söndag 24 oktober 2010

Terrible Feelings på Landet: En odyssé i bilder, haveri samt en kommande, väldigt intern tv-succé


Jag: Jaha, vad händer i Malmö då, förutom att de skjuter folk?
Manuela: Kul, du är bara den femte personen som frågar det där idag.
Jag: Förlåt.


Det syns inte, men det står ”haverist!” på Andys knapp. Gah! Vill ha!


Ett sådant där klistermärke har jag med.

Under den inledande sunkölen på Svanen – tyvärr, inga bilder då Svanen inte låter sig fångas av kameralinsen – kläcker jag, Viktor och Andy ett stormande succékoncept:

”Punkarna på slottet”.

Det är exakt vad det låter som. ”Stjärnorna på slottet” fast med, tja, hardcorepunkare. Säsong ett:

Jonsson (Anti Cimex)
Dennis Lyxzén (det vet ni nog)
Amyl (Imperial Leather)
Staffan (Really Fast Records)
Alle (Raised Fist)
Janne (Warcollapse)
Åke (Mob 47)

Samma upplägg som i förebilden där varje person får en egen dag. Exempel: Jag kan tänka mig att Åke styr upp bowling, och Alle tar med gänget på en MMA-match. Dennis middag blir supervegansk linssoppa och Jonsson bjuder på 7.2-starköl och en horsemacka.

Det här blir en långkörare då listan på aspiranter är oändlig: David Sandström, José Saxlund, Domar, Cliff, Dadde, Rodrigo, Sylen, TB, Jallo, Jutila, Danne Wall, Magnus Larnhed, Kenko, Hirseland, Poffen och så vidare. Oss själva? Ja, varför inte?

Det öppnar även upp för en internationel version med Wattie, Cal, Dave Dictor, Jerry A, Rat, John Joseph, Roger Miret, Felix Havoc, Adrienne Droogas, Kathleen Hanna, Ian MacKaye, Martin Crudos et al.

Svårt att hitta kvinnor bara. Men det löser vi. Konceptet är redan registrerat hos patentverket. Kom gärna med förslag på personer, aktiviteter och måltider.

Soundtrack: ”Spiral shadow”, Kylesa.

19 kommentarer:

sikas sa...

mick harris kan ta med gänget på en fisketur!

Herral de Santina sa...

Sitter inte han på dårhus?

jackie ferm sa...

Baronen bjuder på njurpaj och håller i en kurs i svärdsmide.

Jane Timglas sa...

sandström väcker sara lidman till liv å tvingar kärringen att läsa några av sina kasa dikter. sedan ska alla ta av sig på bar underkropp å trava omkring i helly hansen koftor å med blottat kön.

dahlberg sa...

Genialt koncept! Jag hade dock sett lite mer missbrukare/halvnazister/obehagliga typer för att skapa dramatik,vi vill ju inte ha nån jävla konsensus över linsgrytan?

Jag har ju drömt om en soffshow a´la Letterman i flera år,tyvärr har jag ingen videokamera. Finns det tittare för en kanal med enbart punkrelaterade program? Det är ju inne att vara entrepenör och sko sig på andra nuförtiden så jag tänker:go with the flow asså.

Anonym sa...

missbrukare? det e ju inte som att de här människorna är renlevnadsfolk direkt...

Anonym sa...

"Haverist"-knappen kommer från det kortlivade göteborgsbandet Haveri. Hade en själv. Hittar jag min så kan jag skicka upp den.

Anonym sa...

larv

Herral de Santina sa...

Jaaaa, skicka upp i röven på mig direkt!

Erik Ume sa...

Jag kräver minst 1 Earth Crisismedlem i den internationella versionen, speciellt om valfri brittisk bajspunkare är inne. Annars skulle ju inte Jocke Karlsson slå helt fel om man spånar vidare på Dahlbergs idé. Det öppnar ju för twisten om Hardlinsen kommer bånda med nazipunksen eller anarkosarna i en pakt.
Föredrar även någon typ av Big Brother/Paradise Hotel miljö. Instängda med sprit d v s. Kan ju inte vara så dyrt att hyra en lokal + fixa ett femtiotal webbkameror i dessa tider? De kan ju alltid få squatta sin egen inspelningslokal?

Herral de Santina sa...

Erik: Du fattar inte konceptet. Det ska inte vara en plump dokusåpa. Meningen är att deltagarna ska bli vänner för livet, öppna sig för sig själva, varandra och tittarna. Dela med sig. Värme, glädje, vänskap, ge igen för gammal ost Ranelid-style.

Lars Ohnly sa...

är det gbg haveri samma haveri som det haveri från uppsala?

per svartvadet sa...

dennis och larna tar en tur i en eka på en liten sjö alldeles vid slottet. den gulbruna solnedgången speglas i vattnet samtidigt som de tu diskuterar "hultsfredgate" och hur allt kunde gå så snett där på 90-talet. skratt ekar ut över sjön, fräckisar från vännäs respektive bergslagen dras, några tranor seglar graciöst förbi i bakgrunden och när bilden smakfullt fadear ut bara vet man att de två männen i ekan kommer att leva resten av sina liv med en ömsesidig respekt för varandra.

dagen efter, vid frukostbordet kastar david från puke ut sitt mjölkglas över de rococomönstrade gardinerna då han med gråten i halsen berättar om hur det känns att ha gett ut en helt magnifik platta som antagligen skulle fått mycket mer uppmärksamhet om den inte prytts med vad som skulle kunna vara punkens kanske fulaste omslag. någonsin.

Herral de Santina sa...

Hultsfredgate? 1995? Was?

per svartvadet sa...

loskan, hoten, skandalen!
http://canthateenough.blogspot.com/2008/09/boka-spelning-med-tv-av-sveriges-bsta.html

nu skrev du där att saken redan var utredd, men det känns finare att se dem sitta i en eka och mysa än att bara tänka sig att larna "bjöd på rikliga mängder öl" och sen var saken ur världen. det behövs ekor, tranor och fräckisar i solnedgången för att lösa en konflikt på riktigt och få closure.

Herral de Santina sa...

Ha ha ha, just ja. Eftet två år och 1,856 inlägg har jag lite svårt att minnas allt jag skivit.

per svartvadet sa...

Helt förståeligt.
Jag tycker för övrigt att Potin tar upp något relevant i och med fallet Jocke Karlsson. Han måste ju få vara med! Passar perfekt som den missförstådda killen som bara ville spela rock men hamnade i dåligt sällskap som ung. De övriga gästerna är först kritiska men efter att Jocke gjort avbön på sina nazistiska idéer blir han accepterad och sent på natten, efter att ha avverkat en bagina eller två, klämmer moneybrother (dock med i programmet i egenskap av frontman i Monster) fram att han aldrig bangat att dra på sveas 88% unplugged på efterfester.

Siv Heil sa...

per - jockeboi har väl aldrig avssvurit sig sina naziåsikter? han är väl fortfarande rååååånazist?

http://tinyurl.com/2wxkpbb

jose sa...

var söker man? jag är med...