fredag 21 oktober 2011

Spiral archeologist: Umeå Hard Core, ett växthus för elitistiska rockjournalister

Tidigare i veckan intervjuades jag av Folkrörelsearkivet i Västerbotten angående Umeå Hard Core (mer info här).

I jakt på fysiskt material att bidra med, grävde jag fram den här biljetten ur en dammig gammal låda:


Även andra arkeologiska klenoder flöt i land från samma ursprungskälla:


Osäker på exakt när glasögonen och världens märkligaste frisyr förevigades av kameran. Gissar på klass åtta eller klass nio. Jag minns hur extremt stolt jag var över t-shirten från Celtic Frost, köpt på familjesemestern till London.

Prestigen exploderade när Andreas ”Adde” Nilsson – då i Ancient, nu i Naglfar – sa”cool t-shirt” till mig en kväll på Galaxen. För i helvete! Han var både äldre och med i ett fränt band!

”Enda exemplaret i Sverige” pep jag som svar utan att ha några som helst belägg för det. Elitist, redan då.

Och ja, t-shirten finns kvar och används ännu.


Umeå Hard Core – den kriminella uppsynen.



Här är en högtravande och pretentiös sak jag skrev till Final Exit retrospektiva återutgåva för några år sedan. Biljetten ovan spelar en ledande roll.

Kopiera bildadress, klistra in i nytt fönster, zooma, läs.

Soundtrack: ”The final agony”, av och med Zouo.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker mig se samma typ av frisyr/glasögon här: http://userserve-ak.last.fm/serve/_/6326929/The+Stooges+stooges_bw.jpg

Trots din svala inställning till bandet i fråga.

/ Mikael.

martin sa...

Vadå "världens märkligaste frisyr"? Det är ju en Leif Edling-frilla rakt av.

patrick w sa...

Att frillan var märklig hindrade dig uppenbarligen inte från att återskapa den femton senare: http://www.journalisten.se/images/1828.jpg

Advokat Stockholm - Affärsjuridik sa...

Riktigt coolt.

Massdistraction sa...

Hej, jag är från Malmöbandet Massdistraction (metal) och vi har precis blivit klara med våran re-recording av 2010 års "Succubus" EP. Vi håller just nu på att spela in och mixa vår kommande skiva.

Du är recesent och vi söker publicitet. Vad tycker du om att recensera skivorna?

P.S: Med stormsteg vann vi delfinalen i "Released live and unsigned" på Mejeriet i Lund och ska spela i Stockholm för final den 17 december!

Massdistractionband@yahoo.se

MVH David

k sa...

Final Exit ett av de bästa HC banden någonsin!

Tyvärr verkar det dock vara lite sisådär med Dave Exits mentala hälsa.
Får hoppas att det styr upp sig.
Positiv HC positiva 30+are

"..the wreck is going down so stay close to the edge"