fredag 23 oktober 2009

Poison Idea i Stockholm: Jerry’s last stand?


Definitionen av kriminell uppsyn.

”Would you please welcome… for the very last time… the worlds fatest junkies… POOOOOISSSOOOON IDEAAAA.”

”What’s with the fucking barricade here?”

La Luna, Portland, Oregon. Den 6 juni, 1993. Gitarrerna tonas upp och en lätt hand leker med orgeln. Presentatören gör sin grej och jag får gåshud. Thee Slayer Hippie räknar in ”Plastic bomb” och jag börjar gråta öppet på tunnelbanan på väg till jobbet. Livedokumentet ”Pig’s last stand” är ett av de mest fulländade ögonblicken av rock’n’roll-vansinne jag någonsin hört på skiva. Inget skyddsnät, ingen framtid – bara en grupp som sedan länge passerat bristningsgränsen, långt bortom rimlighetens alla nivåer.

”Try to stand tall/Falling face down/Big… Uh… Eh… Fucking dead, he, he help/You know the words”.

Jesus Jerry. Vad gjorde verkligheten med dig?

Det blir knappast gåshud eller gråt ikväll. Den odödliga sättningen Jerry A, Pig Champion, Mondo, Myrtle Tickner och Thee Slayer Hippie gick i graven för gott i och med ”Pig’s last stand”. Men jag kan inte garantera att jag inte kommer att tappa skiten på Strand.
Jag är trots allt bara en människa.


Definitionen av råhet #1.


Definitionen av råhet #2.

”I hit the street it’s 4 a.m/It’s freezing cold my head is numb/
I remember back to a time when we used to do this just for fun”

8 kommentarer:

. sa...

Det drar lite i hjärterötterna om det är så att du blev rörd till tårar i tunnelbanan på riktigt.

Anton. sa...

Fan va jag hade velat komma!

Lukin sa...

Att jag missar det här är skamligt och på gränsen till "definitionen av" kriminellt. Hoppas ni får en sjukt bra kväll!

Pungen sa...

Ni missade ingenting. Hard core är död. Jättedöd. Det var bland det mest patetiska jag sett. "Kings of Punk"? Kings of medioker möjligtvis. Jag är förbannad. De lirar inte punk. Det är metal. Lägg av PI. NU!

PS
Jag är dock glad att Jerry är glad. Han förtjänar det. Men snälla det är dags att kasta in handduken.
DS

Snuffe sa...

Jaa PI är inte vad dom har varit sedan jag börja lyssna på dom 1983... Men är nog the Kings of Punk ändå.... men lite avslaget var det o ljudet var fruktansvärt dåligt o banden lite trötta..... eller´...

Herral de Santina sa...

Ljudet var utmärkt där jag stod, dvs i dj-båset.

Fetto sa...

Hade sett fram emot detta i 20års tid men hade trots det inte alltför stora förväntningar. Hoppades ändå på det skulle vara ok men det blev bara så fel..

En glad men packad & frånvarande Jerry A tillsammans med ett gäng ungdomar (som mest verkade ångra alltihop) gör inte ett av de bästa punkband nånsin någon rättvisa.

Snuffe sa...

Jag igen.... har lagt ut ett par filmer från konserten på Myspace....Så nu får ni avgöra själva.. Tur att man hann att se PI några gånger med Pig.

Blir Germs utan Darby Crash nästa gång då!Som PI utan Pig .....

Men som sagt... still the KINGS OF PUNK....