lördag 24 april 2010

”You are excrement.
You can change yourself into gold.”


”Extreeeme… prog.”

När Astra spelade på Roadburn visade de klipp från tre filmer:
”The holy mountain” (1973)
”Zardoz” (1974)
”Wizards” (1977)

Den sistnämnda har jag sett. ”Wizards” är cool i teorin men farsartad i praktiken. De fräna scenerna är exakt de som alla grupper använder som krydda i sina liveshower – och jag har sett minst tre stycken göra det. Resten av rullen är LSD-hippie-buskis.

Så. Cornelia är ute och stuffar till vampyrdisco, Olivia sover sött och jag klämmer ”The holy mountain”. En väldigt, eh, speciell film fylld med så mycket religiös symbolik och mysticism att påven och Ofermod framstår som måttfulla i jämförelse. Bonusnakenchock: Rikligt med såväl sjuttiotalsbuske som sjuttiotalspenis.

Trailern gör den rättvisa:



Väl värd två timmar av ditt liv. Och är det inte något band som stulit musiken som hörs i trailern? Låter absurt bekant.

”We have psychedelic shotguns.
Grenade necklaces.
Rock’n’roll weapons.
Mystical weapons for Buddhists…
Jews…
and Christians.”


I övrigt: Det är april och grannen är redan inne på sin andra grillsession på balkongen. Vad är det med den här nation och fixeringen vid att elda på kött? Det blir en lång, osig sommar.


”Rör grillvanten och det är det sista du gör. Jag lovar.”

12 kommentarer:

per sa...

Trodde du sett den, om du inte har sett El Topo och Santa Sangre av Jodorowsky ska du nog göra det också. Dock är Holy Mountain den bästa, men det är ju en smaksak

Andréas sa...

efter den trailern blir jag intresserad, detta måste kollas upp. Tack för tipset.

hon med gikt i arslet sa...

sjuttiotalsbuske hajar jag, men vad är sjuttiotalspenis?

Herral de Santina sa...

Per: Nix, har helt missat det här.

Giktröv: Precis vad det låter som. En penis med klassisk sjuttiotalslook.

Andreas: Så lite så.

Anonym sa...

Wizards! Ralph Bakshi innan Lord Of The Ring (eller efter) - älskade filmen när jag var liten! Värför kan man köpa Fire & Ice på dvd men inte WIzards än =(

Herral de Santina sa...

Om du älskade den när du var liten lär du bli besviken om du ser om den nu.

Anonym sa...

var tvungen att gör det precis efter jag läsde om det här faktist.

Å....besviken, men big-titty-fairy var ganska awesome.

Jannique sa...

Finns det någon på allvar som alltså gillar Holy Mountain?? Jag råkade se den på en storbildsskärm på en kyrkogård i Hollywood. Det gör jag inte om. Vi hade picknick samtidigt också. Mycket märklig upplevelse.

Gabexmosh sa...

Gah, och här trodde jag vi sysslade med Agoraphobic Nosebleed-referenser, men det visar väl hur kulturlös jag är.

Herral de Santina sa...

Greg: Told ya.

Jannique: Ja, jag gillar den. Men jag lär ju knappast se om den. Iof ser jag nästan aldrig om ngt.

Ebichu sa...

El Topo är ett gentle mindfuck.

Santa Sangre/The Holy Mountain är mer som att bli våldtagen av ett vilt odjur under inflytande av PCP.

Jodorowsky är ett geni1

David Noaksson sa...

Förstod givetvis inte mycket av filmen, om det nu över huvud taget går att tala om någon handling i gängse mening, men den är oerhört laddad, både visuellt och symboliskt. Klart sevärd.

Jodorowsky was also instructed by Ichazo to take LSD for the purpose of spiritual exploration, and he administered psilocybin mushrooms to his actors during the shooting of the death-rebirth scene[3].