måndag 1 december 2008

En sten till glashuset, tack.

Om ni tillåter att jag använder det simplifierande, lättbegripliga uttrycket ”ondska” för saker som gör världen till en sämre plats, så vill jag föra följande resonemang:

Det finns mycket banal, till synes oförklarlig ondska i världen. Meningslösa fylleargument som slutar i en livlös kropp på trottoaren. Barnsoldater i Afrika. Massvåldtäkter i skuggan av krigets eldstormar. Trafficking. Tjuvjakt på utrotningshotade djur. Reggae. Schlager.
På något sätt går det ändå att förstå mekaniken bakom ovanstående grymheter. Det går inte att acceptera och förlåta, men det går att förstå. Sedan finns det sådant som är så obegripligt genomvidrigt diaboliskt att det intellektuella sinnet, själva kärnan i mitt medvetande, skrumpnar ihop och dör. Bloggosfären, som jag själv är en del av, är en av dessa saker som, egentligen, borde förintas, glömmas och begravas. Idag vann en av bloggosfärens mest uppmärksamhetskrävande och infantila medlemmar en utmärkelse för Bästa Blogg och Sverige, världen, universum, flyttades ännu ett steg närmare den totala dumhetens mentala förnedring. Jag nämner honom inte vid namn för att undvika livslånga mardrömmar.

En man som ”faktiskt bara vill ha en kram” besitter alltså rikets bästa blogg, framröstad av folket. En man som bakom den genommysiga fasaden med största sannolikhet är värre än Hitler.
Vad säger det om vår samtid?
Vad säger det om vår framtid?
Jag vet bara att jag är livrädd.

För övrigt anser jag att bloggosfären bör förstöras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver nog bara en kram...

Herral de Santina sa...

Idag har jag kramats med 3 personer, min livspartner ej inräknad. Närhet och kramar lider jag ingen brist på, tack och lov. Tyvärr dras nöjet av att kramas ned på grund av vetskapen att det existerar sådant köttslöseri som bloggaren i fråga. När sådana människor får gå lösa på internet, undrar jag om det inte är dags att begränsa användandet av ettor och nollor för mindre begåvade "individer".