måndag 12 januari 2009

"Crucificados pelo sistema"


Jag tog mig äntligen tid att se "Tropa de elite", dessutom i någon pre-production-version från Rio De Janeiros gator. Ännu en tung, hardcore feel bad-film utan tillstymmelse till lycka. Enda varma stunden är när den unge polisaspiranten och hans älskade dansar tätt omslingrade till Titãs småpunkigt fantastiska "Policia" (1986). Sedan går det rakt åt helvete och alla dör. Mycket sevärd.
Satan vad jag ångrar att jag aldrig lärde mig portugisiska när jag var barn. Otroligt vackert språk.

3 kommentarer:

. sa...

Jag tyckte filmen sög. Det enda bra ögonblicket när vi såg den, Ina och jag, var när gubben med mundiarré bakom oss häpet utbrast, "åh en HARPUUUUUN" på ett väldigt komiskt sätt - resten var en snooze fest. Taskigt narrativ och rörigt och bara bad bad bad. Men ja, vackert språk.

Anonym sa...

Jag vill också lära mig portugisiska eller spanska (vad snackar de i Mexico?). Ska vi inte börja på nån kvällskurs?

Herral de Santina sa...

I Mexiko pratar de spanska. I Brasilien + Portugal pratar de portugisiska.

Jag gillade filmen men jag är ju svag för allt från Brasilien. Men vart fan är det med en harpun?