måndag 17 augusti 2009

”Labels, distros, traders – please get in touch”


Olivia till Krillebus: ”Sing me a song, you’re a singer”

Parne: ”Har du skrivit någon ballad till ditt barn än, som Tommy Lee?” Nej, ingen ballad ännu. Men i morse när jag vaggade henne på mitt bröst, komponerade jag en lite rockigare sak med titeln ”Snigelfilt och Barbapappa”. Den handlar om att Olivia har en filt med sniglar på samt en Barbapappapyjamas. Texten lyder som följer:
”Snigelfilt och Barbapappa/Snigelfilt och Barbapappa/Hmmmm/ Hmmmm/Hummmm/Hummmm/Snigelfilt och Barbapappa/ Snigelfilt och Barbapappa” etcetera etcetera och så vidare.
Förlagskontrakt håller på att hamras fram i skrivande stund.

Jag tycker att det är asjobbigt att jag inte kan sjunga för min dotter. Min röst är helt fruktansvärd och jag kan inte ta en enda ton. Varje gång jag försöker sjunga blir det monotont, hemskt och utan den minsta likhet med originalet. Det hjälper inte att jag alltid haft svårt att memorera rocklyrik. De enda låtar jag kan texterna till rakt igenom är ”Mean man” med W.A.S.P. samt Sisters of Mercys ”Vision thing”. Förmodligen hela Guns N’ Roses ”Appetite for destruction” också. Lätt att leva upp de de förlagorna. Så jag nynnar som pensionärer gör och hittar på egna statiska nonsenstexter om snigelfiltar och Barbapappa. Än så länge klagar hon inte.

Kvinnora i mitt liv sover fortfarande i rummet intill och jag lyssnar på: 7 x 7”s med Artimus Pyle (bandet, inte pedofilen).

7 kommentarer:

Maagio sa...

Fan vilken snygg skjorta!

henry fiat sa...

alltså, jag vill ju inte vara elak, men du påminner tyvärr om Andreas Kleerup på den bilden.

Herral de Santina sa...

han ser ut som mig. och om jag varit kleerup så hade jag legat med ida pyk, som sedan hade gjort en t-shirt där hon skröt om våra sexuella eskapader. och jag hade fått fedt med fashion/fascist kredd.

Mats F sa...

Sångtips: "Ett gammalt fult och elakt troll..." Funkar för alla röstkategorier. Dessutom mollstämd och lite doomig.

Parne sa...

Helt ärligt, den första låt jag sjöng för min dotter var Overkills "In union we stand". Fick sitta med henne i famnen i en timme och vänta på att dom lappade ihop Anso efter kejsarsnittet. Jag tror jag sjöng den 11000 gånger. Sjunger den fortfarande då och då. Fungerar perfekt som vaggvisa.

Herral de Santina sa...

”in union we stand as they blaze across the land/In union we make a final stand”. ”Blasting the resistance” etc etc. Jovars, den kan jag nog oxå rätt rätt.

cousnet sa...

Doomigaste barnvisan är givetvis En kulen natt natt natt min båt jag styrde.

Asbrutal.