torsdag 26 november 2009

#1 kontroversiell fråga i Stockholm

Jag försöker få ett rakt svar från de som vill bevara badhuset i Aspudden. Jag frågar så här:

”Då jag bor 10 min från badet gick jag förbi imorse för att spana in detta otroligt fina hus. Det är en skolåda i betong i exakt samma utförande som alla bostadshus kring hela Telefonplan. Inte särskilt snyggt alls. Ett helt vanligt hus. Kan ngn från den grupp som vill bevara huset på ett konstruktivt sätt och utan personangrepp förklara vari skönheten ligger i huset? Är det för att det är gammalt? Är allt gammalt fint och värt att bevara i hundratals år? Är inget nytt snyggt?
Jag är genuint intresserad så förklara gärna.”

Det gick sådär. Efter 12 minuter får jag svar.

”138:an Efter att ha tittat på din motbjudande hemsida tror jag inte någon vill resonera med dig. Vi sysslar inte med subkultur här. Skriv i kvällstidningarna i stället, du passar bättre in där.”

Jag visste att jag inte skulle bloggat om Sabaton. Igen. Darnit.

25 kommentarer:

Mulle sa...

"sysslar inte med subkultur"
HAHAHAHAHAHA
*Kulturarbetare (x)
*Diffus vänsterprofil (x)
*Egenföretagare (x)

testade alltså googla de personer som förekommer med namn i detta badkar.tre gemensamma nämnare förekommer PÅFALLANDE ofta.
kanske därför du inte får nåt vettigt svar? du enkla löneslav!!!

. sa...

Nej. Självklart är ju kvällstidningarna EXTREMT subkulturella. Mycket bra resonemang. Verklligen.

Herral de Santina sa...

Ja, en knegares önskan om fler bostäder och dagis i Sthlmsregionen står sig platt när den välutbildade övre medelklassen och akademikereliten vill behålla sitt lilla gemytliga kvartersbad. I DN:s kommentatorfält, iof inte den bästa platsen för vettig debatt, har jag vid upprepade tillfällen försökt få svar på två frågor:

1. Är det inte bättre att bygag tre bostadshus än ett litet badhus, då det råder bostadsbrist i Sthlm?

2. Stämmer det politikerna säger, att föreningen fått disponera badhuset i 20+ år utan att betala en spänn i hus- eller markhyra? Ändå har inte en enda kr investerats i underhåll. Stämmer detta?

På fråga 2 fick jag ett halvvettigt svar, att alla pengar går till driften. Ok. Men om badet, som de själva säger, har 20 000 besökare per år och sköts av ideella krafter, har det verkligen inte blivit över en enda reparationskrona på över 20 år? Orimligt. 20 år!

På fråga 1 möttes jag bara av uppmaningen att flytta till Karlstad, där finns det plats. I Sthlm behöver vi inte bygga mer.
När vänstern drar sådana argument vet jag att det är dags att bli moderat.

Sulla sa...

Hahahaha!!! Nu blir jag helt förvirrad. Alltså, jag har velat lite fram och tillbaka när det gäller det där huset. Dels tycker jag att det per definition är tufft att ockupera saker och jävlas med the Man, dels så avskyr jag människor som verkar tro att om man lagar tillräckligt mycket bulgur tillsammans så kan man förändra världen. Men efter att ha läst det där svaret så är jag om möjligt ännu mer mittemellan. Det är så korkat att det är tufft.

Fast det väger nog över åt att de är idioter. Gärna gnälla för att polisen slänger ut en för tidigt på morgonen.

Anonym sa...

Dagis och bostäder > Skabbigt badhus.

Vilken.
Jävla.
Dag.
I.
Veckan.
Som.
Helst.

Andreas KRNM sa...

Jag har letat efter ett kort och kärnfullt sätt att beskriva din "hemsida", nu behöver jag inte fundera längre. Haha.

Skämt åsido, är det inte mer regel än undantag att människor reagerar på det där barnsliga sättet?

Herral de Santina sa...

Ja, jag har ju gjort det till mitt signum. Därför är det så ledsamt när jag försöker vara allvarlig.

Igår när jag försökte så började en eller två personer hojta om att jag borde stängas av och att DN är partiska som låter mig hållas med mina ”förfärande” kommentarer.

Det jag sagt var att när jag blev uppmanad att flytta till Karlstad, så svarade jag med att ifrågasätta personens mentala status samt döma ut den som oseriös. Med exakt de orden:

Bristande mental status.
Oseriös.

Älska vänstern. *GILLA*

Terry sa...

HAHAHA. Chrissie, du passar inte ett skit in i kvällstidningarna, är jag ledsen att säga.

Herral de Santina sa...

Meh! Taskmört. Och förresten… vad är en dag på kvällspressen? Den kan ju vara förfärligt trist… eller alldeles, alldeles underbar!

Andréas sa...

här har du mer subkultur att blogga om
www.expressen.se/noje/musik/1.1793630/hardrock-med-hammerfall-pa-julafton

Herral de Santina sa...

Wtf, jag jobbar ju med tv. Typ. Vet allt om den subkulturella kanalen SVT månader innan du vet det.

För övrigt anser jag att denna julshow bör förstöras.

Jonathan Strandlund sa...

Välkommen till Karlstad

http://www.nwt.se/lasarnas/i_fokus/article597370.ece

Andreas KRNM sa...

Jag kan inte låta bli att återkomma för att läsa citatet om och om igen och fantisera om hur personen ser ut, vad den jobbar med, ålder osv.

Vad menar personen med "Skriv i kvällstidningarna i stället, du passar bättre in där" egentligen? Att du inte passar till att skriva på din motbjudande hemsida?

Herral de Santina sa...

Tror att han menar att jag inte passar att skriva i DN:s fiiina och vettiga kommentatorfält.

Andreas KRNM sa...

Nu ser jag hela bilden. Ibland är det svårt att se subkulturen för alla badhus som är i vägen.

Pastorn har i alla fall full koll, haha.

A Hilter sa...

Kolla på Asuchwhich. Badhus = gaaaaas.

Anonym sa...

Det var bra att du bloggade om Sabaton. Dom är inte bra och dom får mig att må illa och då är en av herrarna en kär vän till mig. Mkt roligt att läsa kommentarerna oxå.

Per sa...

Hm. I princip så har Madeleine Sjöstedt ljugit hela tiden. Och DN publicerat.
På din fråga två, så är svaret att det inte stämmer. Se nämnda lögnare.

På fråga 1. Tror du att det skulle byggas hus som knegare har råd att bo i?
Och du är smart, så du vet att den där iden att att det blir lediga lägenheter av alla slag oavsett vad man bygger, är den mest korkade tanke nån haft.
Borgare bygger för borgare och vi andra har inte råd att bo.
Jag skulle gärna se lite feta betonghyreshus(obs inga bostadsrätter)i alla närförorter, inklusive en hel del parker innanför tullarna.
Men jag flyttade ju för jag stod inte ut med storstädernas absurda bostadssituation

Men du har blivit dåligt bemött.
Gå och gnäll http://ockupantscenen.se/stockholm/54

Herral de Santina sa...

Tack tack, ett bra svar!

Herral de Santina sa...

Btw, bygga i parker innanför tullarna kommer tyvärr aldrig att hända. Men ja, det vore ngt det.

Per sa...

Kommer du ihåg när jag hjälpte dig att sätta upp en ockupationsbanderoll på en fritidsgård? :)

Man blir ju lite orolig för dig. Du får ju inte göra en Skugge och bli en idiot bara för att ni fått barn.

Herral de Santina sa...

Vem? Jag? Va? Nej? Va? Eller? Ha ha ha.


Jag har inget emot ockupation. Om den är rimlig. Och jag tycker, när det kommer till kritan, att dagis + bostäder (även om det inte är hyreslyer) trumfar ett badhus. Sedan ogillar jag den jargong som ockupanterna för där husets ålder ger själva huset ett egenvärde. Bara för att Aspudden alltid sett ut som Astrid Lindgren City Decontrol kommer det inte vara möjligt att det ser ut så i hundra år till. Sedan, lite på sidan så där, undrar jag lite hur man kan tycka att huset är snyggt och ”fint”, vilket försvararna hävdar stup i kvarten. Det är en gul betonglåda. Punkt. Men men, smaken är som baken.

Men du hävdar att MS från FP ljuger i media och föreningen har investerat pengar i underhåll de senaste 20 åren? Ok.

Sulla sa...

http://www.dn.se/opinion/signerat/aspuddsbadet-magplask-for-eget-ansvar-1.1002834

Herral de Santina sa...

aj aj aj, vad skit hon kommer att få.

henry fiat sa...

tyvärr är Malin Siwe en vidrig högerskribent (som alla andra på DN och SVDs ledarsidor), men visst kan man ge henne ett halvt rätt för det där.