måndag 11 januari 2010

Vad en dag inte ska innehålla
Helvete, helvete nej

Ett totalt haveri. Satans jävla Titanic-fasoner av min livskamrat Ipod. Eftersom min grytbitsförfrågan genererade bra med gensvar up in this motherfucker ber jag än en gång alla bloggfanatiker om hjälp.

Jag kopplar in Ipod – den dyker bara upp som en enhet i Finder. Inte
i Itunes. Med andra ord kan jag inte lägga in ny musik.

Jag har testat att:


1. Starta om den, kanske en miljard gånger. Lås, lås upp, tryck in select, tryck in menue. Voliá. Inte ett skit.
2. Använda olika sladdar.
3. Koppla in den i två olika Mac-lådor.
4. Installera senaste versionen av Itunes.

Nu har den dessutom fastnat i diagnostik/dialys-läget och det händer absolut ingenting. Så jag väntar på att batteriet ska ta slut och livet kan börja igen.

Hjälp, någon? Jag är genuint intresserad. Istället för glädjeyra efter en fantastisk dag på jobbet sitter jag och surar framför tv:n. Jag ser ett program som glorifierar barnafödandet som om Goebbels fortfarande delade ut med medaljer för det.

Om du har 10 barn – måste alla döpas efter Jerry Springers gästlista?

28 kommentarer:

Anonym sa...

http://forums.ilounge.com/

Där borde det finnas hjälp att tillgå.

Maja sa...

Jag har en datanörd som kanske kan hjälpa. Ska höra med honom!

Petri sa...

Sitter i nästan samma sits, min dator spottar ut iHelvetet och säger att den inte kan verifieras... Hammer smashed iPod.

J sa...

om du håller in runda knappen och "uppåt" samtidigt i några sekunder ska den startas om.

Min ipod kraschade i somras och det låter faktiskt precis som det här. Jag fick lämna in den, fick en ny och blev av med 70gb obskyr musik som tagit hundratals timmar att ladda ner. Det var verkligen helt sjukt jobbigt.

Aberg sa...

Har du testat Yamipod istället för iTunes?
All the fun, none of the suck.
http://www.yamipod.com/main/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=1046&forum=3

Funkar inte med iPhone och iPod Touch dock, om det är en sån du har.

Windowsversionen kan köras från enhetsdelen av din iPod dessutom, utan installationer så du kan alltid ha den med dig.

Aberg sa...

Det finns givetvis en Mac-version också, men den har jag inte testat.

Herral de Santina sa...

Maja: Do it! Tack!

Petri: Smash it!

Aberg: Låter intressant, men just nu vill jag bara försöka rädda den pod jag har full.

J: Tyvärr så får man väl knappast en ny om den är ett par år gammal? Mac föraktar kvitton och garanti, eller?

På detta ILOUNGE hittade jag denna post, 2 dagar gammal. Detta hjälpte dock inte mig. Ipod lallar in i DISK MODE och det blinkar stort ”DO NOT DISCONNETC”. Men den dyker varken upp i Itunes. Nu dyker den inte ens upp i Finder, vilket den gjorde förr.

- your iPod is not recognized by iTunes (i.e. it does not come up as a device)

1. Disconnect the iPod from iTunes.

2. Put it into disk mode - this is done as follows:
First press the center button and Menu button simultaneously for about 6-8 seconds until the screen goes dark. Immediately release the Menu button and press center button and Play/Pause button simultaneously (you need to do this before the Apple logo appears on the screen).
You can repeat this a few times if you don't manage. Put your iPod on flat surface and use both hands if needed.
If you succeed your iPod should now have a screen with white background where it says "Disk Mode" on it.

3. Now connect the iPod to your computer. You will need to have an internet connection on the computer you connect to. iTunes should now be able to recognize and find your iPod.

4. iTunes will most likely tell you now that something is wrong or corrupted on your iPod and asks you to restore. Click the OK button, or click the Restore button in iTunes.

5. iTunes wil now download new iPod software and install it on your iPod.

Note that this procedure will erase all songs, videos, photos etc from your iPod. You need to then restore those onto the iPod from iTunes.

Herral de Santina sa...

Jag kan mao inte ens formatera om den och installera om allt igen.

Note to self: Köp kassettfreestyle.

Maja sa...

Jag tror att du först måste installer om itunes på datorn till en tidigare version, då kommer den nog hitta din ipod. När den gör det kan du uppgradera. Denna tråden kanske har hjälp?
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2238213&tstart=0
Kolla hur Jamie Pruden gjorde.

Herral de Santina sa...

Tack Maja, ska testa det där. Hurra Mac, go fool proof society system decontrol.

Aberg sa...

Jag hoppades snarast att Yamipod skulle vara bättre på att känna igen din Pod än iTunes, som ju kan vara rätt kollapsat ibland (till exempel vid uppgraderingar). Men, givetvis, det förutsätter ju att det inte är din iPod det är fel på.

Herral de Santina sa...

Aha, du tänker såååå. Konstigt nog har jag aldrig haft problem med Itunes på typ fem år. Första gången det här, ta i trä. Kanske ska testa Yamipod då innan Majas mastodontmetod här ovan.

Men hur funkar det att ha Yamipod och Itunes på samma dator? Cornelia har ju Iphone som körs på samma moderdator.

Vic88 sa...

Svor över nått liknande i somras, skall tänka efter hur fan jag lyckades att lösa det.

ationgs sa...

Skrota och skaffa en Creative Zen, överlägsna på alla tänkbara sätt.

smegMMA sa...

Har man ingen backup på allt man har i sin iPod är man en jävla tattare. Låter som det är dags att ställa om den till fabriksinställningarna och grina över all music du inte har back up på, klantarsel.

Herral de Santina sa...

Om du var läskunnig och inte bara en inavlad mollusk, så skulle du se att jag inte ens kommer åt att formatera om den.

Anonym sa...

Kort sammanfattning av Familjen Annorlunda: Slan.

Anonym sa...

Kör en virus upprensing av datorn samtidigt som du har ipoden kopplad till datorn. Min sysslade med samma fasoner tidigare, upprensningen avlägsnade en korrupt bildfil (något de på appelshop inte kunde hjälpa mig med utan att ersätta den med en ny)

Herral de Santina sa...

Finns det ens virusprogram för mac?

Maja sa...

Precis! Finns det virus för mac?
Orimligt!

Herral de Santina sa...

Men va fan – det gör det ju inte!

Anonym sa...

Det finns virusprogram för mac, ingen jag känner använder sådant dock. Kanska av solidaiska skäl om man flyttar fil från mac till pc, bara för att det inte biter på mac så upplöses inte virusfilen i intet. Om jag fattat rätt.

annonymm sa...

haha, lika insatt i datavärlden som i buddhistvärlden.

Claes sa...

Det är ju ganska naivt att tro att det inte finns virus som drabbar Macintosh. Låt google vara din vän.

MZA sa...

Yamipod är säkert bättre, inte testat det, men om det ändå ska namedroppas alternativ till itunes säger jag Mediamonkey.

Porrsurfarn’ sa...

förr runka ja till pc-snusk å fick flugor i datatrumpeten stup i kvarta. nu jag runke ball me hjälp av mc, aldrig få virus baby!

Viktor sa...

Testa cocktail. Det är ett rätt bra verktyg för att städa upp mac:ens ibland lite smutsiga insida (dock ej virus, vilket är sjuuukt ovanligt).. Gratis och tar 5 minuter att köra. Och även om det inte kickar igång din iPod så mår din burk fint av det.

kolla noga vilket OS-X du har bara.

Herral de Santina sa...

Cocktail. Jag erkänner villigt att jag är för dålig på data för att fatta helt ut.