onsdag 24 december 2008

En glad Harmageddonjulrapport från Norrland


Bloody Street Metal Super Cosmic Puppy of Death och följeslagaren Undergångsvalpen förbereder det totala förintandet av alla människor. Äntligen.

Några saker jag funderat på, så här i juletider.

1. En ung väninna följer med mig när jag sopsorterar. Hon är helt förbryllad, nästan chockerad, över att jag går med olika påsar till ett särskilt soprum som ligger ca. 50 meter från där jag bor. "Va, gör du det här varje gång du ska slänga lite sopor?". Samma väninna hånade mig även öppet för att jag, efter en bioföreställning, tog med mig mitt eget skräp och slängde det. Att städa efter sig själv var, enligt henne, kanske det dummaste en person kan göra. "Vaddå, det där kan ju någon annan ta."

2. Jag har en konversation med en ännu en väninna, den här jobbar som resejournalist. Jag säger att det ger ganska blandade signaler när dagstidningar gör stora reportage om att resa klimatsmart, sedan bläddrar jag en sida och möts av feta annonser från flygbolag som skänker bort avgångar till andra sidan jorden. Hennes förklaring: "Ja, det är klart. Folk skiter fullständigt i miljön när de ska resa."

3. Min mor bor i en bostadsrättsförening där el ingår i avgiften. På senare tid har det flyttat in massa ungdomar som inte lyckas greppa att i slutändan är det ändå de som betalar förbrukningen. Så de installerar golvvärme, glasar in balkongerna och blästrar infravärme året runt, låter mobilladdarna sitta i dygnet runt och förbrukar onormala mängder energi. Nu tvingas föreningen höja hyran. "Men va fan, elen är ju gratis", utbrister dessa ungdomar och fattar inte att till slut måste någon ändå betala.

Ja, visst är det så: det är männskligheten som kommer att få betala för sin egen total brist på intelligens. Ovanstående situationer påminner mig ännu en gång om att vi inte bara kommer att dö ut, utan att vi rent utav förtjänar det. Orsak/verkan har blivit ett okänt begrepp. Vi är gräshoppor som tär på vår omgivning utan en tanke på framtiden.

Alla ska ha två barn - minst! - trots att det är oerhört själviskt, idiotiskt och tanklöst att skapa mer parasiter på den här planeten. Ohållbart, helt enkelt.
Alla ska ha en ny plasmatv.
Alla vill slänga och köpa nytt innan det gamla ens upphört att fungera.
Alla vill ha en stadsjeep.
Alla vill bo på landet - för det är sååå skönt i naturen - och sedan bilpendla 1 timmer per dag till jobbet.
Alla vi käka sitt kött minst 7 dagar i veckan, trots att det knappast finns något mer miljöfientligt.
Alla gör sitt bästa för att julkonsumtionen av onödiga presenter ska slå rekord år efter år.
Alla dyrkar modebloggare, vars enda syfte i livet är att främja inköp av meningslösa saker.

Men då kör vi. Jag är uppvuxen med "Hardware", "Rollerboys", "The Road Warrior", "Robocop", "Blade Runner" - jag omfamnar ert tanklösa levnadssätt bara för att få uppleva den ultimata dystopin. Bring it on mollusker of the world. Konsumera mer! Förstör mer! Tänk mindre! Föröka er in absurdum! Återanvänd din morgontidning, köp en lågenergilampa och handla ekologiskt och inbilla dig att det gör någon skillnad. Se en Al Gore-rulle eller Keanu Reeves senaste rädda världen-film, och säg till dina bekanta att du allt fick dig en "rejäl tankeställare". Sedan fortsätter du leva exakt likadant som du alltid gjort.

God jul på er, era jävla idioter.

12 kommentarer:

Tomas K sa...

Vilken bitter hippie du framstår som.

Herral de Santina sa...

Jag ser mig mer som en livsnjutande misantrop med ett gott hjärta. Men bitter hippie e ok med mig.

Anonym sa...

Bästa inlägget du skrivit här.

Med vänliga hjul hälsningar, the keffat liv!

The Fat Controller sa...

Till dig, Christoffer, från mig och Carole King - God Jul och Gott Nytt År!!

(Ur "Beautiful")

You've got to get up every morning with a smile on your face
And show the world all the love in your heart
Then people gonna treat you better
You're gonna find, yes, you will
That you're beautiful as you feel

Anonym sa...

Skönt hat!

Anonym sa...

Att Disney gör underhållning av det hela, läs Wall E. Sorgligt, sorgligt. Är en glad dysterkvist själv men orkade inte se eländet.

Gott Hjul
Peter

Anonym sa...

Jag och tjejen har tagit vårt ansvar i livet. Inga snorungar överhuvudtaget, aldrig!

Daniel Josefsson sa...

Kom igen, attackerar du julhetsen? Way too obvious. Ge oss lite Leif Edling-hets i stället.

Glad påsk på dig, din inkompetenta jävla nolla.

Herral de Santina sa...

Bingo: Leffe har fått nog, nere för räkning. Kan inte sparka på mollusker som ligger ner.

Martin sa...

Nästa stora grej: bostadsrättsföreningar med sina egna kärnkraftverk.

storsprutarn sa...

du glömde;
alla ska spela i band som flyger till staterna på tur. gärna 4 ggr/år.

Anonym sa...

bostadsrättsföreningar är fascism light. eller kanske diktator light, då alla är i styrelsen är glada amatörer, "för vi ska ha det sååå treeevligt här!".