torsdag 11 november 2010

Dan Park från Umeå, a.k.a. Knarkar-Dan, a.k.a. Nazi-Dan, slår till igen vol. 2

Dan Park hör av sig till I Just Can’t Hate Enough. Han meddelar att han sparkat igång sin senaste installation. Det är ett löpande, ständigt uppdaterat verk på internet, kallat Parliament Princess. Här är programförklaringen, en företeelse som är sällsynt i Parks konst.

I övrigt får någon väldigt gärna förklara den illsinnade poängen bakom affischen nedan, då jag är dålig på både konst och antisemitism. I mina ögon ser det ut som en trio vitmålade Barack Obamas som håller på att stjäla Auschwitz-skylten. Korrekt?

Ligger hatbrottet i antydningen att det är judar som regiserat den Australiska popgruppen Men At Work, och att de därför förtjänar att hamna i läger? Eller är det Hank von Helvete-liknande insinuationer att Men At Work ligger bakom förintelsen, och att det bör hända igen?

Eller är det en varning att den judiska församlingen ska ta sig i akt, annars går de under ”Down under”?

Eller är det så att allt avbildande av Auschwitz-entrén per definition innebär antisemitism, ungefär som att allt avbildande av Muhammed per definition är blasfemi? Nej, vänta. Det är konst och yttrandefrihet.

My bad.

Soundtrack: ”Surfin’ jew”, Adrenaline Overdose.

4 kommentarer:

Sulla sa...

Jag tror att poängen med affischen är att upplysa allmänheten om att svarta kristna amerikaner iscensatte förintelsen.

Anonym sa...

Var det det då?

Fredrik sa...

haha 8) Bra bra

Jag hade inte glömt karln. Jag hade till och med använt mig av honom som exempel i en orimlig dispyt

http://fredrik-d.blogspot.com/2010/10/surrealistiska-moten-genom-musik-pa.html

Men bra skrivet var det! 8)

Umeå. Kudos!

Anonym sa...

Minns den där galningen, om det är samma, vilket jag tror. Han
hängde en del i Östersund också
tidigt 2000-tal, och satte upp en del tvivelaktiga grejer. Han var överallt.

/Jocke A