lördag 13 augusti 2011

”En död soldat”

Autentisk konversation på Göteborgs centralstation, 13.38.

Jag: Oj, kolla. En svensk soldat skjuten i Afghanistan.
Anonym vän: Oj! Få se…
(sliter åt sig datorn)
Anonym vän: Tänk om det är han jag hyr lägenhet av. Då kanske jag får behålla den.

I bakgrunden inne på centralstationen går en blonderad och sur mamma med djup urringning. Hon skjuter aggressivt en barnvagn med en sovande unge i framför sig. Samtidigt släpar hon en förvirrad och stor kamphund i ett koppel efter sig. Hunden bajsar i farten. På två olika ställen. Ekipaget rusar vidare. Göteborg.

5 kommentarer:

xstx sa...

Behövs väl ingen mer anledning att vara glad än själva händelsen i sig?

Anonym sa...

Stan är invaderad av 08:or. Alla dock inte lika andnödsaggressiva av för lång tid i självspeglande bubbla att dom tolkar allt utanför sitt riktnummers trygghetszon som stiegödselsdoftande goglatt halkande i sitt medelst jovialisk ordvitsande asfaltsbesprutade bonnläppsdregel. Hardcore Superstar består av en handfull medlemmar. Likaså Sabaton. Bortom dom finns en värld av människor som är svår att upptäcka bakom bakvända spegelsolbrillor. Låt hatet spira men försök hitta nyanser så kanske man kan se det som något annat än ett förstoppat spädbarns ilskegrin.

Herral de Santina sa...

Lustigt. Sekunden innan jag godkände kommentaren sa jag till mina vänner att jag vill flytta till GBG för alla är så trevliga.

Anonym sa...

Lustigt.
Och trevligt. Men för trevligt att uttryckas på bloggplats. Å andra sidan, då hade det ju inte funnits mycket "H" kvar i "IJCHE". Och det är ju din djefla blogg så där härskar du bäst själv. Min poäng: tycker du i stort är genial skribent men kunde ha en glesare kam som drar över alla. Men, för all del, välkommen.

Steve sa...

Vad roligt du skriver ibland, nuffelinuffran. Mer sånt.

Själv var jag ute och åt födelsedagsmiddag i går ihop med företrädesvis hankönade kamrater, varpå jag mycket oväntat träffade en liten ekivokt hoppa som av oklar anledning snoppade av mig - skall inte misstolkas av personer personer lidande av kronisk göteborgshumor alternativt levande i avsaknad av adekvat SAOB-kunskap - härförleden efter en lite tråkig dejt. Jag ville ju ändå spänna på'na i sinom tid så det e klart man blev sur och tvär av denna juvenila sorti signerat ett förvuxet tonårsfnask med Facebookfäbless.

Ja det visade sig ju alltså att hon kände födelsedagsbarnets flickvän, på min ära. Din lilla jävla hora, tänkte jag, medan jag tendentiöst blöste ut röken från min cigarett i ett tafatt försök att verka opåverkad och avslappnat cool. Sen beställde jag en nötburgare och en bira och höll god min resten av kvällen.