måndag 8 februari 2010

Den absolut sista människan i hela bloggosfären att skriva om ”The story of Anvil”


Metal on metal.

Ja, vi såg filmen som alla pratat om i ett år absolut sist av alla. Kudos till oss. Ni har redan läst allt som går att läsa om dokumentären som skapat en comeback för ett avdankat/mediokert metalband. Så jag ska fatta mig kort. Vårt tittande gick så här:

Inledningen. Kändisar öser lovord över Anvil.
Cornelia: Tom Araya ser verkligen rasande bra ut.
Jag: Han är kristen.
Cornelia: Men snygg.

Robb och Lips sitter på ett kafé och pratar om hur de bildade bandet. De ville skriva en låt om spanska inkvisitionen – det blev ”Tumb hang”. Till utseende och ofrivilligt dum dialog är scenen nästan identisk med en i ”Spinal Tap”, den där David St. Hubbins och Nigel Tufnel diskuterar exakt samma ämne. Det var fiktion. Det här är äkta.
Cornelia: Tror du att vanligt folk tycker att hårdrockare är dumma?
Jag: Tja… Pja…
Cornelia: Det måste ju vara så. Att hårdrockare är dumma, alltså.
Jag: Tja… Pja…

När det går dåligt fär Anvil om och om och om igen. Till exempel när de försöker sälja ett utdaterat, traditionellt heavy metal-album till en major label-industri i fritt fall.
Jag: Gråter du?
Cornelia: Jaaaa… Lite.

När Anvil äntligen får spela för 20 000 japaner.
Cornelia: Åhhhhh… Jag är så glad för deras skull. Så mycket hjärta.
Jag: Jag visste att det skulle gå bra. Jag har tjuvkikat på Wikipedia.

I övrigt har jag bara en sak att säga om ”The story of Anvil”:
Robbs syster heter alltså Droid. Droid?! Respekt och avundsjuka.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Filmen var SÅ bra, och vad tycker du? Tror att det var ett försök att ha så mycket "Spinal Tap moments"...för att det var så många!

Efter jag sag filmen jag bestämmde att lägg ner med bandet (Lucien) och aldrig spelar igen! Det var typ, en sak som jag vill absolut inte bli är som de.

Tyckte att det var jätte roligt att det gick bra på Sweden Rock då (vad fan är det för festivalen? Typ all band som ANVIL som borde haft försvunnit med 90-talets början).

Tycker folk att hårdrockers är dumb? Över huvudtaget är det inte sant men nuförtiden med mer och mer hårdrock i mainstream såklart är de som "gillar" det som alla andra. De är inte hårdrockers direkt men en bild att någon har bestämt att en hårdrocker ska ser ut...osv. Så.....jäpp, jag tycker om rock music bl.a men aven jag tycker att hårdrockers är dumb!

sesse sa...

först rob trujillo och nu tom araya?

cornelia diggar visst latinothrashhunkar

Herral de Santina sa...

Greg: Givetvis tyckte jag filmen var jättebra. Man måste ha ett hjärta av sten för att inte tycka det.

Sesse: You don't say.

Rille sa...

De filmar faktiskt Tekniska Verken precis bakom Skylten här i Linköping, stort.

Anonym sa...

å nej, jag har skrivit lite fel (fortfarande lär mig svenska) jag meanar tycker du att det var meaningen att har så många "spinal tap moments" i den? t'ex Kafet som du pratade om, när de visar alla skivor (jag förväntade för "Shark Sandwich"), när de hitta inte ställen i Belgium (? komma inte ihåg) och mer =)

sesse sa...

då antar jag att hon diggar martin lopez också

det är en het jävel

my arms yur purse sa...

@sesse: Är eller var? Knarkar han fortfarande?

sesse sa...

är.

han har lagt på sig ett par trivselkilon sedan opeth. alldeles för spinkig förr

Herral de Santina sa...

Om jag tror att det var meningen att ha så mkt ”Spinal Tap”-känsla? Pja, nej. Verkligheten är som den är av sig själv: Komisk.