söndag 23 augusti 2009

Krabban: Första kränkningen


”Du hittar säkert på något fyndigt att skriva om denna fina tisha, fotad på Stagedive day out ikväll.”
Peter Herneheim, http://www.herneheim.se/

Fyndigt och fyndigt. Först blir jag smickrad över att Olivias existens redan gett upphov till en ny genre samt merch. Efter lite snabb forskning (”gogglande”, som vi sa på Stockholms filmfestival) inser jag att detta är en grov smutskastning av min dotters karaktär.
Väldigt, väldigt grov. Extreeem, till och med.
Läs om crabcore här, på egen risk. Lyssna på Attack Attack! med fara för livet. Se om du härdar ut till slutet då autotunermassakern sätter in.

Guds kuk.

Detta är vidrigt. Den musikaliska och stilistiska motsvarigheten till ett race för mentala lådbilar. 00-talet måste dö. Kidsen måste bort. De som sålde instrument till dessa människors måste väck. Deras familjer likaså. Nu är frågan vilket band som stoltserar med epitetet ”Swedish crabcore”, och hur kan vi mota dem mot den danska gränsen?
Fort som fan ska det gå.

Konstigt. Av någon anledning känns det som att allt är Refuseds fel.
Kanske lite In Flames också.

Uppdatering: Jag halkade just in på Attack Attack!:s myspace och fick höra deras cover på Kate Perrys ”I kissed a girl”. Kombinationen av musiken och bandmedlemmarnas oaptitliga uppsyner – ”du är speciell”, säger mamma när hon stoppar om sin son, samtidigt som hon sväljer sin egen spya – gör mig totalt mållös. Fullständigt. Sällan har så få förtjänat så hårt att dö så länge med ansiktet nedåt i diarré.

16 kommentarer:

. sa...

Jag tror ju faktiskt att de kommer få lite ont i knäna till slut, pojkstackarna. Tänk bara på alla minisker och ligament och korsband. Det kostar att ligga på topp.

Är de Abbath-inspirerade?

Oavsett - kontentan är att alla band som använder vocoder bör radas upp och skjutas. Särskilt om de låter som en mix mellan Cher, Aqua och ruskigt dålig metalcore.

Herral de Santina sa...

Jag förstår inte… ”ruskigt dålig metalcore”? Finns det ngn anna sort?

Är vocoder och autotuner samam sak?

. sa...

autotuner:
http://www.youtube.com/watch?v=zdTgdluTJrE

vocoder:
http://www.youtube.com/watch?v=-hqvvNcvenU

autotuner var det visst. vidrigt oavsett.

Jag vet inte om kanske Walls of Jericho och Converge klassar in i genren kanske, de är inte helt hemska. Annars är det mesta mer, eller mindre skit.

Herneheim sa...

Jag tror att det var en officiell bandtröja tillhörande bandet Venus Will Fall.
http://www.myspace.com/venuswillfall

Daniel Josefsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Att Venus Will Fall kallar sig hardcore bevisar bara att det verkligen behövs koncentrationsläger 2009, trots allt. Vilket mänskligt avfall.

Lukin sa...

Haha, den där där videolänken i Wikipediainlägget är ju hur kul som helst. Vilka helfestliga hopp de gör med instrumenten! Repeat.

JC sa...

Jo, Refused och In Flames i all ära, men jag vill nog påstå att "Slaughter of the souls" har ställt till med rejält mycket elände, såväl i Sverige som internationellt.

Mattias Indy Pettersson sa...

Haha! Vad är det som händer med verkligheten?

Anonym sa...

musikalisk nurembergrättegång 2010: dennis lyxzén, tompa, anders firden. sign me up.

Daniel Josefsson sa...

http://encyclopediadramatica.com/Image:Crabdance.gif

Det där tyckte jag var roligt.

ard6680 sa...

http://www.guardian.co.uk/music/2009/jun/24/attack-attack-stick-stickly-video

Jake sa...

http://www.stuffyouwillhate.com/

om du mår illa av det där, så rekommenderar jag att kolla in denna bloggen för mer sköna band och "scenföreteelser"

Anonym sa...

vilket jävla skämt.

Marcus sa...

0:54, do the crabwalk!

Hade ju annars en egen dans under uåhc-tiden som vi kalla för krabban, hittar dock inga filmiska bevis för detta. Men du kanske minns?

Herral de Santina sa...

nja, tror jag lyckats förtränga det. enlighten me.