lördag 21 mars 2009

Rocks: en odyssé i bilder, låtlistor och majorlabelfylla


Uppvärmning. ”U-S-A! U-S-A! U-S-A!”


Dj-team utan pöbelns respekt: Krillebus (enligt Daniel iklädd en ”helt orimlig” t-shirt) och Jonas. Keith Richards och Hitler precis utanför bilden. Även utanför på bilden som du hittar här.


Citrusfrukter och stilistiskt säkert utplacerade mästerverk.


Heavy metal-entusiaster.


View from the bar

Electric Wizard, Raubtier, Entombed, Wolf, Merciless, Pain, Gorgoroth, Paradise Lost, Hitler SS, Sabaton, Mastodon, 21 Lucifers, Holocaust (UK), Wasp, Metallica (GAMLA), Lordi, Mercyful Fate, Cryptic Slaughter, Napalm Death, Darkthrone, Deicide, Turbonegro…

Här kommer två representanter från Mastodons majorbolag och vill att vi ska slänga på bandets senaste alster i sin helhet, eftersom det är typ en släppfest. Det gör vi gladeligen, och minglar runt på stället. Efter en stund går vi ut och röker. När vi står där ute så kommer en av majorbolagspersonerna stapplandes ut från Rocks. ”Hej hej”, försöker vi. ”Garbläurgöööööhööhöhöhöh” svarar han, och vinglar bort i en obestämbar riktning. Icke kommunicerbar.
Vi går ner och märker att ingen, verkligen ingen, bryr sig om att nya Mastodon spelas. Gruppen har gjort en proggig power ballads-skiva som inte lyckas bryta igenom Rocks mäktiga sorl. Jag sätter mig bredvid den andra majorbolagsrepresentanten. För sent upptäcker jag att hon inte heller är kommunicerbar.

Jag: Hej hej, hur går det?
Hon: Vad schnyssnar vi på?!
Jag: Ursäkta?
Hon: Vad lyssnar vi på sa jag!
Jag: Nya Mastodon, ni bad oss slänga på den.
Hon: Juscht det. Och… vad heter den?
Jag: Eh, ”Crack the skye”?
Hon: VAD HETER DEN SA JAG?!?
Jag: ”Crack the skye”!
Hon: Preschis. Schläpps 26:e marsch. Jag äääälschkar Maschtodon. Så jäääävla bra.
Jag: Yes yes.

Här fasade jag ut mig själv från konversationen och lät Jonas ta resterande smällar. Efter mer än halva ”Crack the skye” gör vi en kupp och börja jocka igen. Ingen märker något.

Raubtier igen på Daniels begäran, Poison Idea, Iron Maiden, Cauldron, Judas Priest, Pain Pantera, Motörhead, Crowbar, Bolt Thrower, Down, Dissection, Accept, Pain, Wasp, Danzig.

Sedan Cimex, Cimex och åter Cimex i lurarna på vägen hem.
Idag: Ont i huvudet.
Ikväll: Sisters of Mercy. Andrew Eldritch: ”De enda äkta heavy metal-banden i England är Sisters of Mercy, Motörhead och Crass.” Gåshud kids, gåshud.

9 kommentarer:

Daniel Josefsson sa...

Du glömde - eller missade, kanske - att Jowan drack Pina Colada hela kvällen. På ROCKS! Konstigt beteende.

Anonym sa...

Blir inte Robban sur när ni spelar Dissection??

Anonym sa...

vilken entombedlåt spelade ni?

Herral de Santina sa...

Forsaken, från Projections-lpn.

Anonym sa...

med orvar?

Herral de Santina sa...

Daniel och Granvik stod å dividerade om det igår. Jag tror att de kom fram till att ja, det är Orvar. Jag är ingen legitimerad Entombed-megaexpert så jag gav mig inte in i den debatten. Granvik däremot äger 100 st Entombed-tröjor.

malin sa...

Man måste förhöra er gamlingar så att ni vet vad som gäller releasedatum, namn på skivan osv..

Mastodon shotten som innehåller tequila och baileys gör att man slirar lite när man pratar. Och varför dansar man inte på rocks?

Herral de Santina sa...

1.Gamlingar? Fy fan vilken. Jag e typ 25. Det är Jonas som e old tymer.

2. Ja, jag vet. Jag sparade mitt slirande till vägen hem, som visade sig bli mycket krokig och sned.

3. Man dansar inte för att vi spelade för dålig musik, antar jag. Kul var det ju hur som helst.

Mulle sa...

ni går alltså på en krog som serverar;vad man på hotellet i vihelmina kallar "dråparn"(tequila/baileys 50/50)
och lyssnar på raubtier?