torsdag 9 juli 2009

Fet fittälskare:
Nobody knows what it is, but it's provocative

”Lesbisk, överviktig och frispråkig. Amerikanska Gossip uppmärksammas ofta för sin kontroversiella sångerska. ’Jag försöker göra världen till en bättre plats’, säger Beth Ditto”

Lesbisk – check.
Överviktig – check.
Frispråkig – check.

Summering: KONTROVERSIELL.

På 1980-talet skulle du kasta kött på publiken (W.A.S.P.), såga upp människor på vita duken (Tobe Hooper), eller uppmana till revolt mot föräldragenerationen (Twisted Sister) för att klassas som ”kontroversiell” och få träffa Siewert Öholm.
På 2000-talet behöver du inte gå så långt. Det räcker att vara fet, mumsa murra och ha en åsikt – vilken som helst! – för att provocera. Ah, du sköna nya värld.

Tog vi just ett kliv framåt eller ett bakåt?

Tidlöst träffsäker medieanalys:

4 kommentarer:

Ebichu sa...

Själv så har jag blivit förklarad mentalt sjuk efter att ha infört vegetariska måndagar :(

Jag är iofs lite knubbig, så det kanske är det som gör det så provocerande?

Herral de Santina sa...

Vart har du infört dem? Texas?

Martin sa...

När jag gick i gymnasiet, i hallsberg, var man tvungen att gå till skolpsykologen för att bli beviljad vegetarisk mat.

ebichu sa...

I h00den. Sambon skulle, om jag tillät honom, äta ett kg kött om dagen.

Rött kött. Nästan rått.