torsdag 29 april 2010

We can go: Pink Floyd vs. Misfits.

”VHS:en hon ärvde.”

Eftersom kommentarerna här har urartat i en progdebatt om Pink Floyd, känner jag mig nödgad att dra en tråkig anekdot om min egen relation till gruppen.

Umeå universitetsområde, Universum. En skivmässa i tidernas begynnelse. Jag vill lägga mina pubertala små syltfingrar på en bootlegvideo med Misfits. Uppvuxen som jag är med Venom och Nuclear Assaults officiella vhs-släpp, anser jag att bra kvalité är ett måste. Jag har sagt det förr och säger det igen: ingen har koll som ung.

Jag har dubier kring huruvida denna liveinspelning från 1982 kan möta mina högt ställda kvalitetskrav. Igen – noll koll. Jag frågar skivnasaren, som i min dimmiga minnesbank ser ut exakt som Comic Book Guy. Han skrockar och säger ”ja, hade det varit Pink Floyd hade jag blivit besviken, men för Misfits är det rätt bra ljud och bild”. Jag skrockar också, trots att jag inte kan relatera till ett endaste ord han säger. Sedan köper jag videokassetten.

Efter det har jag aldrig brytt mig om att forska i Pink Floyd.

Bortsett från endollarsexemplaret av ”Dark side of the moon” som står i hyllan. Den får stanna mest för att andrahandsvärdet är just en dollar.


”We can go, Murphy’s Law/We can go, Nuclear Assault/We can go, Metallica/We can go, Motörhead/We can go, DRI/We can go, Olivia.”

5 kommentarer:

johan, aka trixy sa...

nån, jag kommer inte ihåg vem, brukade ha på sig en jävligt snygg Jag hatar Pink Floyd t-shirt på scenen.

Pink Penis sa...

Dark side of the cock: http://tinyurl.com/ycc45kg

Mattias sa...

johan: både johnny rotten och paul cook har haft det. fast på engelska då givetvis, du kanske tänkte på en svensk version?

200 years old sa...

Min relation till Pink Floyd består i princip enbart av att jag hört Voivods cover på Astronomy Domine. Pink Floyd får mig alltid att tänka på sjöhästar. Misfits får mig alltid att sluta tänka.

Måste klargöra att jag inte har något emot sjöhästar, däremot har jag troligtvis problem med Pink Floyd.

Sjöhästar borde vara mellan 70 och 110 cm, ha grovt pansar och en hel näve vassa horn.

johan, aka trixy sa...

ja, jag har sett de engelska, men de här var med svensk text, säkert nått så oväntat som typ ebba..)