tisdag 30 december 2008

Vikingarna kommer

Varsågoda, en imbecill bandbiografi signerad Svartnatt:

”In 2003, within the fields and mountains of Falbyggden, the band Svartnatt was created. Beginning with Ulv and his brother Vidunder and a friend named Hatet, they released their first rehearsal after months of hard work. The songs had been written, but a piece to the puzzle was missing due to the lack of a drummer. Thankfully, a drummer was found by the name of Kyrkbrand and the line-up was finally complete.

Svartnatt supports the fight against God and his ally; the goat!
We hail the Ravengod and his warriors!

Recording of our 2nd album entitled "Vargold Har Kommit" (Fimbulwinter Has Come) is now done and is released by Frostscald from Russland. The new EP "Himmelsot" is now being recorded and will be relesed by Frostscald.”

Monty Python ringde – de vill ha tillbaka sin sketch. Att detta band gillar vikingar och säljer sina skivor genom en vit makt-distro känns helt rimligt. Och nej, jag har faktiskt inget bättre att göra än att sitta och googla på idiotier som ”nationell”, ”Steve Austin” och ”Oden”.

Gott nytt år. Vi ses i Valhalla.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Christoffer. Såg dig vid utgången till tunnelbanan vid Hornstull. Hälsade men du var nog inne i musikens värld. Grym blogg för övrigt.

Anonym sa...

"Frostscald from Russland" hahha ...jag dör!

Anonym sa...

"Svartnatt supports the fight against God and his ally; the goat!"

Va?

The Fat Controller sa...

Att sparka på efterblivna är skoj! Gott nytt.

Anonym sa...

Oj, det där hade jag visst missat, att du dissade mig (såtillvida inte du syftar på Today is the days frontman eller namne wrestlingbrottare). Lite lustigt med tanke på att jag skrev en trevlig kommentar i just det här inlägget. Tur att folk uppmärksammar en om allt som händer i den lilla scen-bloggosfären...

Herral de Santina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Herral de Santina sa...

Det var ingen diss, utan mer en hänvisning till min egen fascination av vikingar. Numera beskrivs den som identitär, vilket på vanlig vikingatugg innebär att den utgår från de etniska vikingarnas väl och ve och är milt sagt skeptisk till det ick-asatroende projektet. Den bakomliggande världsbilden är också skeptisk till den liberala grundsyn som dominerat växande delar av Europa sedan åtminstone 1789.

I nuläget är tanken bakom min fascination inte minst att introducera en del nya tänkare och perspektiv i vikingarnas debattklimat som blivit alltmer inskränkt och tråkigt. Gemensamt för dessa är överlag att de är systemkritiska på olika vis, antingen de sedan är antigotiska, vikingamedvetna, bärsärkradikala, Oden-dyrkande traditionalister, eller något annat. I förlängningen ska detta förhoppningsvis bidra till att samhället förändras i vikingarnas riktning. Målgruppen för min fascination är människor med lite mer intellektuella vikingaintressen och/eller förmågan att ifrågasätta den verklighetsbeskrivning man får via skolan och SVT. Många av läsarna är vikingamedvetna, traditionalister, eller på annat vis det som i media kallas "vikingaextrema", men en stor andel är det inte. Tanken är dels att nå den del av befolkningen som kan beskrivas som trendsättare, exempelvis kulturpersoner, akademiker och journalister, dels att nå den grupp som beskriver sig själva som vikingaidentitärer, systemkritiker, och liknande.

Anonym sa...

Haha, det där var ju rätt kul, (fast lite billigt/förutsägbart). Kanske förlåter dig för att du helt omotiverat kallade mig idiot bara för det. Men hörru, kan inte du börja argumentera mot vikingarna på vikingabloggarna då? Tror det skulle kunna bli succé.

Herral de Santina sa...

Vad menar du? Jag är ju GENUINT intresserad av vikingar. Jag och Daniel Josefsson = #1 vikingafanatiker. Mjöd + Amon Amarth och Unleashed på full patte = bääääärsääääärk. Fatta - sjukt jävla coolt med identitär vikingaetnicitet. Ballt, det nya svarta för 2009.

Daniel Josefsson sa...

Avesst vettu, jag gaddar in torshammare nummer 32 på min kropp lagom till nästa midvinterblot.

Anonym sa...

"Svartnatt supports the fight against God and his ally; the goat!"

Man kan inte dyrka djävulen och sedan komma och säga att man är emot kristendomen. När man själv har plockat en get ur bibrln att dyrka?

Anonym sa...

138- Nu får du förklara för en utomstående. Är detta menat som ett hån? Jag förstår nämligen inte riktigt hur bandet Svartnatt hör i hop med vikingar?
Om man till exempel tager deras klädsel: Inget av deras yttre avspeglar någon som helst form av vikingatida klädsel.
Den musik och text som finns med dem, så till vida jag kan höra (och förstå) har heller inget med "vikingar" att göra. Kan inte heller utläsa någon stans att de är ett uttalat vikingaband. Jag personligen skulle snarare lägga dem i fornsed/hednisk/"neo-hednisk" facket.
Jag tycker förövrigt att din blogg är bra och läser den gärna. Men detta har jag lite svårt att förstå. Må va hända att det är alltför "internt" för mig att förstå, men förklara gärna för en gammal grå.

/Gustav