lördag 31 oktober 2009

Luftslottsfika på Södermalm: SOFO can suck it


Mor med spädbarn försöker njuta av en kärlekslös 47 kronors-bagel med jordgubbssylt/jordnötssmör vid ett gathörn på SOFO, men upptäcker att Stockholm har blivit kallt.

Efter förra veckans tripp till The Mall of Babylon bestämmer vi oss för att testa ett annat måste för småbarnsföräldrar: Strosa och fika på Södermalm! Häftiga hipsters med barnvagnar utgör grundbulten i SOFO:s ekonomi och vi vill inte vara sämre än Herr och Fru JagarbetarmedmediaochhandlarpåGrandpa. Sagt och gjort, luftslottet ska inspekteras i detalj.

Swahili Bobs spricker mina planer på en spontantatuering (barn- och bandnamn, alla ska med) men Johan och Dadde är vänliga nog att erbjuda lite svart. Svettig bebis som börjar skrika sätter stopp för den koppen och vi rullar vidare.

Louie Louie är det smockfullt med indietonåringar som försöker se världsvana ut med cigaretten i mungipan, när de i själva verket varken har åldern eller röken i lungorna inne. Personalen är alltid fenomenalt trevlig och jag köper med mig två latte (småbarnförälder 10 poäng – check) samt deras nya vegetariska köttbullsmacka för 40 kr. När jag får den i min hand visar det sig dock att den är helt, helt, heeelt omöjlig att äta på gående fot. Den ser ut som Stalingrad och jag får snällt bida min tid och äta den när jag kommer hem. Där visar den sig vara jättegod.

Cornelia vill gå till Svart Kaffe och köpa med sig en godismacka som Jonas har hajpat. Stället har barnvagnsförbud så jag väntar utanför. Jag respekterar det. Driver du ett fik för trådsmala hipsters (referens) och 30plussare med laptops och peeerfekt tredagarsstuff, tja, då vill du inte ha renrakat folk som tränger sig på med barnvagn, Merciless Death-t-shirts och Devil’s Blood-tygmärken.
Hur som helst.
För tio år sedan var Svart Kaffe alltid ett givet stopp vid besöken i hufvudstaden. Personalen var trevlig och veganmackorna suveräna. Idag består personalen av otrevliga och inkompetenta barn som tar extra betalt för extra tillbehör samt behöver tusen år på sig för att kleta jordnötssmör och sylt på en minimal, kall bagel. Pris: 47 kr.

Nej, Svart Kaffe, vår tid är över. Du är blott en skärva av ditt forna jag.

Uppdrag slutfört. Fika på Södermalm är ett luftslott.
Vilka fler spädbarnsmåsten kan vi testa där ute i Stockholm?
Det är, trots allt, en så vacker stad.

Soundtrack: Dark Angel ”Darkness descends” (1986) och ”Leave scars” (1989).


Försök äta den här på stående fot utan kniv/gaffel och servetter utan att se ut som en gycklare i propellerhatt.


”Ni betalade 50 bagis för en bagel med lite kladd på? Morsa, farsan – ni är blåsta. Busted is Babylon heads, return to base.”

17 kommentarer:

johan, aka trixy sa...

Kom ut till bagis och ta en kaffe med våfflor i scoutstugan. Eller på vår loftgång...
garanterat barnvänligt och ni är hjärtligt välkomna!

Gran sa...

Fantastiskt inlägg! Så här ska det se ut. Egenproducerad verklighetsrealism. Man gillar.

Jävla Jenny sa...

På riktigt. Ni glömde String, hur gick det till? Vad har du att säga till ert försvar?

Pelle Hoop sa...

har inget med saken att göra, men nya plattan från horisont (två sidor av horisonten) är ett måste för fans av klassisk doom och löst graveyard-folk

Herral de Santina sa...

Ja, mkt bra skiva. Mkt bättre än när vi spelade med dem tidigare i år.

Herral de Santina sa...

Jenny: Undviker fik döpta efter underkläder. No offense.

Matte sa...

Att området kallas SOFO känns fånigt, eller är det bara jag?

Herral de Santina sa...

Nej, det är inte bara du.

Jävla Jenny sa...

Skulle kunna vara din snuskiga fantasi, skulle kunna vara en hylla (med reservation för att även hylla är dirty i din städade vokabulär).

Jag gillar att Gene Simmons hänger i taket och att de vet hur man gör kaffe.

Herral de Santina sa...

Gene Simmons? Usch. Vik hädan.

Upprörd småbarnsförälder sa...

"På Swahili Bobs spricker mina planer på en spontantatuering (barn- och bandnamn, alla ska med) men Johan och Dadde är vänliga nog att erbjuda lite svart. Svettig bebis som börjar skrika sätter stopp för den koppen och vi rullar vidare."

är inte Olivia lite väl ung att bläcka sig undrar jag?

Herral de Santina sa...

Va? Ja? Nej? Eller? Va?

Det var ju jaaag som skulle tatuera mig.

veckans pausfågel sa...

hänga på söder, vilket jävla trams. gå till mazzika eller kalaskransen istället.

Jävla Jenny sa...

Det hade varit coolare med Ace, i och för sig.
Jag SÄGER ju att jag har tvivelaktig musiksmak...

Denim Demon sa...

Fuckn Jennie: Nope, allt med Kiss = Hitler und Pol Pot und The Stalin i samma vitsminkade bajsbåt. Kiss: FOOOOAAAAD!

Jävla Jenny sa...

Men med tanke på hur gamla och dåliga de har blivit är det inte långt kvar ändå. Fast det var ju varken kiss eller bajs inlägget handlade om från början. Möjligen svett.

Hjalle sa...

Två klassiska par-med-barnvagns-aktiviteter: 1) Djurgårdspromenad med besök på Liljewalchs Konsthall och fika på Blå Porten alldeles intill. 2) Promenad runt Skeppsholmen med lunch eller fika på Moderna Museets restaurang.
Ser fram emot rapport.