måndag 1 juni 2009

Jag är så sjukt less på fildelningsdebattens alla idioter att jag kräks, kräks, kräks

Läs här om Advance Patrol, ett mediokert hiphopband som ger sitt svenska skivbolag Playground långfingret och släpper ett nytt album direkt på Pirate Bay. Inget krångel där inte, gruppen följer bara punkens do it yourself-tradition och tar karriären i sina egna händer.
Bra, coolt, kudos.
Kunde Crass så kan Advance Patrol liksom. Det fascinerande här ligger i den uppsjö av rättshaverister som kommenterat artikeln på DN.
För att summera: det är 90% idioter utan någon som helst koll på vare sig musikerliv eller skivbolagsbranschen. Om vi bortser från de rent nationalistiska inslagen (Man, 63: ”fanimej om den amerikanska skivindustrin skall komma här och domdera, lobba och stifta lagar”) så är det uppenbart att kommentatorerna tror att det går till så här när skivbolag snärjer oskyldiga, hårt arbetande rockers i sitt slemmiga nät:

04.00, artists bostad. Allt är frid och fröjd. Alla sover. Då, plötsligt, sparkar STP (Skivindustrins Stormtrupper) in dörren. Tungt beväpnade och maskerade. De sliter upp artisten ur sängen, slänger ned honom på golvet, sätter stövelklacken i nacken på honom. Släpar in den femåriga dotter i rummet. Hon skriker, gråter. STP-übersturmbandfuhrer ger barnet en lavett så blodet sprutar ur näsan. Artisten bönar och ber att de ska ta honom istället för hans familj. Übersturmbandfuhrer plockar fram ett kontrakt, en penna och en sabel. Spetsen på sabeln placeras mot dotterns ögonglob. Pennan i artistens hand. ”Skriv under så skonar vi dig och din familj”.
Artisten signerar på den streckade linjen.
Allt är över.

Nej, så går det självklart inte till. Vi snackar om vuxna människor som efter en beslutsprocess väljer att sova med fienden. De vet att de offrar något i processen, men gör det för att de anser att fienden har något att ge i utbyte. Sluta se artisterna som viljelösa offer.

Du skriver på ett kontrakt med ett skivbolag som, förutom rock’n’roll, saluför kryssningsmissiler och pulvermjölk, och tror att de någonstans gör det bara för att de är snälla. För att de älskar dig som rockstjärna. För att de brinner för kulturen.

Sedan blir du förvånad när de visar sig att skivbolaget, flämt!, vill tjäna pengar på dig och din konst. De investerar pengar i dig i syfte att få tillbaka mer än de satsat. Kort sagt: de vill ha profit. Du blir förvånad när det visar sig att taxiresorna, lyxmiddagarna och champagnen dras från din skivförsäljning. Du blir helt förbluffad när skivbolaget vill ha igen de där 300 000 kronorna de la ut i studiobudget, innan du kan börja få pengar från försäljningen. Du kan inte för ditt liv förstå att promotion, annonser och pr-kampanjer också plockas från dina framtida intäkter. Du skriver på ett förlagskontrakt som ger bolaget full äganderätt av alla dina låtar, din familj samt namnet på din förstfödde i en miljard år, sedan blir du chockad när din konst och ditt barn plötsligt dyker upp i en shamporeklam utan att du får en spänn. Du lackar och börjar beskylla ditt skivbolag för att vara inkompetenta jävla nollor till bilhandlare som bara är ute efter att blåsa dig.

Så är det naturligtvis inte. Skivbolaget är inte elakt eller dumt utan gör bara exakt det som ett vinstdrivet kapitalistiskt företag ska göra: tjäna pengar åt dess ägare. Det är du som är dum i exakt hela huvudet som skriver på till att börja med. Ska du göra affärer med djävulen får du se till på att vara en jävel på att förhandla, då du uteslutande spelar efter hans regler.
Så håll käften.
Sluta klaga.
DIY or die.

Bästa kommentarern: ”Ska ladda hem skivan och är den bra så Paypalar jag 50kr (det är vad jag anser en skiva är värd).” Skönt för artister, konstnärer och musiker att få sin livegna status överflyttad från skivbolagen till pöblen när det gäller arbetsinsatsens värde.

17 kommentarer:

Locutus sa...

Det är skönt att se så många som, oberoende av varandra har samma åsikter. Så kommer det någon som tycker att saker är bra precis som de är och tycker att man är en idiot om man är för fildelning.
Du skriver att skivbolaget gör exakt det som ett kapitalistiskt företag ska göra. Det kanske är det vissa är emot. En del kanske tycker att information och kultur ska vara fri och inte begränsas av att allt ska ge maximal profit.
Vidare undrar jag hur man ska kunna komma någon vart som artist, utan att skriva på ett kontrakt med ett elakt och dumt skivbolag? Det problemet kommer i och för sig kanske lösa sig snart, eftersom det blir allt billigare att bygga upp en studio. När det gäller detta tycker jag även att 50 kronor låter ganska rimligt för en skiva nuförtiden, eftersom både en studio och underhållet av den är mycket billigare nu än för tio år sedan och även då var skivor för dyra.
Du skriver vidare att "Ska du göra affärer med djävulen får du se till på att vara en jävel på att förhandla".
Om jag helt lagligt blir blåst när jag till exempel köper en bil, betyder väl inte det att det är rätt, utan bara att försäljaren har lagen på sin sida?

Herral de Santina sa...

Jag tror att du får läsa mitt inlägg igen, då du uppenbarligen inte begripit den. Tills du gjort det orkar jag inte ens förolämpa dig.

Herral de Santina sa...

”det” naturligtvis, inte ”den”. beklagar.

Locutus sa...

Nu har jag läst igenom artikeln igen.
Kontentan av det hela är väl, sluta klaga och acceptera saker som de är. Om man ska ge sig in i skivbranschen så får man acceptera spelreglerna och lära sig att spela spelet ordentligt. Blir man lurad beror det antingen på att man är korkar, oinformerad eller på att man inte alls blir lurad, utan klagar på sådant som är fullt riktigt men som man inte fattade. Exempelvis att taxiresor och lyxmiddagar kostar pengar.
Om det är någonting annat du vill ha sagt, så tycker jag att du har uttryckt dig otydligt.

Anonym sa...

busnuffran, vad vill du egentligen?

Herral de Santina sa...

Ja.

Att de flesta människor ska gå ur tiden.

Anonym sa...

"Att de flesta människor ska gå ur tiden."

Om det är vad du vill, varför ska du då bli farsa?

Herral de Santina sa...

betoning på ”de flesta”. inte alla.

Herral de Santina sa...

förtydligande:
alla = 100%.
de flesta = inte 100%.

Anonym sa...

De flesta = Som inte tycker som du eller?

Herral de Santina sa...

oj, den tanken har aldrig slagit mig. vilken insikt du har.
praktisk filosofi, 20 poäng eller?

Anonym sa...

"Läs här om Advance Patrol, ett mediokert hiphopband". Du framstår som vanligt som oerhört medioker varenda gång du ska försöka ge dig in i fildelningsdebatten.

Herral de Santina sa...

…för att jag anser att vuxna människor som frivilligt skriver bort rättigheterna till sin konst är korkade? och för att jag anser att det är konstnären som ska sätta pris på sin konst, inte köparen?

jo, fruktansvärt mediokert.

Locutus sa...

Som jag påpekade innan, så kanske en artist inte har någon chans att komma någon vart, utan att skriva bort rättigheterna till sin musik. Då har man att välja på att inte nå ut till någon med sin musik, eller riskera att ens verk används i en rättegång som man är emot.
När det gäller vem som ska sätta pris så är fildelning ett fakta och det gör fler människor glada än ledsna. Man kan välja att acceptera utvecklingen och utvecklas med och anpassa sig efter den, eller gå emot den.

Jag skulle för övrigt kunna tänka mig att de flesta är alla som inte lyssnar på rock, dricker jack daniels och är emot fildelning. Förlåt om jag drar förhastade slutsatser, men jag fick den känslan bara.

Herral de Santina sa...

…eller så gör man det själv, från första stund, utan stort skivbolag i ryggen, istället för att vänta in å känna vart opinionen vindar blåser likt en kappvändare.
”oj oj oj, det här med skivbolag gick ju inte riktigt som vi tänkt oss. det slog inte utomlands och kidsen verkar ju tycka fildelning e the bizniz nu, vi kör på det".

jag är inte emot fildelning. inte alls. jag fildelar själv. jag är emot den total omdömeslösa fildelningen (som för övrigt drabbar mindre- och mediumstora artister betydligt värre än giganterna) eftersom det ger konstären/artisten exakt lika lite kontroll över sin konst, som det gör att skriva bort sina låträttigheter. nej, faktiskt ännu mindre kontroll – utan att tjäna en enda krona.

"så kanske en artist inte har någon chans att komma någon vart, utan att skriva bort rättigheterna till sin musik."

ja, jag hatar när det händer. när skivbolagsbossar med dollartecken i ögonen trycker pistolen mot tinningen och rånar en på ens låtar. det värsta.

Herral de Santina sa...

gah, felstavning på konstnär. sorry.

och sedan:
de flesta. punkt. bra så.

Locutus sa...

Okej det där kan jag ju faktiskt hålla med om.
Personligen tror jag ju nog dock att fildelning är framtiden när det gäller musik och kanske även film utanför biograferna. Vad jag skulle vilja se är en fast månadsavgift, kombinerat med reklamsponsring. Man får tillgång till mycket mer genom fildelning och även om man är lite fäst vid sin skiv -och filmsamling, så väger det fortfarande tyngre att kunna ha sina ägodelar på en så liten yta som möjligt, så att man har mindre grejer om man till exempel ska flytta.
Jag tror att en del små artister kan gynnas av fildelningen också, eftersom de når ut till fler. Det mesta jag lyssnar på idag fanns det nog nästan ingen som lyssnade på i Sverige innan fildelningen slog igenom.
Den omdömeslösa fildelningen existerar nog till mångt och mycket för att marknaden vägrar anpassa sig efter teknologin och istället försöker trycka ner teknologin med övervakning och nya lagstiftningar. Hade jag exempelvis fått tillgång till det jag kan få nu, på ett lagligt sätt till en fast månadskostnad, så hade jag hoppat på direkt, bara inte kostnaden hade varit så hög att jag blivit ruinerad.