onsdag 23 februari 2011

Samtidigt, i pianobaren: Svart metall, vit makt

Anna von Hausswolff gör det enda som anstår en sönderhyllad kulturelitälskling med enormt kreddkapital för 2011: I senaste numret av Bon kommer hon ut ur garderoben som ett black metal-fan. Väntat.

Själv undrar jag när hipsterkoftorna ska anamma nedanstående minst lika obskyra och hatfyllda subkultur. von Hausswolff låter i princip redan så här. Steget är inte långt. När tas det?


Båda artisterna ger mig kalla kårar av obehag längs ryggraden. Dock av helt skilda skäl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

det är väl inget nytt att hipsters lyssnar på black metal. o varför är det något fel med det? blir det mindre äkta så gör det inte mig något, ser ändå på den scenen utifrån så. o med tanke på hur mycket galenskaper dom sjunger om så är det väl bara bra om de inte är true? han från Sonic Youth, Thurston Moore?, blev utfrågad om sitt bm-lyssnande o han hade väl minst sagt en mer musikälskande attityd till det hela än bara the next cool thing.
är det cool när Fenriz lysnar på Bold men när...
har själv inte läst Bonintervjun. drar mig alltid lite för det pga skitnödigheten

Herral de Santina sa...

Jag sa varken eller. Jag bara noterade de musikaliska likheterna mellan Ian Stuart och von Hausswolff och kommenterade att jag får samma reaktion från båda.