måndag 8 december 2008

The south WILL rise again!


Topp 3 mest meningslösa saker jag gjort i hela mitt liv: att jag kontaktat Carlings och frågat varför de säljer t-shirts prydda med en symbol som nästan uteslutande används av nazister, raggare och allmänt korkade människor. För bakgrundsinfo kan ni läsa här. Hur som helst: jag mailade dem i fredags, mest för att jag satt hemma och hade tråkigt. Idag ringer Ole Jakob Ytterdal mig. Han sitter i Billingstad, Norge, och är Communications Manager på Varner Retail AS, företaget som äger Carlings. Han förklarar hur det ligger till:

”Vi är inte främlingsfientliga. Du förväxlar oss med en medlem i ett populärt svenskt rollspelsband”.

Nej, det sa han naturligtvis inte. Däremot förklarade han på hyfsat begriplig norska att symbolen är den amerikanska konfederationsflaggan, inte en rasistsymbol. Och naturligtvis sympatiserar Carlings inte med alla de mängder av extremhögerorganisationer som ser den som #1 logga. Det är, kort sagt, inte på Carlings samvete eller ansvar. Man skulle kunna säga att Ole Jakob Ytterdal irriterat viftade bort mig. Själv blev jag så tagen på sängen att jag inte kom på något att säga. Inte ens den tämligen dumma men ändå givna jämförelsen med buddister och svastikor.

I nästa sekund så insåg jag en sak: varför bryr jag mig?
Handlar du på Carlings förtjänar du ändå inte bättre.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ligger den där gången du mailade WWF och kallade dem för "klåparklubb" också på topp 3? Jag är genuint intresserad av den här listan.

Herral de Santina sa...

Klåparklubbaffären, även kallad pandaincidenten, var inte meningslös. Däremot var den vansinnig.

Anonym sa...

Hallo, I äm poör student learning Swedish on yür bløg. Is Carlings like a scandinavian truck stop? I think you need a better word for xenophobic than främlingsfientliga. The Noxious demo is fixed now -- and Noxious är tutar!

Anonym sa...

PS - du är bloggägarens

Herral de Santina sa...

Ian: Jag hoppas du själv tar han om översättningen på den där finska Hanoi Rocksboken...