torsdag 18 augusti 2011

”Look down at me and you see a fool.
Look up at me and you see a god.
Look straight at me and you see yourself”

Autentisk sms-konversation mellan ett hårdrockshem och ett hipsterhabitat, båda i Hägersten, klockan 18.33.

Jag:
Det här med att du gillar Thin Lizzy...
HK: Vaddå? Det gör väl alla? Tidlös soulmusik.
Jag: Soul?! Nä nu blommar löken. Enda bandet du och Markus Larsson lär ha gemensamt.
HK: Vaddå, fråga vem som helst. Sånger om att inte räcka till. Som Håkan, lite.
Jag: Dagens märkligaste konversation. Och då inledde jag ändå dagen med att prata smurfer med Fredrik och Cissi. Sedan fortsatte jag snacka med sportredaktionen om vad som händer med successionsordningen om de kungliga avelsdjuren får en grönsak.
HK: Du kan fråga vem som helst. Andres, tex.
Jag: Ja, när jag vill ha åsikter om hårdrock, då vänder jag mig självklart till Andres Lokko.
HK: Men Thin Lizzy är inte hårdrock. /Han som bestämmer.
Jag: Hård rock då, med lajvartendenser. Youtuba Skyclad + emerald”, då jävlar.



Thin Lizzy är ett sådant band som jag gillade som barn, men får allt mindre tolerans för ju äldre jag blir. Ändå äger jag sex (6) lp:s med dem. Tut-tut, reaback.

Ikväll är det dock helt rätt med ”Cold sweat” och New York Sour på balkongen. Maker’s Mark, is, citronjuice, socker och Satyrs rödvin i ett glas, kompat av slickad åttiotalsrock från Irland. Pärla.

16 kommentarer:

Johan sa...

Jag är helt på din linje, den här grejen att legitimera att man gillar Thin Lizzy genom att kalla dem ett soulband gör mig så jävla förbannad. Thin Lizzy är hårdrock, och bra sådan.

Johan Eklund sa...

Åh, Skyclad var det inte igår man lyssnade på

Raglefant sa...

Skyclad, uschiana mig!

Rawk sa...

Jag köper lätt din Thin Lizzy-samling! :)

Joakim sa...

YTTERST få band någonsin är bättre än Thin Lizzy. Knappt ett halvdussin (16 Horsepower, Judas Priest, Dissection, The Band, Black Sabbath, King Diamond).

Herral de Santina sa...

Joakim: En fullständigt orimlig samling band.

Herral de Santina sa...

Joakim: En fullständigt orimlig samling band.

Raglefant sa...

Quireboys, Pessimist, Regina Spektor, Eminem, Coca Carola och Wardruna

Anonym sa...

Anledningen till att en massa hipsters säger att de gillar Thin Lizzy är att Bobby Gillespie alltid hyllat dem. Det var ett av de första band han såg live.

Herral de Santina sa...

Priest, Sabbath, Poison Idea, Venom, Slayer, Motörhead, Minor Threat. Typ.

HK sa...

http://open.spotify.com/user/crimson666/playlist/15S3ZIBfSrXOQOjRYeEsUl

kallar ni det här hårdrock är det ett slutgiltigt bevis på att sveriges rockers ersatt hjärnan med en burk folköl.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=M7YWRxAUtDk, dessvärre klippt. Svängig bit och passande ljudupptagning! /Kalasjnikova

Joakim sa...

Fullständigt orimlig? Två av banden prickar du ju in själv. ;)

entzauberung sa...

HK:
En "soft Black Sabbath"-lista från Ozzy-tiden skulle förvisso inte bli Hate Eternal-hård heller.

(Thin Lizzy har ju också den egenheten att de blev hårdare med åren. De första plattorna är inte metal alls, men det är svårt att säga att en låt som "Thunder and lightning" inte är det).

HK sa...

entzauberung: Jag vet. Det är därför vi ägnade två veckor sommaren 2008 åt att hypa DJ Steef-editen av planet caravan (från 1970). http://soundcloud.com/fredberthet/black-sabbath_caravan-dj-steef (För 138:s skull kan jag upplysa om att, ja, den är balearic).

Herral de Santina sa...

@HK: Balearic påminner en del om John Carpenter.