måndag 1 november 2010

”There’s a ghost who lives on Haunted Hill” vol 3


Ett fantastiskt gig. Som väntat. Dock kanske en smula för mycket metaltugg på gitarrerna. Det som gör albumet så överjävligt bra är den återhållsamma sprödheten. Det ska vara pop, inte ”British steel”.

Jag har aktivt lyssnat på hårdrock i tjugosex år. Jag har arbetat som musikjournalist, med fokus på alla former av metal, i femton år. Jag har aldrig någonsin varit med om en sådan hajp som den kring Ghost.

Aldrig. Någonsin.

När 2010 kickade igång kände ingen utanför en ytterst liten krets till deras existens. För, tja, fem månader sedan hade ingen hört talas om dem. Nu står de inför ett fullsatt Klubben där människorna längst fram kan varenda textrad, sträcker händerna mot skyn och överröstar bandet. Och skivan har varit tillgänglig en kvart. En kvart!

När till och med Hipster-Kristofer hyllar (”Briljant! Jag tänker på Death, det gamla 70:s Detroit-bandet. Och lite Crass. Här ska hypas.”), så inser ni tsunamistorleken på surret kring det här bandet.

Dock: Är detta den hårda rockens svar på Sacha Baron Cohen? Ja, det är fullt möjligt och rimligt. Bevis följer nedan.

Jag: Har du sett den där superseriösa satanisten som är här? Ser ut som typ en träslöjdslärare med lila polotröja, nördglasögon, chinos och loafers, samt ett jättestort obskyrt ockult halsband i guld. Någon som ser ut så på en metalspelning, måste vara hardcoresataniker.
Ika: Var?
Jag: Där.
Ika: Eh. Det där är Patrik Arve.
Jag: Hachi machi! Hail Satan!


Jag lämnar fotograferandet åt dem som kan. Ni hittar bättre bilder på annan ort.


Spanat på förfestsunkhak: Kommande Ghost-konvolut.

Sjuhundrafemtio personer betalar för att se Watain, Repugnant, Destroyer 666 och Ghost. Det här måste vara en av de största extrema metalkonserterna i Sveriges historia. Eller? Själv drar jag på den här Spotify-listan och lovar att inte gå på en enda till metalspelning de närmaste sex månaderna. Minst.

Uppdatering: här tycker Jonas om kvällen samt min mössa (”du ser ut som någon som blir knullad i röven i ’Oz’.”).

12 kommentarer:

Slobodan Burgher sa...

Crass???? Intressant.

Anonym sa...

Bäst denna kväll lär ändå Hårda Tider, Alpha & Omega, Trapped Under Ice och Bane ha varit i en källare på knivsöder.

Hårda tider, visa respekt..!

/ Ola

Anonym sa...

Hypen håller ungefär till nyår, sedan är Ghost lika hopplöst ocreddigt som The Devil's Blood är nu.

Pär Arvidsson sa...

Inte ens på Candlemass i december?

Det måste väl ha varit fler än 750 på Palladium på dödsmetallgrejen där tidigt 92 med Carcass som headline?

F.ö. så tror jag Ghost håller i sig ett tag till men den ack så viktiga skiva nummer två blir avgörande.

Anonym sa...

Demon var helt klart bättre än skivan. Men så är det typ med alla band.

Herral de Santina sa...

Stark trvetobak att säga att demon, som spelades in typ 10 min innan skivan, är bättre. Kudos för de obskyritetspoängen. Jag har icke hört demon.

Herral de Santina sa...

Pär: Jag räknar väl inte Candlemass som extrem metal direkt. Då kan vi ju blada in Raised Fist också, som drar 900 pers själva med sin pissthrash/metalcore.

Om Carcass 1992 vet jag ingenting.

Anonym sa...

carcass 1992 kom jag också att tänka på + div spelningar på gamla frysen drog ju mer folk än vad fullt klubben drar. Sen är ju halva klubben fyllt med samma människor som var på carcass 92. Det får man inte glömma.

Seline Dione sa...

Är Devils blood ocreddigt?! Hiiilviiite, till containern med skivorna bums!

Pär Arvidsson sa...

Aaa, men det jag menade vad att du inte ska gå på Candlemass eftersom du inte skulle gå på metal.

Bolt Thrower i Eskilstuna bör det väl också varit bra med folk på även om lokalen var alldeles för stor så det såg nästan tomt ut.

Och demon är inte alls bättre, föredrar versionerna på skivan. Gillar skivan mer än singeln också för den delen.

Herral de Santina sa...

”Sen är ju halva klubben fyllt med samma människor som var på carcass 92. Det får man inte glömma.”

Tycker du? Jag tyckte det var rätt låg medelålder.

Joakim sa...

Skulle vilja påstå att hypemaskineriet började sättas i gång den 13 mars genom att bandets basist på ett diskussionsforum länkade till bandets myspace med orden "Mitt "nya" band Ghost:
www.myspace.com/thebandghost

FUCK YOU, DET ÄR MITT BAND!".

Sedan, den 8 april, utsåg en gammal black metal-legend (Fenriz alltså) bandet till "Band of the week" och därefter var väl bollen i rullning på allvar.