måndag 20 december 2010

Destroy 2000 years of julbord

En äkta julgran värdig Svea Rike.

Passa dig för att pissa på det pursvenska. I fredagens På Stan tog Fredrik heder och ära av vårt traditionstyngda julbord på ett väldigt humoristiskt vis. Nu får han veta att han lever via kommentarerna.

På samma sätt fick jag höra att jag spottade verklighetens folk rakt i ansiktet, när jag ställde mig oförstående till midsommar. Jag fick höra att jag bara ville vara ”speciell”, men det var jag då fan i mig inte.

Get in line, bitch!

Rita gärna en rondellhund, men akta dig för att påstå att det är korkat att hoppa som en groda runt en uppochnervänd kuk.

Kräv att få häda till varje pris, men smäda den som har mage att påstå att miljoner olika sorters inlagd oätlig fisk inte är något att skryta om.

Gorma om att amerikaniserandet av Sverige gjort Halloween till en kommersialismens högtid, men småle hånfullt åt den som inte finner nöje i att religiöst bänka sig framför en tecknad Disneyanka.

Egypten har pyramiderna – vi har blöta. Sansa er.

Någon gång i livet ska jag lyckas lista ut varför nationell samhörighet och stolthet saknar allt värde i min hjärna. Jag kan inte, och har aldrig kunnat, engagera mig i fanor, helgdagar, traditioner, seder, bruk och lagsporter. Alla försök blir halvhjärtade. ”Den blomstertid” såväl som ”Helan går” lämnar mig dödare än död inombords.

Min rotlöshet och laglöshet gällande allt som binder samman Sverige, bekommer mig inte. I framtiden hoppas jag kunna utröna om det är mig eller verkligheten det är fel på. Det lutar åt verkligheten.

I övrigt: Jan Guillou skriver briljant om Ulf Nilsons pursvenska blodsarv och våra heliga traditioner – här. Lucia instiftat av Vecko-Revyn? Tack för den. Janne är genial när han lyckas tygla sitt godstågsskenande USA-hat.

Soundtrack: ”Subconscious terror”, av och med Benediction, samt ”Paul’s boutique”, av och med Beastie Boys. En rimlig blandning. Multikulti FTW!

13 kommentarer:

Andreas KRNM sa...

Hear, hear. Något som också får mitt svarta hjärta att skrumpna lite extra är människor som finner behov att skapa alternativa traditioner av vädervärdiga traditioner. Allsång på Debaser är ett bra exempel.

Steve sa...

Visst har herr halslös rätt. Det är individerna och i förlängningen majoriteten som styr utvecklingen. Är helt valfritt om man vill göra sig själv till åtlöje genom antingen pursvenskt infantilt nonsens (små grodorna/hororna) eller för all del multikultivurmande infantilt nonsens (reggaeton, "afrikansk dans" osv).

Läsa en riktigt bra svensk författare, t.ex. Sven Delblanc, och gå ut i naturen - två bra saker man kan göra i dagens läge.

Ps. Har börjat gilla dubstep. Är jag bög?

Per B sa...

Läste igenom din midsommardräpa och det jag tänkte mest på är att du har ett väldigt fint leende!

På tal om jul: http://www.skanskan.se/article/20101220/SJOBO/712199940/1016/*/nu-ar-det-jul-igen-igen-igen-och-igen

Herral de Santina sa...

Andreas KRNM: Hear, hear. Allsång, oavsett plats och genre, ger mig likfrossa.

Steve: Du skulle varit med när Rum för barn anordnade lektion i västafrikansk folkdans. Och angående din danssexualitet, så är du kanske bara dubcurious?

Per B: Det är så jag rullar. Jag sprider glädje och lycka varhelst jag jobbar, alltid med ett brett leende. Avslappnat att bo med den där tomten. Jag föredrar haschtomtar. Mindre hets.

Anonym sa...

Till Steve (med det nationella tänkandet): Har du sett svts fruktansvärt usla julkalender? För någon dag sedan stack alla kunder från hotellet då julbordet inte innehöll någon gris. Töntpappan försökte locka med att de kunde beställa pizza, kebab, sushi. Det gick inte. Ska det vara jul, ska det vara jul, tänkte det pursvenska klientelet och sjappade.

Majoriteten styr kanske utveckingen, men inte den svenska självbilden av jultradition.

Ganndul sa...

Att vissa ska ha så svårt att acceptera att alla inte gillar samma saker som de själva... Jag frossar gärna i likdelar som en annan hedning i juletider men vill andra fira annorlunda eller inte alls är det väl knappast något jag behöver bekymra mig om.

Steve sa...

138: Dubcurious hihi. Hatar också reggae och dylikt men faktum är att dubstep är rätt fräsigt faktiskt. Mitt intresse började så smått efter att ha hört några dubinfluerade låtar på Lost Highway-soundtracket och växte sig till ett stånd sedan jag bevistat en dubstepklubb i Paris i våras. Jag tror du kan digga, faktiskt, om du ger det en chans.

Västafrikansk dans låter helt fruktansvärt, till och med värre än sådan där rysk polka man fick dansa i mellanstadiet (möjligen högstadiet).

Anonym: Jag slutade titta på barnprogram kanske 1995, så nej, ingen julkalender i år heller. Men det låter ju onekligen rafflande. Nationell kan du vara själv.

Fredrik sa...

Trevligt skrivet i vanlig ordning.

En fråga, du skriver så jag aldrig vet om du är sakastisk eller allvarlig. Men Janne hatar väl inte USA? Det är nästan på gränsen till förtal... eller i alla fall på gränsen till en överdrift. 8)

Att dissa julbordet går dock inte för sig. Julbordet må innehålla inälvor, blött bröd osv, men en del av oss gillar sådant. 8) Den dagen viltpölsa på typ älg kommer att finns på butik vet jag vad jag ska servera på mitt julbord.

Även om jag försöker komma ifrån det köttinferno som julbord oftast innebär. Nej.

Jag hade visst inget att säga. God dan före dan dagen!

Herral de Santina sa...

Att säga att Jan Guillou hatar USA är väl snarare en underdrift.

Eller, för att citera en god väns visdom: ”Han skulle inte ens ta terrorn på allvar om al-Qaida kraschade ett jetplan bland alla hans jakttroféer.”

Fredrik sa...

Nu är det ju ännu mer förvirrande... Du skojar? 8)

För det första, han brukar själv påpeka att han skrivit en bokserie om typ tio delar, som var hyfsat oläslig, som handlar om en kille som älskar USA. Och att det inte är en fiktiv känsla. Men det är klart, din tolkning går ju före hans egen beskrivning. ;)

Det andra du skriver är bara konstigt. Varför skulle han inte bry sig om terror? För att han inte svalde Bonnierkartellens version av vad terrorism är? Din goda vän var inte så vis, visade det sig. 8)

Varför inte skriva ett inlägg om Anvil-aid? Sista dagen... Nima har skrivit om det. Ge kärlek till de som förtjänar det. Eller till mig. Jag förtjänar det. :D Alltid.

Herral de Santina sa...

Jag tycker att både Anvil och din förvirring verkar klara sig alldeles utmärkt utan vidare inblandning från mitt håll.

Fredrik sa...

Fast det var ju din inblandning som skapade min förvirring!

8)

Anvil ftw!

Herral de Santina sa...

Gott så.