tisdag 2 augusti 2011

Jag och Stanley: Det enklaste, mest raka inlägget någonsin på IJCHE

IJCHE är inte världens lättaste blogg att följa. Språket kan vara väl krångligt, referenserna obskyra, humorn plågsam intern, tonen rå, cynismen nattsvart, ironin ibland varv på varv på varv – det kan ta ett tag att tränga in och fatta grejen.

Det blir än mer uppenbart de gånger jag lockar till mig ett par extra tusen läsare på ett dygn. Som nu.

Senaste timmen har jag haft intensiv kontakt med en annan skribent i bloggosfären. Skribenten har inte alla hästar hemma. Skribenten är faktiskt, för att tala klarspråk, en klockren mollusk. Väderapan Agathon har bättre pejl på läget och större fingertoppskänsla gällande det skrivna språket, än den här skribenten.

Nå.

Så här kommer en rak förklaring för den skribenten, samt alla andra hästlösa läsare där ute. Det här går inte att missförstå. Eeelleer…?

Varning för upprepningar och dagisspråk.

1. Jag har skrivit en uppenbart skämtsam och ironisk krönika kring att jag tycker det är märkligt hur hårdrockens övertydliga djävulssymbolik släpps in i kyrkan. Den kan kopplas till ett längre resonemang, som jag fört både i skrift och privat, kring hur metal blivit så folkligt.

2. En enskild, för mig okänd, läsare har läst texten. Den läsaren har sedan mailat mig.

3. Jag har svarat artigt och trevlig på hans frågor, på samma sätt som jag försöker göra med de flesta som mailar mig å yrkets vägnar.

4. Jag förklarade att jag inte har några planer på att aktivt protestera och försöka få konserten stoppad. Jag sa att det är kyrkans fulla frihet att anordna vilka konserter de vill. Precis som att det är min fulla frihet att tycka att deras konsertbokningar är märkliga.

5. Den läsaren har sedan på eget bevåg gått vidare och på något sätt lyckats få konserten inställd.

6. Jag har inte en susning om hur detta gått till då jag inte haft något med det att göra.

7. Summering: Jag har inte på några som helst sätt arbetat aktivt för att censurera konst- och kulturyttringar. Allt som hänt är något som skett strikt mellan Stanley Sjöberg och Filadelfiakyrkan. Jag har inte en aning om vad som gjorts eller vad som sagts mellan de berörda parterna.

I mitt sista mail till Stanley Sjöberg skrev jag så här som svar på att han underrättat mig om att konserten ställts in: ”Oj! Det var ändå oväntat. Väldigt, väldigt oväntat. Jag måste ändå, trots att jag tycker att Gregorian är en motbjudande företeelse, säga att jag tycker att det är trist när konst- och kulturarrangemang ställs in efter påtryckningar från högre ort.”

Så. Ska vi se om det här går att missförstå också, eller finns där i alla fall en pålle som har hoven innanför grinden?

P.S.:



”My name is God.”
”Fuck you.”

Briljant.

…och idag blev metalpunkaren, ateisten och religionsföraktaren intervjuad av den kristna tidningen Dagen. Det går bra nu.

19 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA!!! hur kan det vara möjligt att du vid 34års ålder inte vet vem Stanly Sjöberg är?????
Hmmmmm.....

Herral de Santina sa...

DET tyckte du var det mest orimliga med detta?!

Anonym sa...

Ja.... faktiskt. Stoppat rockkoncerter o dyligt har väl folk gjort i urminnes tider. Nästa gång kanske du kunde sälla dig med Allan Rubin o hans gelikar....
Fan!!! 80-talet e tillbaks!!!!
Sjukt kul!!! Okristligheter e farligt igen!!!! Längtat!!!!

Steve sa...

Ja det här var ju redigt lol, alltså. Kan passa på att tipsa om tungomålstalande - mycket rafflande. Förekommer varje söndag i valfri pingstkyrka runtom i landet.

martin sa...

Vilket makalöst virrvarr av missförstånd, oförmåga att läsa mellan raderna och genuint vanvett! Älskar't! Den oheliga alliansen 138 (om än passivt) + Stanley vs. hittepå-munkarna och Filadelfiakyrkan var ju i sig definitionen av orimlighet, men när sedan Spermaharen anno 2011 aka Kulturbloggen ger sig in i leken med en samhall-tolkning av det hela är det rena julafton i Alfred E. Neuman-land. Och Dagen på det. Hells Bells. 4 real.

Hur i helvete ska du någonsin kunna toppa detta?

Denim Demon sa...

Kan någon försöka förklara vad i helvete denna kulturblogg är? De verkar vara helt slut i huvudet. Plus dårå att de inte kan skriva för fem öre.

Men en seriös förklaring, någon?

Samuel Larsson sa...

Hej 138 A.K.A CRJ!
Du skrev ett ironiskt inlägg om att Gregorian skulle spela i Filadelfiakyrkan.
Jag fattade och jag tyckte det var roligt.
Den gamle mannen (för han är gammal) fattade inte. Han förstår nog inte ironi så bra helt enkelt. Det är också kul.
När du svarar honom så förstår han fortfarande inte. Och när du undrar om du får publicera hans mail i din blogg så tror han att ni blivit någon typ av bundsförvanter och fattar inte att du egentligen tycker han är ett skämt och vill använda skämtet i din blogg.
Som jag uppfattar det, även från andra källor, så verkar Stanley vara av den typen som vill väl och vill tro människor om gott, och när han skriver: "Det viktigaste för mig är att trovärdigt respektera och tolerera mångfald och allas rätt att ha sina åsikter utan att bli nedvärderade”, så tror jag att han menar det. Och därmed verkar hans förhållningssätt bryta av ganska markant mot ditt i det här fallet.
Okej, jag tycker fortfarande det hela är lite kul, men jag tycker det känns som du bara får hurrarop i kommentarerna så därför vill jag förmedla lite smolk till glädjebägaren. Var så god.

Anonym sa...

Vem kan missförstå ironin i Gregorian-krönikan? Upphör aldrig att förvånas över människors totala dumhet...

/J

daniel sa...

hahahha! vafan har du gjort? ge dig för fan INTE i kast med stanley sjöberg..minns när jag just flyttat till sthlm (typ 97)och min favvo kanal på tv var öppna kanalen..då fanns han där varje dag och var så jävla fin o förstående tills det började handla om muslimer..vill minnas att han blev anmäld rätt många gånger för hets mot folkgrupp.

kvittermaskinen sa...

Tusan min kommentar hamnade på fel inlägg först, märkligt... nåväl:
En liten seger mot folklighetifieringen av hårdrocken! Men samtidigt kan man se det som ett bakslag för de som i subkulturen tar spjärn mot den mer "kommersiella" aspekten av hårdrockskulturen. nu riskerar man att blandas samman och buntas ihop med icke true gregorianer...

david sa...

Helt fantastiskt. Det här var verkligen perfekt bloggning.

kyrksyster sa...

Jag är väl en fullkomlig idiot... men jag har faktiskt flera av Gregorians album... njuter av musiken.

Att de skulle ha anknytning till det ockulta är för mig en nyhet. Jag har bara uppfattat att de sjunger modern musik på gregorianskt vis.

De är ju lite anonyma på nåt vis - vilket kanske skapar myter och spekulationer. I synnerhet om de rider på symboler från både ockulta och kristna sammanhang.

Men det är väl en affärsidé som sådan...

Smith and Winston sa...

Din och sjöbergs oheliga kärlekallians kan nog vara det roligaste jag läst sen "dumskallarnas sammansvärjning".
Världen snurrar runt och jag fattar ingenting... vem är ironisk? Skrev du en ironisk artikel som sjöberg missförstod eller var det sjöberg som svarade med ironi som du inte fattade. Alternativen och de möjliga vändningarna är så många att min hjärna kokar.
Appropå på det... här är ett litet inlägg jag skrev om bl.a. din butt buddie Stanley.
http://2plus2likamed4.blogspot.com/2011/06/2-st-vinklar-pa-att-ta-den-i-tvaanom.html

Herral de Santina sa...

Jag skrev en ironisk krönika.
Han mailade mig, utan ironi.
Jag svarade, utan ironi.
Han stoppade en konsert, utan ironi.

Vi pratade inte om bögar dock. Vad, vill han stoppa dem med?

Smith and Winston sa...

I vanliga fall hade jag inte varit säker. Hans mail är ju stor humor i Andy Kaufman-klass om det hade varit ironiskt... men nu vet jag inte... ah...
JA! Stanely hatar bögar, Stanley hatar hårdrock och Stanley vill att vi ofrälsta skall brinna i helvetet! Han gör det bara med en sjukt len röst.

Anonym sa...

Hatar Stanley hårdrock?! Stanley är INTE min vän

Olof sa...

Jag får helt klart ställa mig till skaran av folk med borttappade hästar. Jag fattade inte att din krönika var ironi.

Ska nu ut och jaga mina och Stanlys hästar.

Lelle sa...

"Han (Stamley) är gammal!" Tänk så hemskt, då behöver man väl inte ta hans ord på allvar.

Förr respekterade man de äldre, nu föraktar man tydligen dem, åtminstone i denna blogg. Man kan fråga sig om utvecklingen verkligen gått framåt....

Nej, Stanley hatar INTE muslimer och bögar och vill INTE att folk skall komma till helvetet.

Men jag tror jag vet att han älskar alla och faktiskt tror på det han säger.

Och Stanley är inte feg heller, han vågar ställa upp i debatt för att försvara det han tror på, utan att hata sin meningsmotståndare.

Cecilia sa...

Det här är så knäppt och samtidigt helt underbart!