måndag 15 augusti 2011

Tävling: Bli en Conan barbaren-vinnis
(skämt om medeltidsveckor och Manowar undanbedes)


”Argh! Show me the way to The Baron! I needs me a new sword!”

Trots min inledande skepticism har jag lyssnat en hel del på nya Amebix-albumet ”Sonic mass”. Ännu oklart vad jag tycker, förutom att jag önskar att någon sliti Roy Mayorga i örat och bett honom sansa sig med kulsprutekaggarna.

Nåväl. Inget matchar nya Amebix i lurarna så bra som nya ”Conan the barbarian” i 3D. Filmen har premiär nu på fredag – tyvärr utan Thulsa Doom – och jag langar på med en barbartävling.

Enklare än så här blir det inte.

1:a pris: Två biobiljetter till ”Conan the barbarian” plus en t-shirt. Och gnuggistatueringar med den burduse busen.
2:a och 3:e pris: Två biobiljetter och låtsasbläck.

Uppgift: Lämna en kommentar med epostadress och frän referens.

”Hur menar du då”, tänker ni. Jag tänker inte alls, menar jag.

Ge mig en metalpunkrockig referens till Conan, barbarer, svärd, yxor, ringbrynjor, stridsgissel, vildar, hästar, rollspel, Röda Sonja, slaktade släktingar, blodshämnd eller i princip vad som helst som på ett långsökt sätt kan knytas till den här filmen, dess tema eller dess karaktärer.

Obskyrt eller mainstream – jag väljer de tre coolaste. Easy money.



”Hail, hail to England/Hail, hail, hail/We march from the hills/Down to London Town/Join, raise you hand or hide/When we ride for the crown”

Förlåt. Gick inte att motstå. Nästan så att jag kan ge alla tävlingsvinster till den som talar om exakt hur många gånger ordet ”metal” används på den här skivan. Enda bandet som får mig att skratta högt och utombords i ett öppet kontorslandskap.

…inser sedan hur nära jag var att skaffa en Manowar-tatuering för femton år sedan. Slutar skratta.

27 kommentarer:

Raglefant sa...

Vart tusan hittar man Amebixskivan!!!???

Herral de Santina sa...

Rockjournalistikens hemliga sfär.

Se så, tävla nu istället.

Raglefant sa...

Jag är för korkad för reglerna

Anonym sa...

Deathstars hette Swordmaster förr.

patrik sa...

Leviathan's låt "Merging With Sword, Onto Them" får bli min fräna referens då det är en titel passande filmens handling.

e-post: mr_rancid@hotmail.com

Eversor sa...

Du får en textsnutt från de Warhammer-inspirerade tyska dårarna i Debauchery. The Final Battle, från skivan Kill Maim Burn.

We gonna rape the dead
Eating crushed brains out of skulls
In the name of Morgoth
Building a meat hill out of bodies
Slaughter, butcher, maim the wounded
In the name of Morgoth
Untold thousands dead
On the dusty desert field

Raglefant sa...

Jag bjuder Sludge/Doombandet Conan:
http://www.metal-archives.com/bands/Conan/96731

http://www.youtube.com/watch?v=XyHXV0g2kM4

erik.petschler@gmail.com

Johan Eklund sa...

Ah, om man hoppar Manowar så känns ju Omens Battle Cry från 1984 som ett annat givet barbar-epos i heavy metal tappning.

[i]The smell of death lingers in the air
Bloodstained bodies scattered everywhere
In the distance thunder in the sky
See the sorrow, hear the battlecry, battlecry[/i]

Kultigt nog?

För lite mer obskyr info, Conans författare, Robert E. Howard skrev en oavslutad berättelse som namngavs The Hand of Nergal. Nergal är även namnet på en gammal babylonsk gud som representerade öken, hetta och den dödsriket. Beskrivs enligt kristen tradition som en mäktig demon, ibland refererad som ett alter ego till Satan. Samt, först och främst, artistnamnet på Adam Darski, frontman och sångare i polska blackened death-bandet Behemoth.

Långsökt nog?

Du får inte min email för du har redan mitt telefonnumer :p

Working Man sa...

Omslag: Dust - Hard Attack


workingman84@hotmail.se

Johan sa...

en bild på huvudrollsinnehavaren säger väl allt.

http://cdn2.holytaco.com/wp-content/uploads/images/2009/12/Conan-Barbarian.jpg


sven.johan.jakobsson@gmail.com

Sulla sa...

Asså, jag tänker att "male supremacy" med Carnivore är JÄVLIGT Conan, så det är mitt bidrag. Det och textraden "may your sword stay as wet as a young girl in her prime", fast från ett helt annat band.

alexestelleAThotmailPUNKTcom

Metal Shrine sa...

Conan och Manowar. Vetefan om det kan bli mer homoerotiskt än så? Conan är skit. Manowar är lika mkt skit, men jäkligt trevliga att intervjua. Alla 3 ggr har det skett i full scenregalia och på ytterst stort allvar från bandets sida. Minns första gången på Hotell Rival då jag undrade om jag kunde få en bild tillsamans med boysen, men icke sa nicke. Deras egen fotograf var och käkade och med min kamera gick det absolut inte för det kunde bli konstigt. Blev lite off topic där...

Tomasz Swiesciak sa...

Det räcker att säga att han bräcker original-Conan i tuttstorlek!

Seså, det var längesedan jag var på bio och jag är arbetslös.

Keffigt sa...

"Enda bandet som får mig att skratta högt och utombords i ett öppet kontorslandskap" - jag gjorde exakt samma när jag läste ditt inglägg! Din blogg är underbar, keep it coming!

Acke sa...

Cirith Ungols albumomslag.

ackeajajATgmail.com

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=r2X4PLNoV8k&feature=player_embedded#at=44

Fredrik sa...

Jag har inga vinnande kommentarer. Jag är för utarbetat efter 10 timmars murande.

Däremot spinner jag vidare på tråden om Robert E Howard. Killen tog livet av sig som 30-åring. Han tillhörde den numera vidkända samling pulpförfattare som bland andra innefattade Howard Phillips Lovecraft och Clark Ashton Smith. De var de ledande skribenterna i en tidning som hette Wierd tales.

Umeås klart bästa band, Auberon, som inte håller till i umeå nåmer, utan Väsby, har haft en låt tillägnad HPLovecraft på alla tre skivor som hittills släppts.

Alla dessa låtar (the white ship, Ex oblivione samt Hypons) fyllar alla dina kriterier (enligt mig). 8)

superdogh @ hotmail.com

Vad det har med Conan att göra? En del. Myten som skapas i Howards böcker, skapades tillsammans med ovanstående författare. Om det kan man läsa i den böcker som Bakhåll, H-ström, Vertigo och Aleph

Annars är det kört. Fuck. Det är kört. ;D Ändå kul.

Gurgel sa...

Conan och manowar passar som hand i handske, men för conan-remake tror jag det lämpar sig bäst att stämma upp i ett "when the dragon lies bleeeeeeeding"

stgurgel@gmail.com

B. Bazooka sa...

En bekant fick ett av baronens svard nar Amebix var i Minneapolis for ett par ar sen

flygande boven sa...

En bekant fick ett svard av baronen nar Amebix spelade i Minneapolis for ett par ar sen

Daniel sa...

Refrängen i Motörheads "Deaf Forvever". Jag säger inte mer.
"Sword and shield, bone and steel, rictus grin
Deaf forever to the battles din"
Daniel_73snabelaspraypnktse

rlj sa...

Okej okej, på något sätt verkar alla dina besökare ha missat den största gemensamma nämnaren mellan Conan och metal nämligen Frank Frazetta:
http://frankfrazetta.org/conan0002.php
killen vars verk ALLA heavy metal band anno 78-90 stulit till sina skivomslag, killen jobbade med både Conan i serietidningsformat och en animerad serie (Fire & Ice eller dylikt tror jag den hette) tyvärr blev den aldrig färdigställd. Om inte det räcker som övertygelse om varför jag ska vinna den här tävlingen så lämnar jag dig med den här också, det enda bandet med bättre texter samt fler muskelreferenser än Manowar:
http://www.darklyrics.com/lyrics/wizard/headofthedeceiver.html#2

"Show me your fist
Show me the muscles your
Bronze-coloured body out of control"

rickyljonsson at gmail punkt com

rlj sa...

Okej okej, på något sätt verkar alla dina besökare ha missat den största gemensamma nämnaren mellan Conan och metal nämligen Frank Frazetta:
http://frankfrazetta.org/conan0002.php
killen vars verk ALLA heavy metal band anno 78-90 stulit till sina skivomslag, killen jobbade med både Conan i serietidningsformat och en animerad serie (Fire & Ice eller dylikt tror jag den hette) tyvärr blev den aldrig färdigställd. Om inte det räcker som övertygelse om varför jag ska vinna den här tävlingen så lämnar jag dig med den här också, det enda bandet med bättre texter samt fler muskelreferenser än Manowar:
http://www.darklyrics.com/lyrics/wizard/headofthedeceiver.html#2

"Show me your fist
Show me the muscles your
Bronze-coloured body out of control"

rickyljonsson at gmail punkt com

rlj sa...

Bonuspoäng: Metal nämns 33 gånger i Louder Than Hell

(Ursäkta ifall jag dubbelpostade förra meddelandet).

Johan Eklund sa...

Åh, Frazetta. Pungspark på mig för att jag inte tänkte på den kopplingen. :(

Andreas L sa...

Auuuu vart tog mitt svar vägen? Jag tar det väl igen då. Bolt Thrower - War Master!
Alternativ 1 : Black Tusk - Unleash the Wrath
Alternativ 2: Lair of the Minotaur - Lets Kill These Motherfuckers

xstmaryx@hushmail.com

ik sa...

min katt gick just förbi o klickade då på bilden (barbar på häst) så att den förstorades. kanske vill hon ha en biobiljett? eller kan du camma o skicka till henne? hon är sjukt obrydd om bild- o ljudkvalité. 3d är helt onödigt, hon lyckas inte ens ha på sig glasögonen.