torsdag 30 december 2010

Årets fallna hjälte vol. 138, a.k.a. Kill the king



Med bara lite mer än ett dygn kvar av 2010, plockar OBH Nordica ner skylten för gott. Vår bröllopspresent är nu dödare än dronten. Den har slitit hund, visst, men jag tycker ändå att fyra års livslängd är väl snålt med tanke på priset. Fuck off. King of coffee this ain’t.

Morgondagen inleds helt utan svart. Oh, the humanity.

Vad skaffar vi för maskin härnäst? Folk skriker om Moccamaster in absurdum. Väl dyr – är den värd sitt pris?

Alla tips mottages tacksamt. Vi är genuint intresserade av att bibehålla vårt koffeinslaveri, post-haste!

Soundtrack: ”Live at Reading ’81”, av och med Samson.

14 kommentarer:

Per B sa...

Vet inte hur stor er kaffekonsumtion är men jag skulle rekommendera att införskaffa en (eller flera) kaffepress. Enkel som fan och det blir inte så disktungt som man kan tro.

Lost Johnny sa...

PRESSO för fasen.

Herral de Santina sa...

Lost Johnny: Den här? http://www.presso.co.uk

Per B: Typ en sådan här? http://www.kaffepress.se

Jag är rädd att vår (läs: min) kaffekonsumtion hånskrattar åt dessa mojänger.

Per B sa...

Typ en sådan här

http://www.bodum.com/se/en-us/shop/detail/10682-01/

Sedan finns det såkart större. Har tre olika storlekar här hemma. Trycker du i dig kopp efter kopp går det an att skölja den efter varje och diska när dagen är slut. Typ så jag gör.

do you dream of noise ? sa...

Kaffepanna och kokkaffe så kan du bjuda stockholmarna på nåt riktigt norrländskt, mycket sump kvar i koppen ska det va :-)

Stones sa...

Det finns två val här.
Gillar du likt kok kaffe så är ju en Perkulator ett bra tips, håller länge. Min Perkulator är säkert 15 år, det enda som brukar gå sönder är plast pluppen på toppen, men den byter du ut mot en i stål så är det fix.

Är du en brygg kaffe snubbe, då finns det inte så mycket annat än en Moccamaster. Den är helt enkelt grym och snabb som tusan, den är dyr i inköp men väl värd sina pengar, i allafall sofar, har bara haft min i drygt ett år.

Jag gillar att varva lite mellan kok (perkulator kaffe) & brygg. Fast sista tiden så har det faktiskt blivit mycket brygg. Moccamastern är otroligt snabb och gör faktiskt ett strålande jobb.

Kan tillägga att min kaffekonsumtion är väldigt stor. Och det finns inte mycket som slår nymalet kaffe när stiger upp en kall och mörk morgon. Funkar iofs när som.

Anonym sa...

HADE en likadan, hade haft den i 2 år, gav upp dagarna före jul. Köp ingen jääävla "Nesspresso" iallafall, sämre köp får man leta efter.

Gott nytt år.

Anonym sa...

Köpte en Moccamaster för 75:- på Myrorna för ett par månader sen. Helt klart värt!

Anonym sa...

Har en Moccamaster sen i somras och kan bara bekräfta att den ger det bästa kaffet (efter alla år som kaffedrickare trodde jag att det bara fanns en sorts k, men...) Tänk kaffe utan beska/syrighet osv. Köp!

Hetsapan sa...

En Moccamaster för 75 spänn? Grattis. Det verkar ju inte finnas någon för under 1400 här.

björn sa...

Per B har helt rätt. Enkel och smidig pryl som gör sjukt gott kaffe, bättre än allt bryggkaffe jag smakat. Köp två om ni hinkar i er mycket.

martin sa...

http://www.blocket.se/stockholm/Helt_ny__oanvand_moccamaster_31185637.htm?ca=11&w=1&last=1

Tror jag såg dem på Siba för en tusing också.

DK sa...

Jag håller resten, du vill ha den här: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kaffe-och-espresso/filterbryggare/moccamaster-kbc741aoclubline/113529.3420/

Den är helt enkelt top of the line och bäst i alla tester. Tror den har legat 1:a i GP:s tester i hur många år som helst.

När mitt ånghostande helvete till slut ger med sig är det en sånn jag ska bränna pengarna på.

Viktor A sa...

Håller verkligen med Per B. Kaffepress är kungligt! Underbart är det och håller värmen så jäklars länge utan att bli bränt!