måndag 10 oktober 2011

Ett sansat och nedtonat inlägg om hur företag erbjuder dig en leende e-tablett samtidigt som de jobbar på att utplåna världen


Det vegetariska alternativet: ost-fucking-ron.

Jag borde vara hatfylld och nedpissad. Men icke.

Sexton år av ”jaha, du äter inte kött, men vi har den här laxfonduen”, och ”det vegetariska alternativet är kyckling”, har härdat mig.

Jag är en vegetarisk Robocop. Orimligheter kan ej rubba mig.

Så när jag hakar på Jävla Jenny till Nordic Light Hotels invigning för köttfria måndagar, och det visar sig vara ett luftslott, rycker jag på axlarna. Läget är högst rimligt.

Först bjuds det på ostron.

Sedan håller en högt uppsatt chefsnorska ett invigningstal. Det går ut på följande snärtiga punkter:

1. Köttindustrin kör världen rakt in i helvetets skärseldar.
2. Köttindustrin kör allas vår hälsa rakt in i helvetets skärseldar.
3. Vi måste byta kurs innan vi hamnar i helvetets skärseldar.
4. Alla är eniga om detta, från FN till Ayatollorna i Iran.
5. Själv älskar hon kött. Hon skulle aldrig kunna avstå från burgaren på fyllan och entrecote till fredagsmyset. Hon dyrkar kött. Hon skulle gifta sig med kött om hon kunde, ligga med det, rösta på det i ett val.
6. Men kött är jättejättedåligt. För dig, mig, världen.
7. Så därför äter hon inte kött. På måndagar.

Sedan serveras skaldjursbaserade krustader. Och just ja: i lobyn på hotellet skyltar de med pälskläder. Hepp.

Men nej, jag är inte arg över att Nordic Light Hotel ger asätande miljöknullare ännu ett meningslöst sätt att abortera sina dåliga samveten på.

Inte ens irriterad över detta skamlösa försök av ett stort företag att renommésnylta på ett i grunden helt okej koncept (trots att det kommer från en ex-Beatle).

För jag har accepterat undergången och ser fram emot den.

Vi tutar och kör, bara kör, rakt in i Thunderdome-samhället, där den som är stark nog att jaga bensin kommer att överleva. Och då äter vi hundmat direkt ur burken. Med den aspekten i bakhuvudet gör Nordic Light Hotels fiskförstärkta och köttfria måndag varken till eller från.

Bring it on. Bring it the fuck on:


Eller blir det Waterworld-samhället? Då röker vi lungorna ur oss.

Soundtrack: ”Orkanen närmar sig”. ”En död man”, ”Tyst här i mörkret” – samtliga av och med Pascal.

9 kommentarer:

rocky sa...

lite lustigt med Pascal låtarna (jag dyrkar ju Pascal, Kärlek och Hat für alles!) men det passar inte med tanke på att de har poserat med uppstoppade djur.

Herral de Santina sa...

Det har jag med: http://canthateenough.blogspot.com/2010/08/they-club-seals-dont-they.html

Sedan tycker jag att folk får stoppa upp vad de vill var de vill. Jag har ju accepterat domedagen. HELLO?!

rocky sa...

Point made, point taken.

midgetexpress sa...

Tänkte tipsa dig om Def-Con 4 om du inte har sett den; http://www.imdb.com/title/tt0087130
Det är en b-film men som postapokalypsfantast har man ju överseende med det mesta.

gurgel sa...

hehe, word!

Anonym sa...

SJUKT BRA I LOVE U

Fredrick med ck sa...

Du har ett befriande tonfall! Jävligt härligt att få vara lite arg ibland :) Skönt. Jag ska läsa mer från dig, keep up the good work.

Anonym sa...

Lite välriktat hat för en gångs skull

Vad kommer härnäst, sågning av entreprenörs-helgonet Yobs?
http://www.aftonbladet.se/kultur/article13746194.ab

eller rent av hela "systemet"
http://rabble.ca/rabbletv/program-guide/2011/10/best-net/cbcs-kevin-oleary-gets-schooled-occupy-movement-chris-hedges

mer positivt hat!

Anonym sa...

Skit på dig.