torsdag 2 december 2010

Q: Wildness? A: Perversion!



Min barnfria vardag (mer om det senare) kulminerar i nattliga, hysteriska skrattanfall kring Mattias bord. Orsak: Mortuary Drape.

Jag lyssnade extreeemt mycket på min kassettkopierade upplaga av Into the drape” när den kom i början av nittiotalet. Och jo tack, den står sig fortfarande ypperligt. ”Mother” och ”Vengeance from beyond” är… Eh, beyond strålande.

Men med den superlimiterade återutgåvan av ”Secret sudaria” framför mig, blir det plågsamt uppenbart varför det är fullständigt omöjligt att parodiera black metal. ”This is Satanic Tap” är och förblir en våt dröm för alla oss älskare av satir.

Längst till vänster på bilden syns världens ledsnaste panda. Längst till höger sitter en maoristatist från ”Krigarens själ”, utlånad till ”Shaft”. I mitten stoltserar minstrelscenens James Cameron-avatar. Och gruppens ”hate and death”-lista är skriven på oklanderlig Google translate-engelska med meningar som ”they draw shit on your face”.

Världens främsta manusförfattare och satiriker kan inte toppa det här. Verkligheten vinner. Varje gång.

Till och med de briljant svartsynta komikerna i Killinggänget insåg sina begränsningar, och gav upp. Mot slutet av nittiotalet inspirerade ”Lords of chaos” Henrik Schyffert, Andres Lokko och Martin Luuk att börja spåna på en ”komedi i norsk black metal-miljö”.

En sorts ”Torsk på Burzum”, om du så vill.

De läste boken, såg konserter med Satyricon och Dimmu Borgir, men enligt Lokko kom de ”aldrig längre än till några inte helt lyckade sketcher som utspelade sig i en ALCRO-butik”.

Trve story.


Wildness Perversion: Trummor, sång samt historiens bästa alias.

4 kommentarer:

JC sa...

Fotosessionen från "All the witches dance" är dock LITE för stark för att avfärda...eller? Oavsett, herr Perversion är oerhört artig i mail och brev!

Herral de Santina sa...

Vad, en tvättäkta likbild? Stark tobak. Jag dyrkar den här bilden:
http://franang.sts.free.fr/e-zine/interviews/Mortuary%20Drape/md4.jpg

Är du polare med Mr.Perversion?

Herral de Santina sa...

Notställ? NOTSTÄLL!

JC sa...

Polare och polare, jag har handlat lite grejer/tradeat av honom och han kör den här gamla stilen som rådde i början av 90-talet, du vet "Hi brother, hope you are fine" och det köret...jag hör av mig ibland och han hör av sig ibland. Vänlig herre hur som helst. Dessutom gillar vi Jacula båda två, har du inget bättre för dig, kolla upp deras klassiska "Tardo Pede in Magiam Versus" från 72...glöm dock att du ska kunna hitta den vare sig det gäller CD eller LP till ett rimligt pris. Föreslår att du kollar Spotify...