fredag 12 december 2008

Den obekväma listan #1: den klassiske amerikanske hatern


En ung Billy Milanos framsida...

#1: M.O.D. med hela ”U.S.A. for M.O.D.” (1987)
Nu har tiden kommit att presentera #1 på min lista över låtar jag älskar, men som samtidigt gör mig obekväm och smutsig varje gång jag lyssnar på dem. Vinnaren är mer än värdig och har format min musiksmak på en sådan djup nivå att det tar emot att erkänna det.

Mina damer, herrar och mollusker, jag ger er New York Citys M.O.D. – Method of Destruction, ett av de första crossoverband jag någonsin hörde. ”U.S.A. for M.O.D.” skiner fortfarande, 21 år efter sin födelse, som en av de absolut hårdaste, bästa och mest moshvänliga legeringarna av hardcore och metal som någonsin gjorts. Vill du inte stagediva, floorpuncha, circlepitta, slama, creepy crawla eller dansa som en epileptiker när du hör ”Get a real job” så, tja, då gillar du helt enkelt inte livet.

Det är också en av de mest öppet rasistiska och homohatande skivor som någons gjorts utanför vit makt-världen och den religiösa sfären. Släppt av stora Noise, till och med.

Att presentera sångaren Billy Milano skulle ta för lång tid. Jag summerar honom kort och gott som den ultimata amerikanska arbetarklassklichén: fet, kristen, patriotisk, rasistisk och dum i hela huvudet. Självklart är albumet tillägnat Billys avlidne far. Aaaw…

Första gången jag träffade Martin Sorrondeguy, frontman i Los Crudos och Limp Wrist, slutade det med att gitarristen i mitt band runkade sönder Martins dusch. Det är en helt annan historia. Sångaren pikade mig för min S.O.D.-patch på shortsen, men jag undrar vad den homosexuelle, latinamerikanske, metalhatande och politisk motiverade punkikonen hade sagt om han känt till min kärlek till M.O.D. Förmodligen hade jag inte fått tillbringa natten hos honom.

Då boomp3.com verkar vara det största luftslottet sedan Veronica DiMaggio fick för sig att en ständigt halvöppen mun får en att se kåt, inte stenkorkad, ut, så orkar jag inte ladda upp mp3:or som ändå inte funkar. Ni får goggla torrenter om ni verkligen vill höra. Jag glider vidare i tillvaron och presenterar utan dröjsmål några väl valda texter från detta iq-befriade epos. Vidare ironiserande och förklaringar känns onödigt.

Aren’t you hungry?
(fy satan, vilket perfekt moshriff i början. Och ja, jag kan hela texten utantill sedan jag var 13 år gammal)
“Sitting in my kitchen/Stuffed from having ate/What should I do now/With what’s left on my plate/Maybe I should save it/But naw I got the cash/Think I’ll take the easy way/And throw it in the trash/U.S.A. for Africa/What a fucking scam/Charity begins at home/What about our land/America has it’s own problems/That's what should come first/So fuck those nigger’s charity/And let them die of thirst/Aren’t you hungry?/U.S.A. for U.S.A./That's what I'd like to see/But sympathetic assholes/Send it all to their own countries/They want the food to grow/On what they call home land/But don't you know/You can't grow anything in sand/Aren’t you hungry?/I think of people starving/But do you think I care/Let them all die hungry/So I can breathe their air”

A.I.D.S.
(tja, den här texten kan jag också utantill sedan drygt 20 år tillbaka. Har klart humoristiska övertoner när man hör den. Fast det tycker jag nog bara för att jag inte är bög själv.)
“You're accused of the following charges/You're a woman trapped inside a man/Your sexuality no one denies you/But your preference we can't understand/You are the lonliness of all people/It’s time for you to realize/AIDS like the plague is from God/For he sees something wrong in his eyes/Analy Inflicted Death Sentence/A.I.D.S./That's what you get for having a penis up your ass/You should have used a condom/That's what you get when you swallow another man’s load/A lubricated condom/How do you find love in another man's hairy ass/You should have used a condom”

Imported Society
(den här texten är det lite sämre ställt med. Kan nog fejka för trovärdigt fingerpekande up-front på ett gig)
“They came from the other side/In bunches at a time/Crowding up the neighborhood/To raise the rates of crime/Some of them got money/Most of them got shit/All they do is come here/To take from our pockets/Import, import, imported society/Don't you fucking see that you bother me/Genocide/You can't hide/So go home now/Don't come back/Take your goat/Get on your boat/I hate imports/I don't want to hear their shit/I hate imports/Cause I'm just so sick of it/I just want to live my life without you fucking assholes/And I want to never see your ass again/Import, import, imported society/Hindus and Ethiopians/You know they're all the same/A huck a buck of Indians/They're all so fucking lame”

Ruptured Nuptuals
(yup, den här kan jag)
”I bust my balls/I break my back/To come home to a slut/You broke your vows/You dirty bitch/I'll kick you in the cunt/Ruptured Nuptuals”

Och så vidare. Axl Rose, kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Kuriosa 1: apropå crossover, så rapporterade Rogert nyligen att Wehrmacht återförenats. Om vi bortser från den skämtsamma sexismen i ”Same old pussy”, är det ingen som minns deras fuck off invandrare-låt ”Go home”?

Kuriosa 2: för ett par år sedan hade jag en lång fyllediskussion med Kelly Halliburton (Severed Head of State, Defiance, Pierced Arrows m.fl.). Kelly hade en bitsk utläggning om hur mycket han hatade Dan Lilker, basisten i M.O.D.:s förlaga S.O.D., eftersom han var rasist. Det var någon händelse som härrörde från 80-talets amerikanska hardcorescen (Kelly är gammal), men mitt minne är suddigt. Någon som vet något?

Summering av listan:
#2
#3
#4
#5



...och en gammal Billy Milanos baksida.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt klart för lite att göra.

Unknown sa...

Precis samma sak täkte jag om DiMaggio imorse, då jag läste gårdagens PåStan.

Anonym sa...

Jag kommer säkert ångra att jag frågade, men: hur fan runkar man sönder någons dusch?

Herral de Santina sa...

Weak and puny American drain. Could not handle mighty Swedish guitar player sperm. Ha!

Anonym sa...

Han var ju med i Psychos med, de är med på min samlingsgrejshelvete. Läste nåt igår som han förfatatt ihop om det bandet. Lät som det var det mest betydande NYHC-bandet nånsin, som det ska vara när det kommer från Billy alltså.

Tomas K sa...

Glömde ju länken där man kan läsa skiten och ladda ner Psychos demon.

http://www.sod-mod.com/content/psychos.htm

Anonym sa...

Om man inte kan någon engelska så är det skitbra...
Kom att tänka på Antiseen och deras låt Melting Pot. Everyone is a bigot som någon skaldade..Igentligen vill vi alla kasta ut alla jävla avvikare (fråga vem som helst på 44.an) eller äta upp dem(det där var satir a´la Swift) Har aldrig ägt något av Herr Milanos verk men har hittat ett och annat ex hemma hos folk som dessutom har Crass i sin samling. Go Figure!!??!!

Per sa...

SOD på Hultsfred sent 80-tal var en av de bästa spelningar jag varit på.

Ballad of Kurt Cobain, och det var samma festival när nån dog under Holes framträdande.

Herral de Santina sa...

"SOD på Hultsfred sent 80-tal var en av de bästa spelningar jag varit på."

80-tal? Hur menar du då?

Tomas: Har du noterat att introriffet i "Aren't you hungry?" är närmast identiskt med riffet i en The Abused-låt?

Anonym sa...

den loud and clear-sjuan med abused där det stulna introt från låten "nuclear threat" finns med är så jävla grym... pärla NYHC.
dead stop har även gjort ett försök att plagiera det introt ppå done with you-plattan, låten kiss my ass.

Herral de Santina sa...

Affe = hc-expert. Fixa spelning med In Solitude/Undergång/Sonic Ritual i Pruppsala nu.

Per sa...

Fan, här sitter man och letar efter inlägg där du diskuterar Black Sabbath så hittar man detta.
Jag har svaga minnen av din närvaro.

Herral de Santina sa...

Närvaro vart?

Per sa...

Hultsfred, SOD, nåt jävla år, sent 90-tal. Du var väl nykterist på den tiden så du ska komma ihåg.
Men vart skriver du om Black sabbath?

Herral de Santina sa...

Jo, där var jag å moshade i helt orimliga kläder.

Vet inte riktigt vart jag skrivit om Sabbath. Inget längre stycke, skriver om dem mest hela tiden lite var stans.