måndag 15 december 2008

Hardcore for free


Innan världen drunknade i återsläpp, torrenter, fildelning och Myspacesidor för vartenda band som någonsin existerat, fanns det bara ett sätt att få höra obskyr raritetsmusik: kassetter. Idag känns det helt orimligt att tänka på, men från det att jag hörde talas om GISM och faktiskt lyckades höra bandet för första gången, tog det 8 år. Jag tänker inte vältra mig i nostalgi, långt ifrån. Jag bara konstaterar hur fort allting förändrats, och jag är inte ens särskilt gammal. Helvete, vilken klichéladdad och meningslös mening det där blev. Man skulle kunna tro att jag heter Reflektor och saknar existensberättigande.
Hur som helst: I mina ambitioner att äga mindre materia så skänker jag bort kassetterna på bilden ovan i utbyte mot portot. De är inte proffstryckta men har kopierade omslag med texter, info etc. De är gjorda med kärlek och fanatism, och härstammar från en tid då den internationella diy-scenen inte var ett musklick bort. Den makalösa Christ on Parade-kassetten är till exempel Farewell Records #2, bara en sådan sak. Micha släppte alldeles nyss senaste Wolfbrigade på vinyl och cd, men han började med pojkrumskopierande hemmabyggen. Jag köpte mitt exemplar i Tyskland på min första turné, tillsammans med Last Match 1998, och den är märkt ”Don’t pay more than 5 DM!!!!”. Och Misery-tejpen, skapade av ett tvättäkta punkfyllo i Chicago, innehåller deras absolut bästa, och tidigaste, verk. Crust as fuck existence? Onekligen.

Om någon nu bryr sig om detta, lämna en kommentar med emailadress så styr vi något. Undrar hur många träffar jag får med den här rubriken, förresten.


Anledningen till mitt sparsmakade bloggande idag.

9 kommentarer:

Anonym sa...

jag vill ha! ge mig! johannesnylund@hotmail.com

Anonym sa...

skojjo @ gmail . com

Vi styr upp, du och jag.

Anonym sa...

johnnythrash (at ) spray ( dotz) se

jag vill ha negative approch och poison idea-tapet.

Herral de Santina sa...

Affe å Räkan: Va fan, ni e ju hardcoreproffs. Tänkte att ngn gröngöling kanske kunde få ta del av dessa kulturskatter.

Anonym sa...

Jag såg en kassett som jag skulle kunna döda för! Mail finns i din inkorg på myspace. Mjauu!

Anonym sa...

Jag vill ha alla tejpeT

Unknown sa...

Ta med lådan till repet idag.

Anonym sa...

jag är bara barnet och skulle gärna ta del av P.I och/eller siege och negative approach också.

bra det faktum att jag faktiskt använder en walkman borde kvalificera mig.

tbrolandsson@gmail.com

. sa...

På tal om tapes; alla mina kärleksbrevsmixtapes som jag fick när jag var en purung och vacker tonåring plus en hel del rariteter gick till sälla jaktmarker när jag hade översvämning i min lägenhet i bibel bältet. Det känns verkligen, det var som om någon tog mitt hjärta och bara vred ur det. Fy fan så nostalgisk man kan bli av kassettband! Bra initiativ gubbe!