lördag 3 oktober 2009

Anna Anka i SVT Barnkanalen: Closure

Bakgrunden hittar du här. Avslutningen lyder som följer.

Hejsan Anna!
Tack så väldigt mycket för din tid och dina svar. Jag har bloggat upp intervjun här: jättejättelång länk. Jag hade väldigt gärna dykt upp på måndag och diskuterat vad jag ser som ett helt skevt tänkande. Tyvärr är jag en av de män som Anna Anka dömer ut med orden ”Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet”. Med andra ord går jag på pappaledighet på måndag. Min dotter känns lite viktigare att engagera sig i än ett havererat kändisjagande. Jag ville mest försöka förstå hur ni tänker. Det tror jag att jag gör nu, och hela tankesättet känns bara solkigt och, faktiskt, tragiskt. Hur som: Jag tackar för att du/ni tog er tid att svara på mina frågor. Jag uppskattar det. Lycka till med ”Rea” ut i framtiden.
Med vänliga hälsningar
Christoffer Röstlund Jonsson, journalist

”Hej!
Tack själv! Jag tycker på riktigt att det är nyttigt och roligt att diskutera dessa saker och inte bara köra på. Vi behöver fundera över hur vi tänker och varför och det är uppfriskande med kritik. Vi kommer fortsätta att prata om detta såklart och om andra som medverkar i vårt program, hur vi framställer dem och vad vi förmedlar till våra tittare.

Jag försökte göra ett inlägg på din blogg - vet inte om jag lyckades. Ville bara kommentera någons fundering på om 10-åringar vet vem Anna Anka är och jo visst. Samtliga av de barnreportrar vi jobbar med och de barn vi har omkring oss i målgruppen visste exakt och direkt vem hon var och vad hon stod för när vi frågade dem. De hade också samtliga åsikter om henne. När vi frågade dem om vem Jay Z var så var det ca hälften som visste vem han var tex.
Så det är ett faktum som ingen av oss kan påverka. Men det vi naturligtvis ska fundera på är vad vi bidrar med genom våra beslut.
Lycka till med föräldraledigheten!
mvh
Anna Sommansson
Du är fortfarande välkommen att diskutera detta med oss såklart!”

5 kommentarer:

Anonym sa...

jo, "rea ut" framtiden i form av ungarnas psyken är vad de gör. riktigt tråkigt att programmet gått ner sig så mycket, när jag såg det för många år sedan kändes det riktigt bra att se småungar ta för sig och smälla vuxna på fingrarna.

nu glorifierar de mest vuxna som ger ungar smäll - ankan är ju för barnaga också. undrar om de visste det?

(eller jo, det visste de säkert. *go* tevelicens och den s.k "fria televisionen")

Herral de Santina sa...

Allt beror väl på hur man tycker att ett barnprogram ska vara. Ska det vara uppfostrande (oldschoolstyle) och lära ut något, eller ska det bara vara lättsam underhållning med de kändisar som för tillfället är i ropet? Eftersom vår hela kultur blir mer och mer kändisfixerad, antiintellektuell, ytlig och plastigt meningslös för varje sekund som går så blir det väl bara så att barnprogrammen hakar på tidens tempo.

Anonym sa...

svt har ju gjort en massa bra icke-uppfostrande barnserier - ett sent exempel är den lysande häxan surtant som väl var en svt-produktion?

jag tror att vi ojar oss hela tiden över att det blir sämre med "kulturen". men vilken motkultur har vi som klagar att erbjuda då? det känns inte som de flesta av oss har några resurser (varken hjärn- eller pengamässigt) att varken själva stå emot att "titta på bilolyckorna" eller producera värdig skit själva.

skit tycker jag kulturen "får" vara, det är oftast roligast. men inte fasen ska man ha med en anka som gillar barnaga i en tv-serie för barn.

p.s. schulman-artikeln är faktiskt bra. 666 i taket!

Herral de Santina sa...

Jag tycker att jag själv är en värdig motkultur. Men jag kan ha fel. Så ja, du har väl rätt.

Anonym sa...

eller du kan ha rätt. varje röst räknas. ingen korruption här inte.

jag skulle inte läsa din blogg om jag inte tyckte att den var värdig motkultur. *host host*. den är inte som en mycket lockande olycka mellan två monstertruckar fullastade med schulmans och ankor på E6an. jag lovar!