fredag 10 december 2010

Eat the life, eat my fuck: Årsbästakistornas farsartade dödsteater


Fredrik älskar årsbästalistor. Hipster-Kristofer älskar årsbästalistor. Jag hatar årsbästalistor. När jag sa upp mig från Close-Up efter tretton år var det med visst vemod, men även med stor glädje över att aldrig mer behöva sammanfatta ett års skivskörd. Karnevaaal!

Sedan tog det etthundratrettioåtta sekunder innan Sweden Rock Magazine skopade upp mig, och med hjälp av en kulturföraktande Luger tvingade mig att ranka 2010 års bästa album. Helvete.

Min ångest, hämtad från Sweden Rock Magazine #77, ser ni ovan. Det är den svåraste årsbästalista jag skrivit. Dels på grund av bebisbubblan, dels på grund av svagt skivår, dels på grund av att den här tidningen, till skillnad från Close-Up, bara skriver om heavy fucking metal. De vill att hardcorepunken ska dö sotdöden. Till exempel krigade redaktionen bort Kriegshög från min lista. Fair enough – men surt.

Vad saknas på min lista? Kommentera!

Bakom min ångest ovan ser ni en skiva som definitivt inte hade godkänts. Så mycket rundgång, så lite hårdrock. Lebenden Toten skriver under på samma japanskengelska ”make noise not war”-paroll som Electric Funeral. Olivia Obliteration ogillar. Här finns noll följsamt basdriv för bebisar.

Om någon kan tala om vilken hastighet lp:n ska snurras på, blir jag glad. Den fungerar på såväl 33 rpm som 45 rpm.

Jag är genuint intresserad.



Årsbästalistorna skrivs i oktober för att hinna publiceras innan årets slut. En skiva som nog kvalat in, om jag fått den i tid, är Noia. Italiensk trve pvnk metal kvlt på svensk etikett med omslag av britten Rob Middleton. Jag kan bara inte bestämma mig för om det är kudos eller kadaver att trion i ”Rot in hell” låter som nya Venom.

Beställ Noia av manetmannen Pussyfoot – här.

Uppdatering: Efter att ha bildgogglat Lebenden Toten inser jag att det ska vara en tjej som sjunger. 45 rpm it is. Synd. Jag gillade Big Black-vibbarna på 33 rpm.

46 kommentarer:

smek sa...

Cathedral - The Guessing Game
Två tummar upp, tog ett tag att komma in i den.

Johan Eklund sa...

Konspirationsteori: Lee Dorian har sugit av dig under bordet för att överrepresentera Rise Above i årslistan.

Herral de Santina sa...

JE: Eat my fuck, det tänkte jag inte ens på. Jag tänkte bara på att jag aldrig haft så många svenska grupper förr.

Fredrik sa...

Jag vet inte om jag är ensam att ha en åsikt i fallet årsbästalistor som kommer innan året egentligen är slut... ftw typ

Hur som helst hann du tack vare det inte ge Yngwies nya giv tillräkligt med tid. Det är ju priestsångarn som ylar. ;)

Får ni alltså inte välja artister på listan? Eminem hade fallit fetbort alltså? Våra två stora metaltidningar är ganska enfaldiga. Mäktigt på ett dåligt sätt. 8)

Herral de Santina sa...

Fast ha i åtanke att vi som fnular ihop listorna ofta får höra decembersläppen redan i september.

Och folk köper väl de två metaltidningarna för att läsa om just metal. Inte Eminem. Fullt rimligt.

Jonathan Strandlund sa...

Kvelertak!

Herral de Santina sa...

Gah! Hellre dör jag! Det är du och Hipster-Kristoffer som har dem på sina listor… :-)

Jonathan Strandlund sa...

Fick vinylen igår. Och Ghost-vinylen. Vilka tungviktare. Både fysiskt, musikaliskt och, inte minst, designmässigt. Omslaget till Ghost är troligtvis tidernas snyggaste.

Herral de Santina sa...

Jag väntar med spänning på att kungliga postverket ska leverera min spökiga diehardversion av Ghost.

Jonathan Strandlund sa...

Min har lila vinyl och foldout. Jag vet inte ens om jag vill veta vilken version du har snokat reda på. Jo, berätta!

Herral de Santina sa...

Den här väntar jag på:

Die-Hard vinyl edition of 300 copies. Heavy Black vinyl, gatefold seeve in slipcase with A1 poster and embroidered patch. Shrinkwrapped.

Christoffer Olsson sa...

Är det bara jag som lagt märke till att Ghost-omslaget är ruskigt likt det här: http://www.podnapisi.net/static/ovitki/945ad8d090bdde34639d769a39899b80.jpg

Gött att du huserar på SRM. Se nu till att kriga in mer Amebix när tillfälle ges!

Johan Eklund sa...

@CO, Jag trodde det var uppenbart att det var en hyllning till den klassikern.

Fast det lär kanske helt gått förbi dagens ungdom.

GHOST WRITER sa...

Vi äro blott en kanal för Lucifers budskap, energi och ändamål. Det gäller vår musik, våra texter och även vårt omslag. Vi som individer har upphört att existera. Vi äro blott köttpåsar för Lucifer att kanalisera sin konst genom.

Vår Herre har många bundsförvanter på jorden. Många tjänare som kommer att sitta på Hans Vänstra Sida när Han tar över universum. Måhända är denna ”SALEM’S LOT” även en marionett i Den Utvaldes händer. Om detta kan vi inte sia. Bara Lucifer, den Störste, Ljusstjärnan, sitter inne med svaret.

Du Store, vi saluterar din vishet och allsmäktighet!

GHOST WRITER

Christoffer Olsson sa...

JE: Jo, den tanken har slagit mig men jag hoppades på att jag satt och ruvade på årets scoop.

Jonas sa...

Det är väl inget fel med att spela vinyl på fel hastighet? Jag minns att vi brukade spela Bruce Banners första 7" på 33 istället för 45 för att den blev doomigare. Njut av din frihet med dina surt införskaffade vinyler!

Johan Eklund sa...

@CO, Stort nog för att få en direkt respons från bandet iaf. :)

@GW, Ser fram emot er sataniska predikan på House of Metal i Umeå då.

Anonym sa...

Nails - Unsilent Death är rätt svängig.

Seb sa...

Grym lista, min skulle nog bli rätt lik förutom att Cathedral klättrar längre upp och Grand Magus kläms in någonstans i toppen också.

Och så tipset: Zoroaster - Matador

Anonym sa...

@ GHOST WRITER
Ti hi... Jag fnissar nästan på mig...

Joakim sa...

Ginza är snabbare än Rise Above! Fick den blåa vinylversionen av Opus Eponymous i går. Den genomskinliga, fläckiga och Die Hard-versionen är fortfarande inte skickade.

Daco$ta sa...

Anonym: Mörkrets furste är väl inget att skratta åt?! Passa dig så att jag inte kastar en förbannelse på dig!!!

Herral de Santina sa...

Enligt Rise Above så skickas alla diehard från UK denna vecka.

DK sa...

Gött med någon som gillar både punk och metal i SRM. Har aldrig fattat varför det ena skulle utesluta det andra, tillsammans blir det ju jävligt bra.

Det knepigaste SRM gjort var att helt ignorerar punken i sin stabila sammanfattning av hårdrockens historia. Jävligt märkligt beslut.

Jenny sa...

Wöö, wöö. Metalfånerier. Pierced Arrows högst upp. SEN Ghost.

JC sa...

Håller med DK. Det ena utesluter väl inte det andra? Det bästa exemplet på band som både omfamnar punk och metal är ju Motörhead och Iron Maiden...Maiden hade aldrig låtit som de gjort om inte punkenergin fanns där, vilket de själva erkänt. Minns en intervju i kamratposten 83/84 då de sa att de inte ville kallas hårdrock utan "ett rockband med punkinfluenser".
Själv gillar jag både Genesis, Yes, Ramones och Discharge.
Trots allt är SRM att föredra framför CU.

Top Five Records sa...

Väntar också på Ghost die hard, plus Electric Wizard die hard. Det blev en dyr skivmånad.

Fredrik sa...

Men det ger mig ju bara mer rätt... En skiva hade ett par månader på sig att växa, och andra yberhypade skitband har fått ett halvår eller mer på sig. Bästalistan, för att den skall ha ett existensberättigande ska komma ett år efter. Annars är det bara journalistonani. Inehållet har jag dock inga tankar om. Även om man borde få skriva det man tycker är bäst. Men jag är kräjzy!

Anal Elf Kid sa...

För sådär 10 år sen bar jag en t-shirt från bandet Grate som det stod "Eat my fuck" på under en London-vistelse. Detta var tydligen oerhört provocerande, folk kom fram och frågade "men vad BETYDER det?!" och "Så kan man väl inte säga?! Vad menar dom?". Stackars britter.

Sebastian sa...

Här har du en ny tävling: lista alla band som är med på följande ABC-poster

http://store.nakatomiinc.com/theabcsofheavymetalactualmetaledition.aspx

Krogh sa...

Jag fick min Ghost Die Hard i onsdags från Rise Above, måhända behövs satans gospel spridas snabbare i de värmländska skogarna än övriga Sverige?

Är dock lite besviken på utgåvan i form a "Die Hard". Men sedan de olika utgåvorna på Baroness blå platta så känns det mesta rätt tunnt faktiskt.

Herral de Santina sa...

…eller så sög jag inte Lee Dorrians kuk lika bra som jag trodde.

Herral de Santina sa...

@JENNY: Heeelt missat att Pierced Arrows släppt nytt. Bebisbubbla FTW! Nu tror jag inte att den kvalat in på min lista då jag inte är ett superfan, men ändå.

Sedan tror jag inte PA är SRM-musik heller.

Mackan sa...

Jävligt bra kivor som inte finns med i din lista:

Alcest - Ecailles de lune
Cough - Ritual Abuse
Fredag Den 13:e - Under Iskalla Fanor
Masshysteri - Masshysteri
OFF! - First Four EP's
Suma - Ashes
Terror - Keepers of the Faith

Åsikter?

MyNameIsGod sa...

Hur kan du ha missat Hooded Menace - Never cross the dead, utan tvekan årets bästa platta!

Herral de Santina sa...

@MyNameIsGod: Fulladdade ner deras skiva för några månader sedan. Lyssnade ett par låtar, tyckte det var helt okej men inte mer. Ska nog ge det fler chanser, måste bara ladda ner igen. Den försvann när datorn kraschade.

Herral de Santina sa...

@MACKAN:

Alcest: Ej hört.
Cough: Ej hört.
Fredag Den 13:e: Ej hört.
Masshysteri: Ej hört, men har aldrig varit ngt superfan.
OFF!: Köpte boxen igår. Skitbra, givetvis. Dock så är det ju inget riktigt album då det är fyra separata singlar. Plus att den kombinerade spellängden knappast når upp till albumlängd.
Suma: Ej hört.
Terror: Ej hört, men har aldrig varit ngt superfan.

Skägget sa...

Fredag den 13:e - Under iskalla fanor finns på spotify.

Math sa...

Två grymma släpp som saknades:
Early Man - Death Potion
Bonded By Blood - Exiled to Earth

Ola sa...

Hei!
Skjønner ikke helt hvis det er en intern spøk dere har om Kvelertak. Hvis ikke, hvorfor liker du de ikke? Synes Blodtørst er en av årets desidert beste låter.

Herral de Santina sa...

@OLA: Förlåt, min norska är extreeemt dålig. ”intern spøk” = internt spöke?

Men du undrar VARFÖR jag inte gillar Kvelertak? Korrekt?

Neven Trosic sa...

Det känns allt mer som att Cathedral borde ha återfunnits på åtminstone en av de lägre positionerna på den egna listan. Men som vanligt blev det en del "ole dole doff" när de lyckliga till plats 8-10 skulle väljas.

Herral de Santina sa...

@Neven Trosic; Var kan jag se din lista?

Neven Trosic sa...

#77, s. 54. :)

Ola sa...

Hei igjen,
Ja, akkurat.
Spøk = Joke
Skjønner = Understand

Leste litt på Strages liste og så en kommentar om Kvelertak der også. Syns du ikke de forer videre noe fra Turboneger f.eks?

Herral de Santina sa...

@OLA: Kvelertak är ett sådant där typiskt band som folk som egentligen inte gillar extremt musik. älskar och lyfter fram som suveräna inom sin genre. Ett säkert kännetecken är det ”farliga” bandnamnet, ett väl beprövat knep för att få uppmärksamhet utanför en liten krets av invalda. Jämförelse: Totalt Jävla Mörker.

Det behöver inte vara ngt fel med det, jag gillar många sådana artister + känner massvis med folk som spelar i exakt sådan band. Men seriöst…

…Kvelertak?

En studentspexig blandning av bredbent action raaawk, stereotypa black metal-riff, grissång, oldschooltatueringar och jeanssponsring.

Kvelertak är Norges svar på Hoffmaestro: Ett hjärndött crossoverband för folk utan någon som helst förankring i den subkultur som bandet i fråga pissar i ansiktet.

Turbonegro var låtskrivare i absolut världsklass. Kvelertak är en bunt Carlingsapor i bastkjol.

No offense, men jag hatar skiten.