torsdag 19 november 2009

Twilight of the kåta kulturjournalister

Nej men se: Ännu en artikel om ”Twilight” i Dagens Nyheter.

”I senaste numret av månadsmagasinet Vanity Fair porträtteras Twilightstjärnan Robert Pattinson, 23, som en plågad tonårsidol ständigt på flykt undan sina fans. Beundrarna finns överallt, även bland europeiska filmjournalister. Inför Pattinson ankomst meddelas filmbolagets representanter att det är förbjudet att ta autografer.
– Och ta inga bilder för att sälja på Ebay, säger en pr-kvinna.

Det känns överdrivet och löjligt ända fram till att presskonferensen är avslutad. Vuxna män tjuvrusar då som en vilt skenande flock vattenbufflar mot Robert Pattinson för att få en autograf. En kvinna som hinner få en autograf innan skådespelaren försvinner ut genom en bakdörr håller upp den som en trofé inför journalistkolleger. Presskonferensen är i samma anda. En av frågorna lyder:
’Du är så sexig Robert, hur blev du så sexig?’”.


Cornelia: Stackars kille.
Krille: Stackars journalistkår.

Notera att ordet ”tjuvrusar” är DN:s, inte mitt. Finns det?

För ett par år sedan intervjuade jag Glenn Danzig – betydligt trevligare än sitt rykte. Efter snacket skulle vi plåta. Då tar fotografens praoelev fram en rejäl bunt med vinyler och frågar om inte Glenn kan kråka dit några signaturer innan sessionen. Inte bara album med bandet Danzig, nej nej. Där fanns även bootlegs, Misfits och Samhain. Det förstnämnda brukar Glenn konfiskera, alternativt bryta sönder. De två sistnämnda brukar få honom att argsint göra våldsamt sorti.

Jag höll andan.
Glenn visade sig dock på sitt bästa humör och signerade rubbet.
Jag andades ut.
Robert borde dock uppföra sig mer på Glenns standardmanér.

Läs även ”Twilight of the kåta tonåringar” (as seen in GP).

8 kommentarer:

Kissie sa...

Hej Chrille, det är din bloggväninna Kissie. Jag håller inte med dig. Twiligt är fantastiskt.

Det vet jag att du också tycker.

Herral de Santina sa...

Bra försök. Men alldeles för korrekt stavning och för lite asterisker för att vara The Trve Kissie.

Kissie sa...

Sry men sååå ute att posa som mig. Som att jag har tid å sitta här å skriva hela dagarna. Ja tränar, är bakis och e ba FAB! o Sveriges största bloggerska.

Martin sa...

"Notera att ordet ”tjuvrusar” är DN:s, inte mitt. Finns det?"

Nej, däremot tjurrusa. Vilket dessutom hade passat bättre med buffelanalogin.

Anonym sa...

"tjuvrusar [sic]"

Johan sa...

Jag fattar inte, varför brukar han konfiskera Danzig-skivor?Bootlegs är ju begripligt.

Herral de Santina sa...

Där fanns även bootlegs, Misfits och Samhain. Det förstnämnda brukar Glenn konfiskera, alternativt bryta sönder. De två sistnämnda brukar få honom att argsint göra våldsamt sorti

Det förstnämnda = bootlegs.
De två sistnämnda = Samhain, Misfits.

staffan sa...

när jag fick min "club zebra" signerad av Lundell gav jag honom en kopia på en sprillans ny springsteen-bootleg, eftersom han i en låt på zebra-plattan sjunger om att han lyssnar på just en springsteen-bootleg under en bilfärd. jag vet även vilken skivbutik lundell går till i sthlm för att se om det dykt upp några nya bootlegs med hans egna konserter. lite roligt faktiskt.