måndag 5 januari 2009

Retro: the game of the arseholes

Med tanke på att jag ägnat större delen av mitt liv åt att samla och försöka kopiera gammal musik som producerades innan min födelse, kanske det här kommer som en smärre chock för min omgivning: jag hatar nostalgi och glorifiering av det förflutna. Lev här och nu, inte i någon icke-självupplevd historisk epok. Jag måste dra gränsen någonstans, och jag drar den exakt här, vid dagens DN och följande PO Tidholm-recension:

”På Rocket Room börjar kvällen med Lil’ Linn & The Lookout Boys som spelar Hillbilly Boogie som den lät precis innan den blandades med R’n’B och blues och blev rockabilly. Lil’ Linn har cowboyskjorta och hatt och sjunger snyggt och tidstroget nasalt. Bandet är tajt och svängigt. De är fullt i klass med de original de vill efterlikna. Låtarna är både egna och gamla.”

Helsidan illustreras av en käck kvinna, lilla Linn antar jag, i cowboyhatt och brun fransskjorta. Som om jag inte redan var tillräckligt deprimerad och illamående. Jag bläddrar snabbt förbi och gottar istället ned mig i en artikel om en 76-årig brasilianska som älskar att knulla. Känns mer relevant. Åt helvete med 1950-talet, vilken förbannad skit.

Endera dagen kommer jag att vandra in på Kafé 44 eller Debaser, och på scenen sitter den någon lallare iklädd kråsskjorta och vit peruk, spelades en cembalo. ”1700-talet, sjukt retro, fatta vad trve. Pre-metal så det stänker om det, ockult och sataniskt, lyssna vad hårt fast det är mjukt”. Eh. Nej tack. Vad är nästa steg, någon som blåser i en flaska?

7 kommentarer:

Unknown sa...

inget 50tal + ingen rockbilly = ingen lädernunnans no rule

Anonym sa...

hahaha du är så bitter, jag älskart!

Anonym sa...

Är Dismember skivorna nån slags hämnd för mitt övertramp mot din Sabbath kepa?

Puss på dig Euler! Fin blogg förresten.

Herral de Santina sa...

Sorry, de där Dismemberskivorna har hamnat hos fel köpare eftersom jag klantat mig, så jag försöker få honom att skicka dem till dig. Det går dock väldigt dåligt än så länge. Jag ligger på.

Anonym sa...

Själv väntar jag på en renässans för ragtime. En massa wiggers som dyrkar Scott Joplin, gör covers på "The entertainer" och köper slitna second hand-pianon (helst såna som alla skolfröknar utan självrespekt hamrat fram "Vi gå över daggstänkta berg" på). Det vore något.

Anonym sa...

Men oj oj, surt sa räven om femtiotalet! Att dricka 40z (eller vad faan det kallas på äkta hiphopspråk!) känns som en mycket mer originell sak att göra håller jag med om!

Lycka till med det 76åriga knulleriet som kommer att ge en mycket mer äkta bild av den fejkade verkligheten!

Herral de Santina sa...

Ja, alltså - att bli full är väl alltid originellt. Är du kristen?