en ep uppe med ett band som heter Merchandise uppe på Cult Rituals blogg som är HELT fantastisk!

Herral de Santina sa...

fast beskrivs inte den som typ dino jr? inte för krille.

nonsec sa...

cult ritual låter bra men evighetsintrot till saturdays blood är nog det tråkigaste och mest meningslösa jag hört i år