torsdag 16 april 2009

Helvetets Port: Oskuldsmetal och closure

Under min korta men ack så ljuva turisttillvaro i Sverige stötte jag på oroväckande många Helvetets Port-entusiaster. Inget konstigt med det – Sverige avvecklade mentalvården för bra många år sedan. Det underlige är att det i ett par fall rörde sig om människor vars mentala status jag i vanliga fall har den yttersta respekt för.
Roddy Piper i ”They live”? Det är jag och mina kohorter när det gäller Helvetets Port: ”I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I’m all out of bubblegum.”

Nog om detta. Det finns, som vi alla kan enas om, värre objekt att håna när det gäller hårdrockens fiender. En grupp som Jonas avfärdar som ”ett ironiskt projekt skapat av nåt byhålegäng som vill vara Killinggänget” är inte det värsta. Till exempel finns Sabaton, den musikaliska och estetiska ”hö hö hö”-motsvarigheten till en polsk traffickinghärva: solkig, förnedrande, korkad och fylld med våldtäktshumor. Jag tar Helvetets Port framför Faluns mesta hockeykillar när som helst. Eller framför Hardcore Superstar. Eller… Ja, ni fattar.

Så nu stänger jag detta kapitel av I Just Can’t Hate Enough genom att enkelt och effektivt avslöja själva kärnan av Helvetets Port:

Mailkonversation mellan en tv-redaktion och en arbetslös diktatorfanatiker:

Pol Pot: kort recension på Helvetets Ports spelning på Truckstop i lördags: ”Underbar spelning av Helvetets Port och ett sanslöst röj från en genuin old-school metalpublik.”
Jag: vart läst du recensionen? XXX (namnet borttaget för att skydda de oskyldiga) gillar hp…
Pol Pot: På sweden rocks forum. skitkul. alla är eld och lågor. En snubbe gick emot och sa att det var skit. Direkt blev han kallad "Bög" typ. XXX måste ju skämta. haru sett deras musikvideo på deras myspace? Hysteriskt underhållande. Och förvånansvärt bra låt (med deras mått mätt).
Jag: XXX skämtar inte. vi är i minoritet, alla tycker det e det bästa sedan skivat bröd. videon e stencool men låten stenkass. eller cool å cool, maskerad helt enkelt. men coolt med konceptet å handlingen. välgjord. problemet med HP är inte att det är kackigt spelat. jag älskar kackigt spelat. det är det bästa. men det är kackigt på fel sätt. det finns ingen energi, ingen ilska, inget driv, ingen tyngd, ingen hårdhet, ingen smuts och, mest av allt, absolut INGET sväng. jag har typ aldrig hört så lite sväng i mitt liv. får Manowar att framstå som James Brown.
Nu kom jag på det: det finns INGET sex i HP. Det är hårdrock för killar som fortfarande bor hemma och är oskulder.
Tror du tex att den här snubben diggar Helvetets Port?!

8 kommentarer:

Sulla sa...

Hahahaha! Fast det är det jag gillar med HP. Det är så totalt jävla ocharmigt och ohittigt att jag inte kan låta bli att fascineras och underhållas (skrev ngn form av drapa/längre förklaring om det hos mig). Sen vägrar jag gå med att det skulle vara någon form av skämt. Jag väljer att tro att det är på 100% allvar.

Anal Elf Kid sa...

+1

Loket sa...

De "nedsättande" inläggen på forumet lyder:

"NIB har inte fattat någonting..."

samt

"Du är ju dum i huvudet."

"Bög" eller något liknande nämns ingenstans. Det vore klipskare att lämna hårdrocksdebatten till folk som är intresserade, så kan du hålla dig till punken. Den kan du förmodligen något om.

Herral de Santina sa...

inte för att vara den som e den, men jag vill nog hävda att jag är både intresserad och extreeemt kunnig om hårdrock, hård rock och alla former av dessa genres underavdelningar.
och här får du en låt:
http://www.dn.se/webbtv/film-ljud/promoe-svennebanan-1.845292

Loket sa...

Jag tycker de inlägg jag har läst här totalt motsäger att du skulle kunna något om hårdrock av någon form. Men det är ju underhållande i alla fall.

Det där var en riktigt dålig låt. Jag gillar inte punk.

Herral de Santina sa...

nej, det har du förmodligen rätt i. jag har ju bevisligen både flyttat från morsan OCH haft sex. så den typ av hårdrock som du förespråkar över/undergår mitt förvirrade förstånd.

Patrik Dahlin - Fimbul sa...

När man kollar runt lite mer på bloggen så verkar det som att du har hyfsat bra musiksmak, gissar på att du gillar Venom, Amebix och Misfits. Däremot så tror jag att du inte riktigt har känsla för RIKTIG Heavy Metal, det är troligtvis därför du inte förstår dig på Helvetets Port, det ligger helt enkelt utanför din uppfattningsnivå. För sanningen att säga så är Helvetets Port det absolut bäst nya bandet som finns.

EXODUS TO HELL!

Herral de Santina sa...

vänligen se svaret ovan.