lördag 3 oktober 2009

One thousand blog posts in Sodom: I Just Can't Hate Enough reviderar ditt språkbruk, fira!

Jag missade att uppmärksamma I Just Can’t Hate Enoughs ettårsdag. Snörpligt. Jag tar till plan B och firar 1 000 högkvalitativa inlägg. Eftersom ni nu dagligen är stadiga 1 000 unika individer (alla lika, alla olika) som läser det jag skriver, tänkte jag reda ut vissa språkliga frågetecken för er som inte hängt med så länge.
Så, varsågoda, här har ni:

The 138 war with words, aka I Just Can’t Hate Enough-ordboken i icke-alfabetisk ordning.

Vifta irriterat bort/Irriterat vifta bort
Betoning på ”irriterat”. Kan även skrivas som *vifta irriterat bort* för den som vill vara ungdomligt Facebookanpassad. Startskottet, ursprunget, urmodern, kärnan i det som har kommit att utvecklas till Krille och Jonas interna språkbruk/humor. Kommer ursprungligen från Anders Jakobson (Coldworker, ex-Nasum, Krigshot). Megakudos – du är skyldig till all denna galenskap.
Jag och Jonas satt på vår lilla Close-Up-redaktion och läste Jakobsons mastodontredogörelse av när han åkte till London för att träffa Stephen King. Vi läste den om och om igen. Det är ett av de bästa resereportagen som skrivits i Sveriges historia. Kanske till och med #1. Men en passage lyser starkare än något annat. Innan ni läser den, måste ni dock se Jakobson framför er. Han har tagit på sig sin svarta finkavaj och minglar på ett cocktailparty i London. Han är nervös. Spänningen är total. Kommer han att få träffa sin idol? Då:

”…så ställer hon kvällens mest idiotiska fråga: ’Do you want to meet him?’ För att dra till med ett äkta Kingsvar: Skiter en björn i skogen? Ja, så klart ville vi träffa King! Medan hon försöker få Kings uppmärksamhet kommer några av partyts servitriser med en bricka pappstrutar fyllda med friterad bläckfisk och pommes frites. Vill vi ha det, undrade hon. Irriterad viftade jag bort henne – komma med friterat skit när man precis ska träffa King! King däremot tog en strut och började mumsa på frityren.”

Jag förstår honom och kan se honom framför mig, Ett glas i ena handen, frenetiskt viftandes med den andra, samtidigt som blicken är orubbligt låst vid King. Magi och lingvistikhistoria i symbios och rörelse. Jag satte det som mål att få in ”viftar irriterat bort” i varje nummer av Close-Up efter det. Jag lyckades. Andra skribenter hakade på. Det spårade ur. Till slut gick det ut ett dekret från chefen att meningen förbjöds för alla utom mig.

Tack, Anders Jakobson. Vi är skyldig dig allt.
Notera att King håller i frityrstruten här:

”Du är kung.”
”Nej, Stephen, du är kung.”
”Helvete Anders, how can you be so cool?”

Rimligt/Orimligt
”Rimligt” är ett helt vanligt ord som betyder ”skäligt”, ”befogat”. Sätt ett o framför och det blir raka motsatsen. Enkelt, right? Ersätter tråkigt alldagliga ord som ”bra” och ”dåligt”. Och eftersom jag inte kan komma undan den ironiska generationens dödsryckningar, så används de båda mest omvänt. Exempel:
”Ja, det är ju fullt rimligt att en gammal gubbkonstnär får komma undan med att våldta barn i analen, eftersom han gjort sådana bra filmer”. Det tycker jag inte och det vet ni. Eller:
”Det vore fullständigt orimligt att en gammal gubbkonstnär som gjort så bra filmer ska sitta i fängelse. Det är hans rätt att penetrera små drogade barnrövar, det är hans rätt!” Det tycker jag inte. Det vet ni.
Ironi och sarkasm: Det nya retrosvarta för 2010.
Observera att om det är något som är helt stört och ogudaktigt orimligt, alltså bortom all rim och reson, så kan du skriva det så här:
O-R-I-M-L-I-G-H-E-T.

Bränna broar/Brobränning
Att göra sig ovän med folk i ens närhet. Något jag ofta gör tack vare min stundom dokusåpaliknande diplomati. Eller, snarare brist på diplomati. Som när jag, efter att han våldfört sig på sin 138:e deadline, kallade Daniel för en…

Inkompetent jävla nolla
En nolla (dålig) som är väldigt inkompetent (ännu sämre). Ett skällsord som bör användas med försiktighet.

Apa i bastkjol
En 100% äkta Krillekonstruktion. Om du gogglar på ”apa i bastkjol”, vem är #1 användare av uttrycket på hela internet? Jo, det är jag.
Något fånigt och korkat som blir ännu fånigare och mer korkat. Tänk dig en orangutang som sitter och äter sin banan, nöjd och glad. Söt och rolig och nästan en människa – men fortfarande en apa som inte spelar med riktigt samma kortlek som en människa. Tänk dig nu att du ersätter bananen med en högskoleexamen, kränger på apan en bastkjol och en titel som innehåller ordet ”coach” eller ”konsult”, samt sätter hela den verklighetsfrånvända konstruktionen på en hög position i arbetslivet/samhället. Uppklädd och med alla de rätta titlarna på plats – men fortfarande en apa som inte spelar med riktigt samma kortlek som en människa.
Mycket användbart när du träffar en person som kommit långt i karriären – vilket i dagens läge egentligen bara betyder att de har ett jobb, vilket som helst – och tänker ”hur i helvete hamnade denna apa i bastkjol på den här befattningen”.

Mental status
Avgör hur vettig och kompetent en person är. Myntades efter att jag, i ännu ett infall av dokusåpadiplomati, sagt till en skribent på Close-Up att ”jag måste faktiskt ifrågasätta din mentala status gällande det här”. Mental status graderas i ”stabil” och ”ostabil”.

Mental lådbil
En 100% äkta Jonaskonstruktion. Beskrivning av de personer som sitter inne i sitt eget färgglada medvetande, trycker mitt på ratten och säger ”tut-tut världen, här är jag, tut-tut”. Jonas brukar även använda uttrycket på engelska, ”a mental boxcar”, men jag försöker göra motstånd mot anglifieringen av språket, så jag avstår. Går även att kombinera med följande tillbehör, för att ytterligare understryka hur infantil en person är i sitt uttryckssätt:

Propellerhatt och clownskor
Exempel: Personen som är ansvarig för den här filmen är, sitt doomiga namn till trots, en tvättäkta mental lådbil, komplett med propellerhatt och clownskor. Kanske till och med en hel cirkusmanege.
Notera dvärgen.



Nerdrogad porrknutte
Göran fucking Persson beskriver Kim-fucking-Jong-fucking-Il i SVT. Jag kippade efter andan när Jonas redogjorde för Görans lingvistiskt nyskapande sida. Klarsynt. Mästerligt. Poetiskt.
Helvete Göran, how can you be so cool?

Helt klart inte ett bra system
En gång var det en person som annonserade i Close-Up. Men han ville inte betala sin faktura. Han fick påminnelse på påminnelse, utan resultat. Till slut ringde Jonas annonsören och frågade vad han sysslade med. Han sa sig inte ha fått vare sig faktura eller en miljard påminnelser.
Dramatisering:
”Men jag har ju skickat dem till dig, jag vet att du har fått dem.”
”Varför har du skickat dem till mig?!”
”Men det är ju du som har bokat annonsen!!!”
”Men du kan inte skicka dem till mig. Det är helt klart inte ett bra system. Du ska skicka dem till (person som Jonas aldrig hört talas om och som aldrig tidigare figurerat i bokningen), det fattar du väl?”

Vem är du
Betoning på ”är” och med ?! efter. Lägligt att använda när en person som du trodde att du kände avslöjar något orimligt om sig själv. Som att Jonas gillar Sabaton, att jag älskar Running Wild och att Anna kräver ost på sin gratäng.

Rättshaverist
Folk som gång på gång uppvisar ett orimligt beteende. Jag mailade en gång Hultsfred och ifrågasatte deras mentala status för att de bokat ett punkband och det var inte mitt punkband. Det var tvättäkta rättshaveristbeteende och jag skyller på att jag var ung, storhetsvansinnig och från Umeå. Jag ber om ursäkt. För ett mer aktuellt exempel på en tidlös rättshaverist, hänvisar jag er till the one and only Kurt Hedling. Eller varför inte the one and only Christofer Johnsson i Therion?

Mollusk
En molluskbaserad livsform är, tja, någon som inte har alla smörgåsarna i sin picknickkorg. De finns överallt och förpestar våra liv genom att förstöra världen. Genom den hemliga sammanslutningen MOG (Mollusk Occupation Government) styr de verkligheten. MOG välsignar allt orimligt beteende som gör existensen till en plåga för oss icke-mollusker.

Goggla.
En arbetsgivare sa en gång i tiden till mig att ”du kan väl goggla fram informationen, vet du hur man gör det?”. Och jo, det viste jag. Informationen kom fram.

Luftslott
En orealistisk framtidsdröm, illusion, hägring. Med andra ord något som är överhajpat och inte lever upp till förväntningarna. Som verkligheten, till exempel. Tack för det MOG.

Kudos
Beröm och respekt till sådant jag faktiskt gillar här i livet. Om du orkat läsa ända hit till slutet: Kudos. Även kudos till Jonas, Anna, Cornelia, Olivia, Death Row-Henrik och Daniel som ständigt hjälper till att utveckla mina språkliga expeditioner. Vi skålar för ännu ett år och ytterligare 1 000 välbalanserade bloggkrevader.


”Tusen inlägg sedan starten 14/9 2008. Det ska vi fira Snigelflickan!”
”Snigelflickan? Orimligt. Jag är Sköldpaddsfejs.”

12 kommentarer:

. sa...

Grattis till tusen.

Men du, "vem ÄR du" är ju mitt. Ge MIG kudos. Att glömma mig är inte bara orimligt, det är helt enkelt inte ett bra system. Jag är ju fantastisk.

Gran sa...

Mycket matnyttigt inlägg!

Ett par rättelser bara: Annonsören HADE emottagit fakturan (och antagligen påminnelserna också). Problemet var att han inte visste vad han skulle göra med fakturan. Han skrev att det ju var ekononiavdelningen som tar hand om fakturor. Jag skrev att han kan väl bara vidarebefodra fakturan (som var en pdf). Det var då han konstaterade att "det är helt klart inte ett bra system".

Angående ordförande Persson så konstaterade han att Kim INTE såg ut som en neddrogad porrknutte (vilket Persson tyckte var otippat).

Och ska inte Anna ha kred för "Vem ÄR du?"?

PSST: Detta är en flyttad kommentar. Jag är en lådbil. Tut-tut.

Herral de Santina sa...

Harkel, harkel, klubben för inbördes beundran. Jag har faktiskt aldrig sagt någonstans att jag är upphovsman till allt i ordlistan. Bara att jag frekvent använder dessa ord och uttryck i min blogg. Eller tror du att jag uppfunnit ordet ”rimligt"? Rättshaverist Anna, tut-tut. Rättshaverist Jonas, tut-tut. Kommentera lite här, kommentera lite där. Tut-tut.

Anledningen till att jag gav Jonas kredd för lådbilen är för att det är ett mycket, mycket specifikt och unikt uttryck. ”Vem är du” är förmodligen en av de vanligaste uttrycken i Sverige. Varje dag fråga tusentals sinom tusentals människor ”hej, vem är du”. Väldigt få frågar ”hej, är du en mental lådbil”. Dessutom är det en Black Sabbath-titel, en av deras snärtigare popdängor.

Guuuud, här försöker man bara sprida lite glädje och nöje och får bara missunnsamma klubben rakt upp i röven. Nu vet jag hur Anna Anka känner sig. Man skulle kunna tro att detta rörde ngt tungt och viktig. Som text hur medioker nya WASP är. Istället blir det tre nära vänner som käbblar om ord, ord, ord offentligt.

”Shame on you niggah”, som Wu Tang Clan sa.

Just ja: Tuuuut-tuuut.

Anonym sa...

Jaha och Mjölbyhakan då?

Daniel Josefsson sa...

Milde tid, när man ser det så här utvecklat så undrar man ju vad fan man håller på med egentligen. O-R-I-M-L-I-G-H-E-T.

Men grattis ändå, din inkompetenta jävla nolla.

Andréas sa...

"Nerdrogad porrknutte" hahahaha den hade jag missat, måste nog ta och se dokumentären om Göran ändå.

Unknown sa...

Haha. Ni tre guys alltså. Någon slags treenighet med de bästa bloggarna på IT.

Anders Jakobson sa...

Kul att man gjort ett språkligt avtryck i alla fall...

Gran sa...

Lugna ned dig. Jag försöker fixa in dig i radion. Bra så?

Herral de Santina sa...

Jag älskar klubben för inbördes beundran. På tal om det så glömde jag följande uttryck:

Lilla klåparklubb.
Härstammar från när jag skällde ut WWF för att de inte skickat en tygpanda till mig, med orden ”Jag vill inte vara med i er lilla klåparklubb om det ska vara så här”. Inte ett av mina vackraste ögonblick.

Herral de Santina sa...

Radio? Va?

smegMMA sa...

Det här var roligt. Jag skrattar.