måndag 22 augusti 2011

Rent generellt kan du slå fast att begreppet ”penna” urvattnats sedan folk började stava Simon med C



”Det regnade. Precis så pass som man vill att det ska göra när man sitter där med knäna mot bröstkorgen under ett tryggt skydd och med sällskap av någon man tycker om. Jag har väl alltid varit fascinerad av just regn. Jag kan höra ett sorl oavsett om det öser eller duggar. Jag äger inget paraply, för regnar det fastnar jag och tittar, och duggar det går jag med stängda ögon och andas djupt.

Ja. Det är vad jag brukade göra.

Det började tillslut krypa i hela kroppen. Det var borta. Regnet var inget annat än just regn, som jag först upptäckte då jag blev blöt av det. Inget lugn och ingen passion till det. Jag köper inte en enda fototidning längre, inte heller fotograferar jag. Mina texter är borta, och jag borde bry mig mer. Jag skriver inte längre, och det borde göra ondare. Så långt bak jag kan minnas önskade jag mig endast böcker. Idag minns jag inte senast jag läste en. Så, vad gör jag egentligen?

När jag skulle prata om kärlek, pratade jag om hur enkelt allt plötsligt blev med det i sitt liv. Hur lite allt annat började betyda. Jag kan förlora ett ben, mina armar. Finns kärleken där så betyder det ingenting. Det blir ens högsta prioritering i livet. Precis som en nybliven förälder alltid påpekar att dom står med öppna ögon för första gången i sitt liv. Det här är meningen med livet.

Hur hittar man tillbaka till det som då blev så obetydligt i jämförelse med det, när man förlorat då? Hur skrapar man ihop det lilla och gör det betydelsefullt igen? När börjar jag skriva? Eller fotografera? Vad ska jag göra nu?

En liten tanke bara. En tisdag.”

5 kommentarer:

Daniel. sa...

Om nån borde få en jävla guldpenna så är det väl ändå Kristian Gidlund. Trams.

Ludvig Nordahl sa...

och där kräktes jag upp magsyra för att kunna tvätta ögonen med.....

Neven Trosic sa...

Ja jävlar, vad "djupt". En hög "fina" fraser ihopslängda lite hursomhelst, typ. Lär ju ge honom framgång hos somliga brudar, om inte annat. Såvida han inte är lagd åt andra hållet då, vilket jag helt saknar kunskap om. Den lagom exponeringsvänliga urringningen skvallrar förvisso en del.

Johan Eklund sa...

För att citera Carcass:

"All you need is hate"

Men jag gillar beskrivningen på Fredrik att trots att han inte har bilder så kommer man honom nära. Är det ut efter tesen atte n bild säger mer än tusen ord och borde man då inte kunna ersätta en hel blog bar med lite random bilder? Jättepersonligt.

Johan Eklund sa...

Man skulle kunna tro att jag är dyslektiker med tanke på min föregående post. Några typos är väl ursäktat ibland, men det där var fan pinsamt.