tisdag 18 november 2008

Landshövding = det nya svarta


Igår var jag och Linnéa och såg en förhandsvisning av ”Mermaid”, en av filmfestivalens tävlingsfilmer. Rysk surrealism + Krille = nja. Snygg var den dock. Istället tänkte jag tipsa om en helt annan, rätt otippad film. Minns ni mannen på bilden ovan? Det är Anders Björck: moderat, Sveriges försvarsminister 1991-1994 samt en riktig karlakarl. Numera innehar han den moraliskt tveksamma titeln Landshövding i Uppsala, ett ämbete som resulterat i rubriken ”Landshövdingen anklagas för att ha varit våldsam och berusad”. Nu har alltså en man vid namn Måns Månsson gjort en dokumentär om denna slagkraftiga politiker. Den heter ”H:R Landshövding” och verkar vara helt lysande. Jag har inte sett den själv men tack vare kollegan Lisas beskrivning brinner jag för att få gotta ned mig i 1.5h svensk landstingspolitik. Nej, jag är inte sarkastisk.
Jag försökte sälja in den till Cornelia: ”Vill du se en dokumentär om Uppsalas landshövding? Det är ingen musik, ingen berättarröst, ingen handling och den är svartvit. Inte? But why?”

Alltså, det här är ett seriöst inlägg. Jag är svinpeppad på Anders Björck (där har du en mening man inte ser varje dag).
Den visas som följer:
26/11 18:30
28/11 17:30
29/11 14:30

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också pepp! Vilken föreställning väljer vi?

Daniel Josefsson sa...

Jag vill också se den! Varför inte sikta på 26/11?