torsdag 23 december 2010

Black metal amber balm: Det nya dubstep

Anders, Kristofer, Lisa: Det unga vackra folket är hänsynslöst.

Fredrik fyller år och har fest. Igen. För exakt ett år sedan satt jag på exakt samma plats och pratade med, i princip, exakt samma personer om exakt samma saker. Då proklamerade Hipster-Kristofer att Watain är det nya dubstep”.

Tolv månader senare går det att konstatera att han hade rätt. Få band har krossat mediautrymmets skallar så intensivt som Sveriges främsta black metal-milis. Headbangers, popsnören, synthare, hipsters, Fadde, Schulmanklanen, grånade gubbrunkande rockkritiker – alla böjer knä.

Bra så.

Men när Hipster-Kristofer – som ännu inte fått det limiterade snöret han beställt för femhundra kronor – berättar att han lagt sin röst på trion inför ett skandinaviskt kritikerpris, väcks två larmrapporter:

1. Varför är inte jag med och röstar?

2. Varför röstar han så? Något som var det nya dubstep 2009 kan väl inte vara det nya dubstep även 2010? Är mannens hipsterbarometer felkalibrerad? What gives?

Sedan pratar vi om hans senaste fetisch Black Amber Balm, en parfym som ser ut och appliceras som läppglans. Den ger en ”perfekt rugged känsla” och får dig att ”lukta som en arbetare”. Han köper den på Mr Mudd and Mr Gold, en butik som även kränger visselpipor från Acme för det rimliga priset trehundra kronor styck.

Ni tror att jag hittar på allt det här. Men – icke.

Stockholm: Ett av verklighetens orimligaste hörn.


Fredriks presentbord 2010. Så här såg det ut 2009. Jag har dålig fantasi när det gäller presenter.

6 kommentarer:

Bloggosfärkollega sa...

Börjar bli trött på 138 lagom till jul. Skulle det limiterade snöret vara en kvällstidnings artikel så skulle det vara "orimligt" men eftersom att snöret nu finns i din närhet så hyllar du. Moderatjävel!

Herral de Santina sa...

Vad kan jag säga – jag uppskattar att hylla de mikrobiska nyansskillnaderna mellan ett limiterat, designat snöre och en diehardutgåva från Rise Above.

I övrigt är min julklapp till dig att berätta att ”kvällstidningsartikel” är ett och samma ord.

Happy holidays FTW!

Pär Arvidsson sa...

Jag tycker Watain är skräp och ytterst pinsamma, speciellt live. Pajasband.

Herral de Santina sa...

Vad tror du att de tycker om dig då?

Fredrik sa...

Jag säger bara godjul!

Jag firar den till Yngwie och japans tecknad film! Hoppas det blir lika trevligt för dig och de dina!

Herral de Santina sa...

Detsamma!