söndag 20 maj 2012

”Mortal/Voids/Live/Die”



Olivia: Den tanten var ledsen. Hon grät.
Jag: Ja, det gjorde hon.
Olivia: Gav du… tanten… pe-pe-pengar?
Jag: Ja.
Olivia: Oj.
Jag: Du ska alltid försöka dela med dig av det du har till de som har mindre än dig. Du måste vara snäll, även om det ibland är ruskigt svårt.
Olivia: Ja.

Olivia har inte fyllt tre år. Jag tänker på henne när jag i dagens DN läser det Susanna Alakoski skriver om fattigdom i dagens Sverige. Inte på internet, tyvärr. Däremot finns det folk på internet som säger sådana här saker som svar på hennes artikel:

”Sverige kommer här på tredje plats, tätt efter Danmark och Frankrike och lägger alltså över 32 procent av vår samlade ekonomi på det som eurostat kallar socialt skydd. Min fråga är därför till Alakoski: Vad mer begär du? Vilken politik ska till för att du ska bli nöjd?”

En som gör att människor inte behöver tigga i tunnelbanan för att överleva, kanske?

Soundtrack: ”Welcome to hell”, av och med Venom. Då, nu, evigt.

5 kommentarer:

Julia sa...

"Andra har det faktiskt värre, sluta gnälla" är alltid en så bra argumentation. Verkligen.

Skinny sa...

Annars kan man ansöka om socialbidrag, så man slipper tigga i tunnelbanan.

Skinny sa...

http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/socialbidrag

För er som inte vet vad socialbidrag/ekonomiskt bistånd är.

Chazze sa...

Bra argumentation, Skinny. Jag tror också att socialbidrag är något man "hämtar ut" när man känner för det, ungefär som att plocka en Metro i t-banan. Inte på något sätt skulle någon myndighet försöka försvåra någon att få tillgång till denna försäkring, nejnejnej - det är bara att hämta utbetalningen när man känner att man har lite dåligt med pengar alternativt festat lite för mycket.

Skinny sa...

Eller kanske festar man lite för mycket för att socialbidrag inte är nåt man bara hämtar ut?
Om man lever i misär är det ju verkligen bara för mycket begärt att man ska fylla i en ansökan för att få pengar. Det skulle givetvis finnas en jättesäck med pengar där man bara kunde hämta en bunt om man festat lite för mycket.
Vilken sten bor du under, Chazze?