torsdag 7 januari 2010

Den Allätande Unge Mannen: FTW


The trve wild child: Ragge Lawless.

Jag får ett sms från Viktor:

”Kl 06 vaknar jag upp av att min granne har efterfest och orkar inte bry mig då jag ändå ska upp om 10 min. Vad som däremot var helt sjukt var låtvalet (damn you Spotify). Det började med Ronny & Ragge, Scatman John och sen från ingenstans allsång till WASP:s Wild child.”

Här har Viktor råkat ut för en klassisk festmix modell Svennebanan, alias Den Allätande Unge Mannen. En smak som är så bortom genomrutten och absurd att det blir en icke-smak, och därigenom än mer provocerande än till och med de punkare som alltid ska spexa till det med joddling och Jussi Björling. Är du punkare – lyssna på punk. Glid inte omkring i parkerna och blästra bort förståndet med ”Till havs” på en bandare. Det gör dig inte mer unik, det gör dig bara till en nitad version av Nils Poppe.

Men jag avviker från ämnet.

Jag känner Viktors smärta. I många år bodde granne med olika skepnader av Den Allätande Unge Mannen. Strax över 20, första egna ettan, direkt från föräldrahemmet, förfest, krogutgång, efterfest, cigarrökande på balkongen med boysen för att visa upp världsvanan, grillpartaj, discodunk på morgonkvisten med dyngrakt damsällskap.

Ni kan typen, ni har själv haft honom som granne. Han ser ut som vem som helst, är vem som helst och lyssnar på vad som helst. ”Jag går och fiskar” möter ”Welcome to the jungle”, Schnappi avlöser Iron Maiden, Haddaway skrålar i kapp med Hetfield.

Numera träffar jag sällan Den Allätande Unge Mannen. Jag har familj och bor i en trea i en förening tillsammans med andra heteronormativa par. Ensamma svennesjälar göre sig icke besvär. This is baby country.

Vår närmaste granne är förvisso en ung man i en etta, men han nöjer sig med att spela surroundsoundförstärkt tv-spel så att det dundrar genom väggarna. Det är mer acceptabelt än både Schnappi och Peter Settman. Och när han väl lyssnar på musik är det Coldplay, Coldplay och än mer Coldplay. Äckligt men fortfarande bättre än Peter Settman.

Men käre granne, om din enda källa för musik är Spotify, är det då inte värt att bli premiummedlem för 30 kr i månaden?

Jag är jätteless på att höra reklamen.

15 kommentarer:

Anonym sa...

spotify kostar 99 kronor i månaden. men kan ändå vara värt det, antar jag.

Per sa...

Åh,jag har alltid avskytt tokroliga jävlar. Spexiga trallpunkare kan faktiskt bland det vidrigaste man kan råka ut för.

Anonym sa...

Den växtätande unge mannen:
vegvänliga skivsläpp 09
Propaganhi – the supporting caste
Earth Crisis – to death
Forever young http://www.myspace.com/foreveryounghc
Promoe – kråksången
Morrissey – years of refusal
The (international) noise conspiracy – cross of my calling

Nån som kommer på fler?

Anonym sa...

Eller så kan man ju köpa ett endagarspass av Spotify för en tia. Bra till förfesten.

Den egentlige Lyxzén sa...

THE (I)NC släppte sin rawknrawll opera 2008 va?

J And sa...

Okritiskt allätande av musik är att likställa med okritiskt allätande av mat.

detaaahbreath stinkfejsad sa...

Du punkarn, sluta lyssna på black metal och annan metal. Pajas.

I övrigt håller jag med dig.

Dr Destructo sa...

job! skriv på din uppsats istället för att sitta på internet och kommentera.
hets! raus! schnell!

/dr destructo

Anonym sa...

Min mycket söte granne som är en allätare inom musik och 20 år spelade skatepunk hela förra sommaren. Det är lyhört hos oss. Jag har inga större problem med skatepunk, men det lät fan som samma låt hela tiden. Illa. Lik förbannat hånglade jag upp honom mot diskbänken på en fest.

Krumbultarn sa...

Men finns allätaren på riktigt, är det en person snarare än en grupp?

Är det inte ett fenomen som uppstår på fest där alla obstinata subkulturanhängare promt måste höra just sin skit?

Eller där minsta gemensamma nämnaren är just scatman eftersom många lyssnade på den i mellanstadiet och har ett minne av att ha smyghånglat vid ribbstolarna till just den låten osv.

Herral de Santina sa...

Vill inte låta dryg men för i helvete – vem har hånglat till Scatman John tryckt mot en ribbstol? Låter helt perverst och osunt.

”Är det inte ett fenomen som uppstår på fest där alla obstinata subkulturanhängare promt måste höra just sin skit?”

Inte i ngn del av världen räknas Ronny/Ragge som subkultur.

J sa...

Hahaha deathbreath sa det bra: just det mr mer hardcore än alla andra lyssna på punk istället för att hänga på vad som är hett (doom 70talshårdrock southern lord voivod/celtic f osv)

Martin sa...

Redbanner: Varför var ni på samma fest, är inte det lite perverst?

Jenny sa...

Martin: Säter är inte större än att alla till slut oundvikligen hamnar på samma fest. Man tager vad man haver.

Viktors gamla polare sa...

Allätaren är väl samma person som Hockeykillen fast utan skydd? För övrigt en rätt typisk manlig företelse i likhet med Nörden. Visst finns det tjejer som kan nörda ned sig i saker, spela hockey, och gilla "All" musik. Men det är en betydligt mindre procentuell andel tjejer som gör det. Antalet kan väl jämföras med könsfördelningen på chefer inom näringslivet ungefär.