söndag 20 september 2009

Måndag imorgon och du längtar redan efter helgen



”District 9”: Sjukt bra. Se genast.

Jag: Nu har jag kommit på vad som var overkligt i filmen. Att utomjordingarna inte gör motstånd. De är över en miljon, är superstarka och har ett överjävligt arsenal av förintelsevapen. Men de låter sig hunsas av typ 100 små rangliga snubbar med helt vanliga maskingevär och helt vanliga vita bilar.
Cornelia: Jaha, det var det du tyckte var overkligt?
Jag: Ja, vad tänkte du på?
Cornelia: Att de är utomjordingar. Punkt.
Jag: Rimligt.

2 kommentarer:

Lukin sa...

1-0 till Cornelia. Men oavsett rimlighet har filmens samhällskritik flera poänger, och jag tycker ändå att det är en av de bättre filmer som lyckats ta sig ut på marknaden på väldigt länge.

krigstid sa...

Jag tycker att filmen lyckades alldeles utmärkt med att visa att utomjordingar är mänskligare än svarta.