fredag 7 oktober 2011

Blanco vs. Löwengrip: Who will survive and what will be left of them?


Det är mycket prat om Quetzala Blanco versus Isabella Löwengrip.

Alla rusar ut till försvar för Blanco, en ”obekväm kvinna”, medan Löwengrip sablas ned.

Som sig bör, säger ni.
Pja, sådär som sig bör, säger jag.

För visst, det råder föga tvekan om att Löwengrip representerar mycket av det som är fel med vår samtid. Hon vill vrida tillbaka klockan till 1950-talet då flickor var hela, rena, skötsamma och duuuuktiga. Hon hyllar överklass, onödig lyxkonsumtion och pursvenska högerideal.

Ja, det är helt åt helvete att Löwengrip sitter säkert i sin entreprenördopade bloggsadel som en av apokalypsens fyra riddare.

Ändå kan jag inte låta bli att undra hur många av Blancos försvarare som faktiskt läser det hon skriver. Min favoritpassage är där hon attackerade en kvinna som skrivit om hur hon våldtagits.



Där, Hellquist och Lundell, där har ni en riktigt bra ångestventil för obekväma kvinnor. Annars kanske topplistan över Sveriges sexigaste bad boys kan fungera när livet skaver sim värst.

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Det intressanta är ju hur alla unga kvinnor som får medial uppmärksamhet alltid måste vara förebilder för andra tjejer, medan detsamma aldrig gäller för killar i samma situation. Sedan att varken Löwengrip eller Blanco verkar ha alla hästar i stallet, kan jag tycka är en annan sak.

Borde här krydda min kommentar med ett citat från din blogg som visar att du inte nödvändigtvis är en bra förebild för unga män, men orkar inte.

Herral de Santina sa...

Bara för att en sak är skitdålig, gör det inte den raka motsatsen till skitbra. Två saker som är varandras motsatser kan vara lika jävla dåliga.

Sedan tycker jag väl rent generellt att jag är en ypperlig förebild för mänskligheten, män som kvinnor.

Fredrik sa...

Alltså, om man har en bloggare som förebild är man nog ett lost cause.
Min förebild? Greg Ginn. 1984. Hejhej.

Cecilia sa...

Hahaha jag tycker också att du är en ypperlig förebild för männskligheten! Längtar efter Harmageddon och vill skrika ”domarfitta” hehe.

Anonym sa...

Lost cause? Ta en manlig hardcore video på det: http://www.youtube.com/watch?v=8Z3J0t9Q61A