söndag 20 maj 2012

”Waiting for the last breath/Hell has no disguise/Just look through synther's eyes”



Jag har under mina över tjugo år som dyrkare av Venom hört cirka fyrtiotusen tolkningar av ”Countess Bathory” och ”Black metal”. Jag har hört ”Witching hour” vevas av såväl Slayer som High on Fire.

Mainstreamhits som ingen tillför något till.

Det krävs tydligen en synthgothare med corpsepaint mitt i livet för att välja en obskyr Venom-komposition från en kriminellt underskattad skiva. Och sedan göra något helt eget och förbannat bra av den.



Stort kudos, Henric de la Cour.

Hans grepp på ”Harmony dies” (1985) verkar överhuvudtaget inte finnas på internet. Men här har ni Venoms original. Stökigt.



För övrigt gick min, H.K. och Fredriks gothsynthafton i kulturdebattens tecken. Och ja, tristessens också, då alla band förutom de la Cour var inkompetenta jävla nollor och korrupta supsvin.



Men fokus på debatten nu. Tyngsta ämnet: vilka har betytt mest för Sverige, Hellacopters eller Broder Daniel? Fredrik körde någon sorts rockjournalistisk historierevisionism och dömde ut Hellacopters som ”kompetenta musiker men inte mer än så”.

H.K. saknade å sin sida helt bäring och tjatade endast om The Tough Alliance och deras brännbollsträn.

Venom hade hillebard och sai.



Nog sagt.

6 kommentarer:

Kristofer Andersson sa...

Vad snackar du om? Jag sa dels 1) Hellacopters är ett, för all del utmärkt, rockband för bonnläppar. Det var nu det mindre seriösa argumentet, men 2) BD skapade en hel subkultur och en scen som har inflytande på i princip all popmusik som du inte lyssnar på idag, från P3 och ned till underjorden och tillbaks igen.

Däremot har Jag har fortfarande inte hört dig lägga fram ett enda argument förutom "orimligt" och hetsa upp lite tokstollar på twitter?

Parentes: Enda gången TTA nämndes var i andetaget "Sveriges tre bästa band" och jag sa TTA, BD och ABBA.

Herral de Santina sa...

Jag hade den långa utläggningen med väl underbyggda argument innan du anslöt. Sedan orkade jag inte ta den igen när klockan blev sent och ölen många.

Kristofer Andersson sa...

Bra, skulle bara dubbellolla att du med andra ord fullständigt har hittat på skedet du beskriver här ovan då.

Herral de Santina sa...

Det här är min sanning. Men… olla?

Andréas sa...

Väldigt Beavis & Butthead kanske, men när jag läste dubbelolla skrattade jag rakt ut.

Anonym sa...

spelar boll, här dog rocken och allt efter det har bara varit skit (möjligen med undantag för why/hear nothing)...
http://youtu.be/lfgu-FHzuj8